"Ако не пея, съм никой. Операта е между публиката и артиста. Нашата връзка е Бога", казва Камен Чанев. Днес се навършват 60 години от рождението на именития оперен певeц.

Той е роден на 27 август 1964 г. в Сливен, където завършва гимназията с преподаване на западни езици „Захари Стоянов“. 

Още преди да тръгне на училище, Камен започва да пее в детския хор „Дружна песен“ – Сливен, под ръководството на Методи Григоров. След 7-и клас пее в смесения хор „Добри Чинтулов“. В последния клас на гимназията започва да ходи на уроци при проф. Сима Иванова. Всяка събота и неделя пътува с кола от Сливен до София за тези уроци. След това пее в ансамбъла на Строителните войски при Валентин Бобевски. 

Камен Чанев учи в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“, като започва в класа на проф. Сима Иванова, а след първи курс се прехвърля при Констанца Вачкова и завършва в нейния клас през 1991 г. По време на следването си е състудент с Орлин Горанов, Юлиан Константинов и Васил Петров.

През 1992 г. специализира в Българската академия за изкуство и култура „Борис Христов“ в Рим, Италия. По това време Борис Христов не е в най-добрата си форма след прекаран инсулт и по тази причина Камен Чанев по-малко работи с него, повече с Александрина Милчева. 

 

СОФИЯ, ПРАГА, ВИЕНА, БЕРЛИН, БУДАПЕЩА...

От 1993 г. Чанев е солист в Софийската опера и балет. Оперният му дебют там е на херцогът на Мантуа в „Риголето“.  След пет сезона той се мести в Прага, където пее в продължение на две години, преди да премине на свободна практика. 

Камен Чанев не желае да се обвързва с нито един оперен театър. Той живее и работи във Виена, Австрия, но е търсен от много от най-големите световни опери. Чанев дебютира във Виенската щатсопера в ролята на Рене Де Грийо от „Манон Леско“ през 2007 г. След дебюта си Камен Чанев остава изненадан, че след представлението около 20 души го чакат за автографи и за да се снимат с него.

Международната, кариера на Камен Чанев минава през сцените на Виенската щатсопера, Римската опера, Миланската скала, Арена ди Верона, през Вашингтон опера, Щатсопера Берлин, Прага, Будапеща, Букурещ, Канада, театрите в САЩ, Япония, Китай, Нова Зеландия и др.

 

ПУЧИНИЕВ ПЕВЕЦ

Репертоарът на Камен Чанев включва повече от 45 централни роли от оперите „Аида“, „Бал с маски“, „Трубадур”, „Дон Карлос“, „Манон Леско“, „Тоска“, „Турандот“, „Кармен“. Работи с диригенти като Рикардо Мути, Лорин Маазел, Владимир Юровски, Паоло Кариняни, Никола Луизоти, Донато Ренцети, Филип Оген, Пинкас Щайнберг. Мути с възторг го нарича „Пучиниев певец“. 

Камен Чанев вярва в орфическата природа на българските гласове и първостепенната им роля в света на класическото изкуство.

„Операта е изкуство, което трудно може да се опише. Трябва да си на сцената, да усетиш енергията на публиката, и ти самият – там, вътре! Ти се свързваш чрез гласа си с Господ. Защото единственият божествен инструмент, това е гласът. Неслучайно, в нашата източноправославна религия са забранени инструментите в църквата, защото единственият инструмент, Божият инструмент, е гласът. Човешкият глас“, казва Камен Чанев.

През годините той има възможност да работи с Александрина Милчева, Гена Димитрова, Леоне Маджера (пианиста на Лучано Павароти). От 2016 г. работи в Държавна опера – Стара Загора. 

По думите му, най-истинската публика е българската: „Българската, тя усеща, когато дадеш от себе си, когато наистина музицираш, тя го усеща, докато например, в Германия може да си изпял невероятно арията си, да си направил страхотна фраза, да си изиграл всичко… И публиката реагира накрая на операта. Много трудно се пее пред такава публика. Докато в България е удоволствие да пееш“.

Камен Чанев умира на 26 ноември 2020 г. на 56 години в Университетската многопрофилна болница за активно лечение „Проф. д-р Стоян Киркович“ в Стара Загора от белодробна емболия – усложнение, резултат от COVID-19. Погребан е в двора на храма „Св. Димитър“ в Стара Загора.

 

ПРИЗНАНИЕ 

През 1994 г. оперният певец е лауреат на конкурса „Йоси Бьорлинг“ в Швеция. През 2017 г. Камен Чанев е удостоен със званието „Почетен гражданин на Сливен“. Носител е на наградата на Бургаските музикални празници „Емил Чакъров“ за 2018 година. На 21 май 2021 г. е официалната церемония по връчването на „Награди Пловдив“ за принос в развитието на културния живот на Пловдив за 2020 година. Наградата в раздел „Музика“ посмъртно печели Камен Чанев за изпълнението на ария в спектакъла „Вратите на съня“. 

През 2021 г. е създадена фондация „Камен Чанев“ от спътницата на тенора в живота и изкуството – оперната прима Таня Иванова. Мисията на фондацията е да съхранява паметта за световно признатия тенор, да популяризира приноса и значението му за българската и световната култура и историята на изкуството. От 2022 г. фондацията организира Международен конкурс за млади тенори „Гласът на Камен“. Целта на организаторите е да бъдат продължени идеите и разбирането на Камен Чанев за същността на оперното изкуство. Първото издание на конкурса се провежда през 2022 г. в Пловдив, а второто през 2024 г. в Стара Загора. 

На 8 декември 2023 г. в зала „България“ на оперна гала е представен албумът „Български оперни гласове“ на Българското национално радио. Той включва 14 записа на български оперни певци. Специално място в него е отделено на големия български тенор Камен Чанев.

 

Източник:  БТА, отдел „Справочна“

„Да служа ще се радвам, но да прислужвам ще ми дотежи.“

Александър Грибоедов, руски поет, драматург, композитор и допломат, роден на 15 януари преди 230 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман...