Главният гост-диригент на Софийската филхармония Саша Гьотцел се завръща на сцената на зала "България' на 27 октомври с романтична програма. Маестро Гьотцел ще представи на българските си почитатели и един млад, но вече много популярен по световните сцени пианист - Томоки Саката.
Японският пианист спечели 4-та награда на конкурса Кралица Елизабет през 2021. През 2016 с единодушно гласуване той спечели 1-ва награда заедно с 6 специални награди на Международния конкурс за пиано на Ференц Лист в Будапеща.
Ученик на Паул Бадура-Шкода, Дмитрий Башкиров и Тамаш Вашари, той гради репутация на „младежко изобилие от таланти“, което създава „собствено интуитивно вълнение“. Томоки свири в най-престижните зали в Европа, Азия, САЩ и Африка и очаква с нетърпение първата си среща с българската публика, на която ще представи един от най-обичаните концерти за пиано - №2 от Ференц Лист. В програмата ще звучат и увертюрата „Римски карнавал“ от Берлиоз, Прелюд към драмата „Белязаните“ от Франц Шрекер и „Морето“ от Клод Дебюси.
Кой е Саша Гьотцел
Австрийският диригент Саша Гьотцел отдавна си е извоювал забележителна репутация както на главен ръководител, така и на предпочитан гост-диригент. Той е роден през 1970 във Виена, петгодишен получава първите си уроци по музика от своя баща, който му преподава цигулка, а на 11 започва да учи дирижиране при проф. Рихард Остерайхер. Вдъхновен от изкуството на Зубин Мета, Марис Янсонс и Сейжи Озава, Гьотцел става ученик на Озава, който го кани на фестивала в Тенгълууд. След това учи и в Академията „Сибелиус“, в класа на Йорма Панула. На 24 години започва да ръководи Австрийско-Корейската филхармония във Виена, а след 2009 застава начело на Истанбулската филхармония „Борусан“ . Като артистичен директор и Главен диригент на оркестъра, той го издига до ново, още по-високо художествено ниво и му спечелва международно признание с участията на Залцбургския музикален фестивал (2010), Би Би Си Промс (2014) , Фестивала на изкуствата в Хонг Конг и европейските концертни турнета в „Музикферайн“ и „Концертхаус“ – Виена, „Концертгебау“ – Амстердам, театър „Шанз-Елизе“ – Париж и други.
Маестро Гьотцел е ръководил филхармоничния оркестър на Канагава, Япония, Симфоничните оркестри на Бретан и Куопио, Финландия; Тихоокеанския музикален фестивал в Япония и Австрийско-Корейския филхармоничен оркестър. Артистичен директор е на турската фондация „Музика за мир“ и работи в тясно сътрудничество с младите хора в областта на музикалното образование, развитие и изпълнителско изкуство.
Като гост-диригент е често канен от Симфоничния оркестър на Ен Ейч Кей, Мюнхенската филхармония, Симфоничния оркестър Лирик- Нанси, Парижкия камерен оркестър, Националния оркестър на Бордо, Дрезденската филхармония, Националните оркестри на Франция и Белгия, Оркестъра на „Театро Комунале“ – Болоня, Израелския симфоничен оркестър, Лондонския филхармоничен оркестър, симфоничните оркестри на Люксембург, Страсбург и Ванкувър, Музикалния фестивал в Абу Даби.
Работи с изтъкнати солисти като Даниил Трифонов, Юджа Уанг, Рудолф Бухбиндер, Мъри Парая, Максим Венгеров, Аркадий Володос, Юлиан Рахлин, Даниел Хоуп, Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Анна Нетребко, Рене Флеминг, Брин Терфел, Пьотр Бечала.
Саша Гьотцел е високо ценен и като оперен диригент. Участва активно в постановки на Мариинския театър, Виенската народна опера, оперите в Анже – Нант, Монпелие и Рен, Националната опера в Нанси, Тиролския държавен театър в Инсбрук, в токийската зала Бунка Кайкан. След големия му успех със спектакъла на „Сватбата на Фигаро“ през 2014 година , Виенската държавна опера го ангажира до 2018 за продукциите на „Вълшебната флейта“, „Дон Жуан“, „Риголето“ и „Кавалерът на розата“. А през 2017 Саша Гьотцел дирижира „Тайният брак“ на Чимароза в Националната опера на Лорен в Нанси. Работил е с певци като Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Роберто Аланя, Томас Хемпсън, Хуан Диего Флорес, Анна Нетребко, Рене Флеминг, Джойс Ди Донато, Михаел Шаде и др.
Има издадени компактдискове във фирмите „Дойче грамофон“ и „Оникс“: „Саша Гьотцел дирижира творби от Респиги, Хиндемит и Шмит“ (2010), „Музика от ерата на машините“ (2012), „Шехерезада“ – Римски-Корсаков (2014), „Кармен“ (2016), Чайковски, Концерт за цигулка и Вариации „Рококо“ (2017) , Хачатурян, Концерт за цигулка (2018). Заедно с Камерния оркестър на Париж записва музика от Бах и Шнитке, а трите му албума, записани със Филхармония „Борусан“ – Истанбул са отличени с по 5 звезди за изпълнение и звук от „BBC Music Magazine“.
От сезон 2019-2020 Саша Гьотцел е главен гост-диригент на Софийската филхармония.