Националният оркестър на България стъпва на нова престижна сцена – Театър „Шанз-Елизе” в Париж. На 27 март оркестърът под палката на Микеланджело Маца ще съпровожда Пучини гала с Анна Нетребко и Юсиф Ейвазов във френската столица.

Поканата за този гастрол дойде след убедителното представяне на оркестъра на фестивала „Masters of Classic” в Букурещ през септември миналата година, когато топ сопраното за първи път се срещна с българските музиканти.

Построена през 1913 г. в строг стил, сградата на театъра се счита за един от първите представители на стила Арт Деко в архитектурата. Първоначалната идея е театърът да е изграден изцяло от стомана, но в крайна сметка архитектите вземат революционното за времето си решение, сградата да се постои изцяло от бетон. Така Театър „Шанз-Елизе” става първата концертна зала, изградена от бетон. Фасадата е облепена с  травертин плочи, а рамката на сцената с висококачествен мрамор.

Театърът е открит на 31 март 1913 г. с концерт на френска музика с участието на Камий Сен-Санс. Програмата:  „Морето” от Клод Дебюси, „Чиракът магьосник”  от Пол Дюка и Прелюдия на Фервал от Венсан д'Инди, като всички произведения са дирижирани от композиторите си.

Днес залата е сцена за изява на най-големите имена от класическата и театралната сцени.

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.