ПЛАМЕН АСЕНОВ, "Свободна Европа"

Якоб Лудвиг Феликс Менделсон Бартолди (1809 – 1847) - композитор, пианист, органист и диригент 

Произход: Хамбург, Германия, дете-гений от образовано и богато еврейско семейство

Образование: уроци по пиано от 6-годишен в Хамбург, Париж и Берлин, контрапункт и композиция при Карл Целтер, пиано и композиция при Игнац Мошелес, учи езици, изкуство, литература и философия, в Берлинския университет учи естетика, история и география

Специален интерес: Бах – барокова музика и контрапункт

Най-известни творби: „Сватбен марш“, част от Увертюрата „Сън в лятна нощ“, Италианска симфония, Шотландска симфония, ораториите „Свети Павел“ и „Илия“, Концерт за цигулка, Октет за струнни

-------

Мнозина са го чували, малцина са го слушали.

Феликс Менделсон, музикалното дете-чудо на ХІХ век, умира в слава едва на 38. Полузабравен е за сто години заради силните антиеврейски настроения в Германия и особените му отношения с Вагнер.

Творбите му сега се връщат сред публиката, макар името му още да не заема истинското си място в пантеона на най-големите.

През 1844 г. Менделсон пише за цигуларя Фердинанд Давид вълшебен концерт за цигулка и оркестър. Това е сред най-известните му творби - като изключим всемирния „Сватбен марш”, който всъщност е част от „Сън в лятна нощ”, музикална увертюра по пиесата на Шекспир.

Всеки поне веднъж го е слушал на живо – но се надявам да е отчел колко иронична е маршовата му тържественост и как пакостливо ни подлъгва да вярваме в сънища. „Сватбеният марш” става задължителен за тържеството на всяка уважаваща себе си двойка след 1858. Тогава Менделсон е мъртъв от десетилетие, но кралица Виктория, негова голяма почитателка, включва марша в церемония на дъщеря си, принцеса Виктория.

И тук обикновено следва – маестро, музика!

Маестро Якоб Лудвиг Феликс Менделсон Бартолди - композитор, пианист, органист и диригент, е роден през 1809 г. година в богато и влиятелно немско еврейско семейство. Дядо Мозес е прочут еврейски философ, татко Абрам - банкер с либерални възгледи. Феликс не само има най-доброто възможно образование, но и познава много прочути хора.

Семейна приятелка пише: „Цяла Европа идваше на крака в тяхната всекидневна”. Освен това, татко Абрам дотолкова отхвърля еврейската традиция, че малкият Феликс дори не е обрязан. Баща му има търкания със своя баща и става либерал напук на него. През 1816 г. децата на семейство Менделсон са кръстени в Реформаторската църква. Това носи на Феликс имената – Якоб и Лудвиг.

След 6 години се покръстват и родителите, което пък носи на всички името Бартолди, фамилията на майка му, Леа Соломон – но децата не харесват името Бартолди и го употребяват само в официални случаи.

А Феликс, нещо нормално от фройдистка гледна точка, също има проблем с баща си – така че се ориентира към духовното наследство на дядо си, с което се гордее цял живот. Това раздвоение се отразява и върху характера му. Менделсон е приветлив и чаровен, но на моменти е нервен и силно раздразнителен. Това се вижда и в творчеството му. Например от двете могъщи оратории, които пише, „Свети Павел” е свързана изцяло с християнската традиция, а „Илия” е посветена на големия еврейски пророк.

Музикалният талант на Менделсон е открит рано и той бързо става второто след Моцарт дете-чудо на Европа.

Започва с уроци по пиано от мама Леа, а на 10 учи контрапункт и композиция при Карл Фридрих Целтер. Обича Бах и неслучайно - покрай една леля, фамилията държи оригинални ръкописи на Йохан Себастиан. Тази любов на младия Феликс е до живот. По-късно, като диригент и продуцент, той прави много за прослава на Бах в Европа, а заниманията му с барок и ранна класика са дълбоки и страстни.

Така в епохата, когато музикалният романтизъм е не просто мода, а водеща идея, композиторът Феликс Менделсон твори романтична музика със силен класически привкус – една от причините за хладните отношения с водещите романтици като Вагнер.

Първият публичен концерт на Менделсон е на 9, но тогава вече усилено композира и работите му се представят от частен оркестър на приеми в дома им. Първата му творба е публикувана, когато е на 13, на 15 пише първата истинска симфония, а на 16 създава струнен октет, който, счита се, в пълна степен разкрива гения на детето-чудо.

Този октет, заедно с увертюрата „Сън в лятна нощ”, дълго са и най-известните творби на композитора. А музикалното му наследство е огромно и разнообразно – освен тези ранни работи, Менделсон оставя 5 симфонии, няколко големи оркестрови пиеси, концерти - основно за цигулка и оркестър, много камерни и хорални произведения, композиции за пиано и орган.

Наследството му като диригент също е неоценимо – той въвежда употребата на диригентска палка и оставя сериозна диря в оркестрите на Дюселдорф, Лайпциг и Берлин, които ръководи в различни периоди.

За краткия си живот, Менделсон изминава дълъг път като музикант и човек. Той пътува из Европа, включително в Англия, където е много добре приет. Освен с музика, известен е и като добър художник с молив и акварел. Има огромна кореспонденция, в която личат изключителни умения в писаното слово – и на немски, и на английски. Междувременно се жени и има пет деца, но голямата му любов е сопраното Джени Линд - шведка, която среща сравнително късно и на която предлага да избягат в Америка.

Работата не става, защото смъртта, само с няколко безмилостни удара на сърцето, отнася в своите селения 38-годишния Менделсон. В писмо той описва смъртта като „място, където, надявам се, още има музика, но няма никакви тъги и раздели.” Тези думи на Феликс Менделсон звучат по-скоро като молитва – и дано тя наистина е чута.

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.