Иван Христов (1900-1987), Старият Пловдив, 1942, маслени бои, шперплат, 54 х 62,5 см

--------------------

МАРИЯНА АВРАМОВА

 „Някъде“ е първата изложба на столичната галерия „Лоранъ“ за годината, която представя само пейзажи.

Някъде е неопределено място, което вдъхновява авторите да гооткрият, съпреживеят, изобразят и обобщят в художествениобразис пластически средства. 

Част от включените произведения са на: Дечко Узунов, Борис Денев, Николай Абрашев, Александър Петров – Лавандулата, Иван Табаков, Христо Йончев – Крискарец, Давид Перец, Рафаел Михайлов, Иван Христов и др.

С няколко думи ще отбележим четири, силно отличаващи се по своя експресивен език творби. 

Особен и нетрадиционен за Борис Денев еесенен пейзаж от 30-те години на ХХ в. Силното напластяване с шпакла на живописна материяни въвежда във въображаемо пространство, което посвоя характер напомняцветенвихър. При внимателно вглежданевпетната, откриваме малка пътечка, която се губи в каменисти чукари ипропасти. Сред тях различаваме пастир, който превежда кози през планинска пътека. Липсата на дълбочина и въздушно изсветляване на цвета сплесква плановете на картината в декоративно пространство, което ни препраща към  абстракцията. 

Картината„Венеция” на Дечко Узунов е от 1962 г. Творбата е интересна не само с композиционното си решение, но и с това, че буди интерес, когато е показана през 60-те години в обща художествена изложба. Тогава, с още няколко произведения приковават вниманието на публиката с модерния си художествен изказ и бележат раздялата с нормативната естетика и тематика.

 За първи път в експозиция влиза творбата „Кафене” на Николай Абрашев с разпознаваемия му стил от 30-те години. Авторът е вкарал есенния мотив в елегантна дизайнерска цветност изаедно с комбинацията на права и обратна перспектива създават непринудено и раздвижено пространство. Тези средства привнасят мекота и спокойствие в платното. 

Обратното се получава в картината на друг живописец Александър Петров –Лавандулата, който извежда светлината и изпепеляващото слънце в предния план, за да ги противопостави на тъмното небе в ориенталския си пейзаж от гр. Хива от 60-те години. Неправилните лини и тяхното криволичене към убежните точки допълват неспокойствиетона маркираните азиатски обекти.

И отново няма да разкрием всичко в текста, за да оставим любопитството ви да ви доведе в галерията, за да видите подбраните двадесетина произведения. 

Александър Петров – Лавандулата (1916-1983), Пейзаж от гр. Хива, Узбекистан, 1960, маслени бои, картон, 33 х 48 см 

-------------------

 

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.