АДЕЛИНА АЛЕКСАНДРОВА, Програма "Христо Ботев"

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки със своите слушатели и от тази гледна точка аз не разбирам онези изпълнители, които не дават интервюта или не говорят с хората след концерта. Разбира се, по време на изпълнение, когато си на сцената, мисълта трябва да е изцяло в онова, което се случва, и  в начина, по който публиката те афектира. А контактът с нея се получава някак от само себе си, подсъзнателно – ако човек тръгне да го търси умишлено и да си казва: "Ето сега ще направя нещо, за да ги впечатля" – това вече не е хубаво..."

Името на Емануил Иванов нашумя през 2019 година, когато едва 20-годишен, той стана победител на 62-рото издание на конкурса за пианисти "Феручо Бузони" в Болцано, Италия, и получи първата награда, която не бе присъждана от 30 години насам. Последваха редица ангажименти и концерти в някои от най-престижните зали по света. Сред тях беше и соловият рецитал на Емануил, състоял се през 2021 година в "Ла Скала", който поради ограниченията, свързани с пандемията, беше предаван онлайн. Оттогава насам кариерата на талантливия млад пианист се развива стремително – той участва в много фестивали в България, изнася солови рецитали във Франция, Япония,Италия, Германия, Австрия, Кипър, Южна Африка, Обединеното кралство и Полша. През 2022 дебютира в една от най-престижните европейски зали – "Херкулесзал" в Мюнхен. 

Свирил е с водещи оркестри в България и Италия. Емануил Иванов е носител на награди от престижни международни конкурси като "Алесандро Казагранде", "Скрябин-Рахманинов", "Лист-Барток", "Млади виртуози", "Дину Липати", на наградите "Кристална лира" и "Млад музикант на годината", както и на престижни награди във Великобритания като "Musicians’ Company Silver Medal" и "Carnwath Piano Scholarship". Само от началото на 2024 година насам има вече три концерта в България – два от тях се състояха в рамките на ММФ "Мартенски музикални дни – Русе" (самостоятелен рецитал на 19 март и изпълнение на Първия клавирен концерт на Прокофиев със СО на БНР под диригентството на Георги Димитров – на 29 март), а на 1 април със Солов рецитал , включващ творби от Бетовен, Шуман, Равел, Шьонберг и Барток беше открит първият му майсторски клас по пиано в НМА "Панчо Владигеров" – София, който премина при изключителен успех. През месец; юни софийската публика отново ще има възможност да види и чуе Емануил Иванов – този път в Концерта за пиано, мъжки хор и оркестър на Феручо Бузони, заедно със Софийската филхармония, дирижирана от Емил Табаков.

В краткия промеждутък между две репетиции и концерт успях да "открадна" Емо и да го вербувам за каузата на "Предаване без име". Оказа се, че той е харизматичен и въздействащ не само на сцената, пред рояла, но и – пред микрофона! В изключително интересния разговор, който проведохме, той разказа за своето детство, белязано от музиката, за семейството и свободата на избор, която то винаги му е давало. А също така – за отношението си към конкурсите, за "тайните" и явни стремежи, които го водят в изкуството, за това какво и колко обича да свири, и какъв е животът му извън сцената.

Не пропускайте двете части на ексклузивното интервю с Емануил Иванов, които ще се излъчат в две поредни съботи – на 27 април и 4 май! Ще научите какво предстои оттук-нататък на нашия звезден изпълнител и, разбира се, ще имате удоволствието да слушате много музика в негова интерпретация – включително и от последните му, най-актуални изяви на българска сцена!

„Жената, която не обича недостатъците на своя мъж, не обича и него самия.“

София Лорен, италианска актриса, родена преди 90 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Това най-опасно изкуство – науката

 

 

„Кога престанахме да разбираме света“ и е, и не е обичайна книга. Тя е от тези романи, които можем да определим като факшън

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.