Популярният австрийски диригент Саша Гьотцел се завръща на сцената на столичната зала „България“ на 2 ноември, съобщи пресцентърът на Софийската филхармония. Солист на вечерта ще бъде един от най-добрите ученици на легендарната Ан-Софи Мутер, младият, но вече известен цигулар Елиас Давид Монкадо. Програмата включва Концерт за цигулка и оркестър в ре мажор, оп.61 от Лудвиг ван Бетовен, Blumine. Andante от Симфония №1 в ре мажор "Титан" от Густав Малер, Трагична увертюра, оп.51 от Йоханес Брамс и Валсът от Морис Равел.

22-годишният немско-испано-малайзийски цигулар Елиас Давид Монкадо е стипендиант на фондация „Ан-Софи Мутер“ от 2023. Той е най-младият носител досега на Първата (Голяма) награда, както и на 10 специални награди на Международния конкурс за цигулари „Карол Липински“ в Полша през 2019. Печели Първа награда на Международния конкурс „Valsesia Musica“ - 2021, както и I награда на Международния конкурс „Владимир Спиваков“ – 2021. Освен това е най-младият носител на награда от 7-я Международен конкурс за цигулари в Сендай, Япония (2019), има награди от международните конкурси „Луис Шпор“ – Ваймар, „Concorso Postacchini“ – Фермо, Италия и Международния конкурс на Оркестъра на Мароко. През 2023 три турнета с Ан-Софи Мутер и „Mutter´s Virtuosi“ го отвеждат в Исландия, САЩ, Канада и цяла Европа. Там заедно с Мутер свири като солист на престижните сцени на Златната зала „Музикферайн“ – Виена, Берлинската филхармония, „Elbphilharmonie“–Хамбург, „Festspielhaus“ – Баден-Баден, „Alte Oper“ – Франкфурт, Филхармонията на Люксембург, „Roy Thomson Hall“ – Торонто, „Knight Concert Hall“ – Маями, „Kravis Center“ – Уест Палм Бийч, Фестивалния дворец в Сантандер, както и на фестивала в Люцерн.

Елиас Давид Монкадо ще бъде солист и на концертите на Софийската филхармония в Австрия и Германия от 5 до 9 ноември под палката на Найден Тодоров.

Австрийският диригент Саша Гьотцел отдавна си е извоювал забележителна репутация както на главен ръководител, така и на предпочитан гост-диригент. Той е роден през 1970-а във Виена, петгодишен получава първите си уроци по музика от своя баща, който му преподава цигулка, а на 11 започва да учи дирижиране при проф. Рихард Остерайхер. Вдъхновен от изкуството на Зубин Мета, Марис Янсонс и Сейжи Озава, Гьотцел става ученик на Озава, който го кани на фестивала в Тенгълууд. След това учи и в Академията „Сибелиус“, в класа на Йорма Панула. На 24 години започва да ръководи Австрийско-Корейската филхармония във Виена, а след 2009 застава начело на Истанбулската филхармония „Борусан“. С нея има поредица участия на Залцбургския музикален фестивал (2010), Би Би Си Промс (2014), Фестивала на изкуствата в Хонг Конг и европейските концертни турнета в „Музикферайн“ и „Концертхаус“ – Виена, „Концертгебау“ – Амстердам, театър „Шанз-Елизе“ – Париж и други.

Маестро Гьотцел е ръководил филхармоничния оркестър на Канагава, Япония, Симфоничните оркестри на Бретан и Куопио, Финландия; Тихоокеанския музикален фестивал в Япония и Австрийско-Корейския филхармоничен оркестър. Артистичен директор е на турската фондация „Музика за мир“ и работи в тясно сътрудничество с младите хора в областта на музикалното образование, развитие и изпълнителско изкуство.

Работи с изтъкнати солисти като Даниил Трифонов, Юджа Уанг, Рудолф Бухбиндер, Мъри Парая, Максим Венгеров, Аркадий Володос, Юлиан Рахлин, Даниел Хоуп, Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Анна Нетребко, Рене Флеминг, Брин Терфел, Пьотр Бечала и др.

 

Снимките са предоставени на SKIF от Софийската филхармония.

  • В ПАМЕТ

    Сбогуване с Алек Попов

    АЛЕК ПОПОВ (1966-2024)

    • Спомени и оценки на популярни български писатели за автора на "Мисия Лондон"
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Нобелисти: Край на толерантността към режима на Путин!

     Под това заглавие над 40 носители на нобелови награди се обърнаха към света с призив "световните лидери и всички хора с добра воля да се откажат от всякакви илюзии за Путин и неговия престъпен режим". Той е отворен за присъединяване

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПРИЗНАНИЕ

    Похвално слово за Кирил Кадийски

    От столицата на поезията Париж.

    • „Той, Кирил Кадийски, е митологичен кон от квадригата на българските класици, които са сред нас и теглят колесницата на Словото“.
  • ИНТЕРВЮ

    "Россия - като чудовището на Франкещайн..."

    "Много скоро Путин, Руската федерация и руснаците ще претърпят военна и репутационна катастрофа, след която ще бъдат презирани и мразени от целия свят", казва Кънчо Кожухаров, автор на книгата „Империята на Пошлостта“

„Животът е скандали, мъка, разочарование, любов и саможертва, златни залези и черни бури.“

Лорънс Оливие, роден на 22 май преди 117 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости… 

Да накараш историята да запее: романът на Вера Мутафчиева „Случаят Джем“

 Написан през 1967 г. романът е със сюжет, който би се усладил на ревизионист като Хилари Мантел.