КРЕМЕНА НИКОЛОВА-ФЛОР

Тромпетовата сензация Лусиен Реноден Вари и маестро Саша Гьотцел са подготвили огнена програма с музиката на аржентинския гений Астор Пиацола. На 18 ноември заедно със Софийската филхармония те ще представят сюитата „Мария от Буенос Айрес” „Чин – Чин” и „Либертанго“ във версии за тромпет и оркестър. Софийската филхармония ще нажежи страстите с твоби от Морис Равел, Бърнстейн, Сен-Санс и Артуро Маркес.

Само преди месец Лусиен стана носителка на наградата "Опус Класик", а албумът ѝ Piazzolla Stories се изкачи до първо място в Apple Music Classic и в Amazon. Младата трпмпетистка предизвиква възторг сред публика и критици и влиза в престижната селекция „30 под 30“ на Classic FM за 2021. 

© Simon Fowler

ЛУСИЕН РЕНОДЕН ВАРИ започва големи концертни изяви още през тийнейджърските си години и издава първия си албум с голям лейбъл на 18 години.

Родена е в Сен-Себастиен-сюр-Лоар, Франция. Записва се в Консерваторията на Льо Ман през 2007 г., където взема уроци по класически тромпет от Филип Лафит и уроци по джаз от Сантяго Квинтани. Дипломира се в Парижката консерватория с класическа тромпет под ръководството на Клемон Гарек. През 2017 г. добавя джаз и импровизация към курса си на обучение. През 2010 г. печели конкурса Selmer Le Parnasse, а през ноември същата година, само на 11, тя завършва на трето място в Европейското състезание за млади тромпетисти във за възрастовата група 14 до 17 г.

Вари прави първите си фестивални участия през 2012 г. на фестивалите Eurochestries и Annecy. До 2014 г. има натоварен фестивален график, който включва участия в Колмар, Антиб и Роян, където свири в дует със звезднната тромпетистка Алисън Болсъм. Оттогава тя раздели времето си приблизително по равно между класически и джаз изяви. Вари спечели класическа награда на Victoire de la musique през 2016 г. Участва като гост солист на Музикалния фестивал в Картахена в Колумбия през 2017 г., ставайки най-младата солистка на фестивала. През сезон 2019-2020 Вари работи с Градския камерен оркестър на Хонконг и обиколи Япония и Югоизточна Азия. Тя свири с Холандския филхармоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Суджоу и Кралския филхармоничен оркестър - Лондон.

През 2013 г. Вари дебютира в запис на албум на тромпетиста Гай Туврон, с творба на Бенедето Марчело и в дует с Туврон на концерти за два тромпети на Саверио Меркаданте

и Г. Ф. Хендел. През 2016 г. тя става артист на лейбъла Warner Classics и следващата година издава своя солов диск The Voice of the Trumpet с оркестъра на Лил и маестро Роландо Вилазон. Програмата комбинира класически произведения, някои от които стандартни, с джаз обработки на хитове на Бродуей. През 2019 г. записва втория си диск Mademoiselle в Ню Йорк с оркестъра на ВВС, а през 2021 г. изключително успешния Piazzolla Stories с Филхармонията на Монте Карло и Саша Гьотцел.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин