ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

34 години от живота си отдава на Софийската опера Асен Димитров и още три години, (до смъртта си през 1960) работи за Оперната студия при Консерваторията. Може да се каже, че освен Тодор Хаджиев и Асен Найденов, сред диригентите, той има най-големи заслуги за първата ни музикална сцена. Оперен и симфоничен диригент, композитор, хормайстор, корепетитор,  педагог маестро Асен Димитров е сред най-светлите, обичани и уважавани личности в историята на института. 

Роден е на 6 януари 1894, под знака на Козирога, в Пловдив, в семейството на скромен митнически чиновник, който е влюбен в литературата и музиката. Майка му пее великолепно много български народни песни. Баща му забелязва отрано дарбата му и му купува цигулка. Започва да свири в прогимназиалния оркестър. След гимназията заминава за Прага, за да учи в консерваторията. Попада в класа на ученика на  Сметана Витезлав Новак. Учи 6 години  - 4 в общия клас и 2 в майсторския. Дипломира се с отличие.  Учението  и животът в Прага (тогава един от световните музикални центрове) го бележат за цял живот, дават му изключително много. Дипломната му работа по композиция е симфоничната поема „Хаджи Димитър”, която представя в Сметановия театър. Завърнал се в България, през 1915 заминава за фронта – започнала е Първата световна война. На фронта при Добро поле е до 1919. 

След края на войната  основава в София камерен ансамбъл, преподава в Музикалната академия, работи и като пианист- акомпанятор. За щастие, (негово и на Операта!) бива забелязан от главния диригент Моисей Маркович Златин, който го привлича като хормайстор, корепетитор и помощник диригент. При постановките на най-трудните заглавия от обширния репертоар на Операта  младият маестро поема  най-отговорната и трудната част от работата – разучаването на ролите с артистите, и хоровите партии, репетициите с отделните оркестрови групи и после сглобяването на целя ансамбъл. Сред първите му задачи са такива трудни партитура като „Садко”, „Китеж” и „Снежанка” на Римски- Корсаков, „Княз Игор” на Бородин, „Хованщина” и „Борис Годунов” на Мусоргски. 

Още тогава Маестро Асен Димитров проявява големите си музикантски качества. Диригентското му майсторство се характеризира с академична точност при изграждането на музикалната фраза, правдивото тълкуване на авторовия замисъл и умелото уравновесяване на звучността на оркестровата и певческата партии. Освен това, като истински, роден диригент- театрал, той държи твърде много на ясната и отчетлива дикция, на правилното произношение, както и на сценичното изграждане но образа.  В работата си е роден учител, педагог, който дълго и търпеливо обучава и подготвя певците. Под неговото художествено ръководство се създават и израстват редица изтъкнати артисти от по-старото поколение: Петър Золотович, Констанца Кирова, Мария Милкова- Золотович, Диана Герганова, Елисавета Йовович, Мария Митович, Цветана  Табакова, Михаил Люцканов, Тодор Мазаров, Христо Бръмбаров, Любен Минчев, Таня Цокова, Надя Тодорова, както и поколението след тях: Катя Попова, Райна Кабаиванска, Юлия Винер, Любомир Бодуров, Димитър Узунов, Маргарита Лилова, Никола Николов... Негова съпруга е известната певица от периода между двете войни Елена Христова- Гебел- Димитрова, един добра изпълнителка на централния мецосопранов репертоар…  Списъкът е наистина впечатляващ. След него малцина диригенти работят така усърдно и резултатно с певците, може би само Асен  Найденов и Михаил Ангелов... Може да се каже, че е бил влюбен в операта и в певците.

