Иван Христов (1900-1987), Старият Пловдив, 1942, маслени бои, шперплат, 54 х 62,5 см
--------------------
МАРИЯНА АВРАМОВА
„Някъде“ е първата изложба на столичната галерия „Лоранъ“ за годината, която представя само пейзажи.
Някъде е неопределено място, което вдъхновява авторите да гооткрият, съпреживеят, изобразят и обобщят в художествениобразис пластически средства.
Част от включените произведения са на: Дечко Узунов, Борис Денев, Николай Абрашев, Александър Петров – Лавандулата, Иван Табаков, Христо Йончев – Крискарец, Давид Перец, Рафаел Михайлов, Иван Христов и др.
С няколко думи ще отбележим четири, силно отличаващи се по своя експресивен език творби.
Особен и нетрадиционен за Борис Денев еесенен пейзаж от 30-те години на ХХ в. Силното напластяване с шпакла на живописна материяни въвежда във въображаемо пространство, което посвоя характер напомняцветенвихър. При внимателно вглежданевпетната, откриваме малка пътечка, която се губи в каменисти чукари ипропасти. Сред тях различаваме пастир, който превежда кози през планинска пътека. Липсата на дълбочина и въздушно изсветляване на цвета сплесква плановете на картината в декоративно пространство, което ни препраща към абстракцията.
Картината„Венеция” на Дечко Узунов е от 1962 г. Творбата е интересна не само с композиционното си решение, но и с това, че буди интерес, когато е показана през 60-те години в обща художествена изложба. Тогава, с още няколко произведения приковават вниманието на публиката с модерния си художествен изказ и бележат раздялата с нормативната естетика и тематика.
За първи път в експозиция влиза творбата „Кафене” на Николай Абрашев с разпознаваемия му стил от 30-те години. Авторът е вкарал есенния мотив в елегантна дизайнерска цветност изаедно с комбинацията на права и обратна перспектива създават непринудено и раздвижено пространство. Тези средства привнасят мекота и спокойствие в платното.
Обратното се получава в картината на друг живописец Александър Петров –Лавандулата, който извежда светлината и изпепеляващото слънце в предния план, за да ги противопостави на тъмното небе в ориенталския си пейзаж от гр. Хива от 60-те години. Неправилните лини и тяхното криволичене към убежните точки допълват неспокойствиетона маркираните азиатски обекти.
И отново няма да разкрием всичко в текста, за да оставим любопитството ви да ви доведе в галерията, за да видите подбраните двадесетина произведения.
Александър Петров – Лавандулата (1916-1983), Пейзаж от гр. Хива, Узбекистан, 1960, маслени бои, картон, 33 х 48 см
-------------------