На фокус в рубриката "Експонат на месеца" на историческия музей в Пловдив е оригиналната сабя Георги Стойков Раковски, собственост на историческия музей в Русе.

Оръжието е един от акцентите в изложбата, посветена на 200 години от рождението на основателя на освободителното ни движение, подредена в експозиция "Българско Възраждане" на ул. „Цанко Лавренов” №1. Изложбата може да бъде разгледана до края на месец юни.

Ето какво разказва Ренета Рошкева от музея в Русе за историята на реликвата:

„През 1967 г. във фонда на Исторически музей – Русе постъпва сабя, на която се чете гравиран със злато надпис в два реда: “Сава С. Раковски 1 май 1854 год”. Сабята е намерена в стара къща в с. Ново село, Русенско през 1955 г. Собственикът предал откритото ръждясало острие на селския ковач, за да направи от него нож. Когато ръждата пада, става ясно, че лошо запазеното острие не е обикновено. Надписът говори недвусмислено за факта, че това е лично оръжие на видния наш възрожденец и родолюбец, идеолог на четническата тактика в българското национално-освободително движение Георги Стойков Раковски.“

„Благоразумното момиче не трябва да влиза в разговори с непознати жаби.“

Шарл Перо, френски писател, роден на 12 януари преди 397 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…