НАТАЛИЯ ИЛИЕВА,"Христо Ботев"

„Славеят“, „Петрушка“, „История на войника“ – трите произведения са създадени между 1909 и 1918 г.

„Славеят“ е пленителна източна приказка в духа на изяществото на китайския двор. Либретото е по мотиви от приказката на Андерсен. Основната идея, патосът на творбата е идеята за свободата / несвободата. Песента на славея може да се роди само в условие на свобода.

Къде е фолклорът в „Петрушка“? Той е в ритуалността, заключена в традиционния събор на Заговезни. Там се развихря драмата между традиционните кукли от кукления театър, които напомнят комедия дел арте и на които фантазията на  Стравински вдъхва живот. Селски и градски мелодии, банални мотиви и валсове от Ланер се преплитат в пъстър панаирджийски калейдоскоп. И, всъщност, драмата на персонажите се оказва неистинска, защото те са просто кукли.

„История на войника“ е извлечена от сборника с народни умотворения на Афанасиев. Това е една призрачно-фантастична история за Войника, който като един нов Фауст, сключва договор с Дявола и отива да излекува царската дъщеря. Няма фолклорни мелодии в творбата: персонажите – Войника, Дявола, Царската дъщеря – се характеризират главно с тембри и ритмика.

Създаването на трите творби е свързано с безценното сътрудничество на Стравински и легендарния балетен ипресарио Сергей Дягилев. Творбите може да слушате по програма „Христо Ботев“ в три поредни предавания (20 май от 14.30 часа, 27 май и 3 юни – 16.30 часа).

„Странно е, но съм по-добър в театъра. Чувствам сякаш разцъфвам пред публиката.“

Хю Грант, британски актьор, роден на 9 септември преди 64 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.