Асен Димитров поставя музикално повече от 20 опери и дирижира  още 30 други, поставени от негови колеги. Сред върховите му постижения са постановките му  на „Дама Пика”, „Продадена невеста”, „Бал с маски”, „Луиза”, „Фаворитката”, „Садко”, „Фауст”  (тази опера дирижира на последния си спектакъл през 1957). Изявява се успешно и като симфоничен диригент, а също така и като хоров. От 1930 до 1960 година е главен  художествен ръководител на прочутия мъжки хор „Гусла”, с който прави редица успешни турнета из страната и в Европа. От обикновени любители- певци, той успява да превърне „гусларите” в големи майстори на певческото изкуство, оценени високо от критиката и публиката. След тях той открива и таланта на младия Борис Христов. Определя го като:  „голям, но още нешлифован диамант”. Препоръчва го на царица Йоана и тя веднага  му урежда стипендия за Италия.  

Преподава в БДК, води и диригентски клас. Неговият най-изтъкнат ученик е синът на знаменития тенор Петър Райчев, големият български диригент Руслан Райчев, който работи дълги години за Националната опера, а също и за редица други театри и оркестри у нас. 

Ще завърша с думите на неговия колега и ученик диригента на Операта и „Гусла” Венедикт Бобчевски:

”Асен ни вливаше любовта си към музиката, със своя пример, с всекидневната си работа, със своето чисто отношение към изкуството и в най-малките наглед подробности. Той градеше музикалния образ и в най-малкия детайл, та до завършеността на крупната музикална форма. Асен (така с обич го наричахме всички) беше черноработник на репетициите и вълшебник на сцената. Той грабваше душите и на нас, и на публиката...”

 

Хор "Гусла", 1933

 

И ДВА МОМЕНТА ОТ БИОГРАФИЯТА НА МАЕСТРО АСЕН ДИМИТРОВ

Ето какво си спомня дългогодишната хористка от Софийската опера Злата Божкова: „Маестро Асен Димитров  беше влюбен в операта и певците. За разлика от други свои колеги, той ги поставяше на първо място и не се изтъкваше на пулта, не мислеше, че е най- важното нещо в спектакъла. „Певците са тези, които правят операта, повтаряше често той, ние, диригентите само им помагаме, както оркестърът, който им акомпанира....”

И наистина, той отдаде живота си на нашите певци, особено на младите тогава. Помня, че талантливата и красива Катя Попова преживя една творческа, певческа криза и от ръководството се чуха гласове дори за освобождаването й от Операта. Тогава той се зае да работи индивидуално, извънредно с нея. Даде й част от времето си и успя да я извади от кризата. След два или три месеца работа с него, Катя пропя така както никога не беше пяла, красиво, правилно, пълнозвучно се утвърди сред първите солисти. Стана звезда!...

---

 

Хористката Злата Божкова си спомни и за един комичен момент: „За представленията на „Мадам Бътрефлай” от Пучини, операта, която нашата публика обожаваше и не слизаше от афиша, винаги довеждаха някои малко момиченце. То представяше детето на нещастната и изоставена от любимия си съпруг японка. Една вечер по липса на момиченце, за тази няма роля облякоха в миниатюрното пъстро кимоно четиригодишния син на колегата- хорист Емил Казанджиев. Кротичко детенце, то стоеше мирно на сцената и внимателно слушаше какво пеят майка му, Бътерфлай (това беше прекрасната примадона Елисавета Йовович) и Консулът Шарплес  (баритонът Ризо Ризов).

Но когато този чичо Консул изпя фразата: „ Мило, как се казваш?” – без, разбира се, да очаква отговор от детето, той изведнъж се обади с тънкото си, но пробивно гласче – „Ицко Казанджиев!”. Стискайки го силно в прегръдките си, Бътерфлай (Йовович) продължи да отговаря на Консула от страна на детето: „Днес моето име е тъга, а когато утре  моят татко се завърне, радост ще се казвам аз!”...”Не-е-е! Ицко Казанджиев – продължи да настоява детето, та публиката не се сдържа и избухна бурен смях!”...

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Все още обичам хората, които съм обичала, независимо че ги избягвам, когато ги срещна на улицата.”

Ума Търман, американска актриса, родена на 29 април преди 55 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.