На 18 април от 19:00 ч. столичната зала "България" посреща българската цигуларка Лия Петрова, която ще представи със Софийската филхармония концерта за цигулка на Корнголд, съобщиха от институцията. Диригент на вечерта е Йоханес Калицке, който включва в програмата и Вариации "Енигма" от Елгар.

ЕРИХ КОРНГОЛД, роден в семейството на известен музикален критик, има таланта и историческите шансове в началото на ХХ век за успешна европейска реализация. През 1906 г. Малер открива качествата му в първите съчинени кантати на 8-9-годишна възраст и му препоръчва образование при Александър фон Цемлински. На 11-годишна възраст Корнголд написва балет, който Виенската опера поставя при изключителен успех. На 17 години вече е автор на две опери, а на 23 завършва още две опери и клавирен концерт за Паул Витгенщайн. На тази възраст той вече преподава теория на музиката във Виенската музикална академия.

През 1934 г. получава предложение от Макс Райнхард да му сътрудничи във филма „Сън в лятна нощ” за Холивуд, което променя кардинално посоката на живота и работата му. През 1935 подписва ексклузивен договор с „Уорнър Брадърс”, впоследствие и заради войната, остава в САЩ. Ролята на Корнголд се оказва новаторска в жанра – той е създател на „симфоничния престиж” на филмовата музика, преносител на виенския мелодичен стил в кино-музиката и американската среда.

Сър ЕДУАРД УИЛЯМ ЕЛГАР, най-известният английски композитор от края на ХІХ – началото на ХХ век, започва своя творчески път като цигулар, пианист, органист, композитор и диригент. Получава широко признание още с някои от първите си големи творби за оркестър, като Вариациите „Енигма” и „Тържествени и церемониални маршове”. Той е автор на огромно творчество във всички жанрове – кантати и оратории (сред тях е и „Сънят на Геронтий”), камерни, клавирни и органни творби, симфонии и различни други оркестрови произведения, вокални опуси, театрална музика, репертоарните и днес концерти за виолончело и за цигулка. Високо ценен от своите съвременници, Елгар получава титлата Първи баронет на Броудхийт (неговото родно място), член е на Ордена на заслугите, Рицар на Великия Кръст, през 1924 е назначен за Магистър на кралската музика. Днес неговото име носят 11 улици в различни градове на Англия, издигнати са много паметници, родният му дом е превърнат в музей, „Общество Елгар” активно пропагандира творческото му наследство, английската банка печата от 1999 до 2007 лика му на новите банкноти, снимани са няколко филма за него, а откъси от негови творби се изпълняват на най-тържествени церемонии в Англия и Америка.

ЛИЯ ПЕТРОВА се превърна в откритие на международната музикална сцена още през 2016 година, когато спечели първата награда на конкурса „Карл Нилсен“ в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от изключителни постижения и артистични успехи.

Нейните изразителност и талант се откриват и в записите й на Концерт на Нилсен и Първия концерт на Прокофиев- съвместно със Симфоничния оркестър на Одензе и диригентката Кристина Поска. Тези изключителни интерпретации й печелят признание от международната преса, а критици от "Sunday Times", "Pizzicato", "Gramophone", "The Strad" и "Classical Music" оценяват нейния уникален "прекрасен звук – зрял и сребрист, изразен с величествена широта".

Като солист, Лия Петрова е чест гост на най-реномираните оркестри по света. Тя си дели сцената с изявени диригенти и музиканти, които също се наслаждават на нейната музикалност. От Париж до Люксембург, от Антверпен до Брюксел, тя създава незабравими изживявания за публиката.

Лия Петрова внася нови измерения в музикалния свят чрез своите албуми, издадени с подкрепата на Orchid Classics и Mirare. Талантливата цигуларка представя произведения от велики композитори като Бетовен, Барбър и Бритън, обогатявайки класическото наследство със своя уникален стил.

ЙОХАНЕС КАЛИЦКЕ е роден в Кьолн, където между 1974-а и 1976-а изучава църковна музика. Следва в Кьолнската Музикална академия при Алоис Контарски – пиано, дирижиране при Волфганг фон дер Намер и композиция при Йорк Хьолер, а по-късно и електронна музика при Ханс Улрих Хумперт. Със стипендия от Германската Фондация за академично обучение (Studienstiftung des Deutschen Volkes) специализира в IRCAM (Центъра за изследване на звука в сферата на електронната и авангардната музика) в Париж, където е ученик на Винко Глобокар.

Първият му ангажимент като диригент е през 1984-а в Музикалния театър в Ревир – Гелзенкирхен, където е главен диригент от 1988 до 1990. През 1991 става артистичен директор и диригент на Ensemble MusikFabrik, на който е съосновател. Той е редовен гост-диригент на ансамблите Klangforum и Ensemble Modern във Виена, Collegium Novum в Цюрих, както и на редица симфонични състави, като оркестъра на Северногермандското радио (NDR), Симфоничния оркестър на BBC, Симфоничния оркестър Baton Rouge – САЩ и Мюнхенската филхармония. Дирижирал е и оперни продукции в Държавната опера „Унтер ден Линден“ в Берлин и в Операта в Щутгарт. Участвал е на Виенския фестивал, Мюнхенското биенале и фестивала в Залцбург. Имал е турнета в Русия, Япония и САЩ. Неговите многобройни записи, издадени на CD, допълват представата за работата му като интерпретатор на класическа и съвременна музика.

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 143 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...