КРЕМЕНА НИКОЛОВА - ФЛОР

На 27 април цигуларят Светлин Русев и Софийската филхармония под палката на младия диригент Авишай Шалом ще представят Първия концерт за цигулка на Карол Шимановски. Във втората част на вечерта ще звучи красивата Симфония №1 от Густав Малер.

КАРОЛ ШИМАНОВСКИ е една от най-забележителните личности на полската култура от първата половина на ХХ век, най-яркият полски композитор след Фредерек Шопен, „баща" на съвременната полска музика. Освен композитор, той е пианист, педагог, музикален критик, пътешественик, изследовател на древните култури, писател, поет, либретист, художник... Роден е в село Тимошувка, Киевска губерния (днешна Украйна). Семейството му има интерес към музиката и първоначално учи пиано с баща си. Постъпва в Музикалното училище, а в периода 1901 – 1905 следва във Варшава. Посещава Италия. Той е сред съоснователите на дружеството „Млада Полша" (1905), в което членуват изявени музиканти. 

И независимо че то скоро се разформирова, целта на дружеството да пропагандира творчеството на младите композитори продължава, с подкрепата на княз Владислав Любомирски се издават и изпълняват техни произведения. През следващите години Шимановски има активна концертна дейност и много пътува. Изнася концерти във Варшава, Берлин и Лайпциг, за втори път посещава Италия. През 1912 г. се установява във Виена и сключва десетгодишен договор с „Универсал Едисион". Страстта му към пътешествия го отвежда през 1921 г. в САЩ заедно с двама негови колеги, приятели и бележити изпълнители – това са цигуларят Павел Кохански и пианистът Артур Рубинщайн. На следващата година има успешен авторски концерт в Париж. След 1922 редовно посещава и живее в Закопане. 

В творчеството на Шимановски се отразяват интересите и естетическите увлечения на композитора. Ранните му творби преди Първата световна война показват силен афинитет към музиката на Фридерик Шопен, Александър Скрябин, Рихард Вагнер и Рихард Щраус. Следващият период се характеризира с очарование към Ориента и средиземноморските култури, в творбите му има влияние от френските импресионисти Клод Дебюси и Морис Равел. От този период са много от най-известните му и обичани композиции. След 1921 се формира оригиналният му личен стил – той черпи вдъхновение от полския фолклор, особено от планинския регион Подхале около Закопане, и създава национално музикално творчество. Шимановски оставя голямо наследство. Автор е на четири симфонии, два концерта за цигулка, оперите „Хагит" и „Крал Рогер", наречена негов Opus magnum, балетните пантомими „Мандрагора" и „Харнаси", ораторията „Стабат матер", както и множество творби за пиано и цигулка, песенни и хорови композиции и др.

Първият му концерт за цигулка се смята за един от първите съвременни концерти за цигулка, които отхвърлят традиционната до тогава естетика.

Написан е през 1916 г., докато композиторът е в Зарудие, Украйна. Пол Кохански съветва Шимановски по време на композирането на концерта и по-късно той написва каденцата. Творбата е посветена на Кохански. Вероятното вдъхновение за концерта е Noc Majowa, стихотворение на полския поет Тадеуш Мичински. Концертът не следва и не дублира поемата, но екстатичната, разкошна музика на Шимановски е идеален спътник на езика на Мичински.

Премиерата на концерта е на 1 ноември 1922 г. във Варшава със солист Юзеф Озимински. Този концерт вдъхновява Бела Барток при написването на неговия Втори концерт за цигулка.

 

АВИШАЙ ШАЛОМ е диригент с еврейски произход, който живее в Германия. Той е носител на Първа награда  от второто издание на Международния конкурс за диригенти „Артур Никиш" в  София (България) през 2022 г., преборвайки голяма конкуренция. С този приз е удостоен единодушно от журито за своя „изключителен професионализъм, солидна подготовка и дълбока чувствителност".

От лятото на 2022 г. Шалом заема позицията на хормайстор и капелмайстор в Schleswig-Holstein Landestheater  във Фленсбург, където работи редовно с хора и дирижира оперни представления.

Между 2020-2022 е репетитор и диригент в театър Крефелд –Мьонхенглдбах, където дирижира операта „Дон Паскуале" от  Гаетано Доницети, Първо действие на оп. „Валкюра" от Рихард Вагнер, балетната постановка на „Сън в лятна нощ" от Феликс Менделсон, „Бурята" от Жан Сибелиус и др.

В периода 2019-2021 г. Шалом е музикален директор на Концорсиума на Камерния хор „Музикум Берлин", а през юли 2019 г. е капелмайстор на постановката на операта „Сватбата на Фигаро" от В. А. Моцарт в Берлинската оперна академия.

През 2017-2018 г. следва по програма „Еразъм" във Висшето училище за музика и театър в Мюнхен. Там дирижира Мюнхенския симфоничен оркестър, Държавната капела в Мюнхен и  Грузинския камерен оркестър в Инголщат.

Шалом завършва  Йерусалимската академия за музика и танц и продължава обучението си в Музикалната консерватория към Университета в Синсинати с магистърска степен по оркестрово дирижиране. От 2015  до 2017 е музикален ръководител на Висшето оперно студио към Музикалната консерватория. Дирижира оперите „Коронацията на Попея" от Клаудио Монтеверси, „Сеньор Брускино" от Джоакино Росини и „Transformations" от Конрад Суза.

В по-ранните си студентски години (2012 – 2014) e асистент-диригент на Новия израелски вокален ансамбъл и Камерния хор на Йерусалимската академия. Шалом е полуфиналист в Международния конкурс за диригенти „Луиджи Манчинели" в Орвието, Италия.

След спечелването на Международния конкурс „Артур Никиш" в София е поканен да дирижира Йерусалимския симфоничен оркестър на концерта за откриването на фестивала „Пиано в Йерусалим". По-нататъшните му ангажименти през тази година включват асистентство в Гранд опера – Авиньон в постановката на операта „Самсон и Далила" от Камий Сен-Санс.

 

  • В ПАМЕТ

    Сбогуване с Алек Попов

    АЛЕК ПОПОВ (1966-2024)

    • Спомени и оценки на популярни български писатели за автора на "Мисия Лондон"
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Нобелисти: Край на толерантността към режима на Путин!

     Под това заглавие над 40 носители на нобелови награди се обърнаха към света с призив "световните лидери и всички хора с добра воля да се откажат от всякакви илюзии за Путин и неговия престъпен режим". Той е отворен за присъединяване

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПРИЗНАНИЕ

    Похвално слово за Кирил Кадийски

    От столицата на поезията Париж.

    • „Той, Кирил Кадийски, е митологичен кон от квадригата на българските класици, които са сред нас и теглят колесницата на Словото“.
  • ИНТЕРВЮ

    "Россия - като чудовището на Франкещайн..."

    "Много скоро Путин, Руската федерация и руснаците ще претърпят военна и репутационна катастрофа, след която ще бъдат презирани и мразени от целия свят", казва Кънчо Кожухаров, автор на книгата „Империята на Пошлостта“

Хайде, братя българи,

към Балкана да вървим.

Там се готви бой юнашки

за свобода, правдини. 

Цветан Радославов, автор на оригинала на българския химн, роден на 19 април преди 161 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Камъните на Сизиф

Няколко са основните стълбове на „Камъчета под езика“: владеене на пластиката – в портретите на Георги Мишев, Петър Алипиев, Константин Павлов, Никола Инджов например с рядко срещаното умение да предаде психическото чрез физическото; литературно-критическият анализ – за Марко Ганчев, Първан Стефанов, Атанас Далчев...

Защо обичаме лошото време

 

Привидно семпъл, камерен, скромен, но така въздействащ! Заслугата е безспорно на Яна Лекарска

Книга за малките големи неща

Клер Киган е един от силните гласове на съвременната ирландска литература с вече няколко отличия зад гърба си