ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

Елисавета Йовович (1901-1996) живя дълго, плодотворно и до края на дните си остана вярна на своя девиз: "Servire d, arte" - "Да служиш на Изкуството". И наистина, тя му служеше като солистка на националната ни оперна сцена, като солистка, педагог и режисьор на сцените на Стара Загора и Русе, като вокален педагог в България, Монголия и Франция. Името й остана в аналите на българската музикална култура, във времето, когато тя се професионализираше и започваше най- силният й творчески  период.

Йовович е родена е на 23 март 1901 г., под знака на Овена, в София. Произхожда от стар самоковски възрожденски род на зографи, книжовници и поборници за националното ни освобождение от варварското турско робство. 

Възрожденският дух, националното й чувство са в кръвта й, може би затова

остава вярна на България

въпреки възможностите за бляскава международна кариера. От малка рецитира, пее, учи музика, балет, пиано, френски. Открива я певицата и педагожката Пенка Тороманова-Радева, която определя гласа й - типичен лиричен сопран, с широк диапазон и красив тембър, с възможности за по-разнообразен репертоар. Подготвя я за приемен изпит в операта и така през есента на 1923 година младата Елисавета Йовович е вече платена стажантка, която дебютира успешно в две постановки: "Вертер" на Масне - като Софи, и "Фауст" на Гуно - като Зибел. По това време операта дели сцена и сграда с драмата в Народния театър. Упорита и работлива, тя е перфекционистка във всичко. Подготвя партиите си прецизно, разчита дори цялата партитура и всички роли в операта, в която участва, изучава стила, епохата. За всяка от ролите си сама си поръчва сценичните костюми и перуки, счита, че това е важно за нейното влизане в образа. Търси помощ и съвет в сценичното изграждане на своите роли от видни театрали като Сава Огнянов и Николай Масалитинов, които я считат за талантлива и като артистка.  Същата есен - 1923 г., Министерството на просветата обявява конкурсен изпит за специализация на

млади български таланти в Италия

При голям брой кандидати се класират само трима: басът Михаил Попов, тенорът Борис Христов и Елисавета Йовович. Така става студентка в една от най-престижните консерватории в света - Академията "Санта Чечилия" в Рим. След като я прослушват, я записват направо във втори курс, в класа на професор Пио Ди Пиетро. Завършва четиригодишния период на обучение само за две години и вече е готова за сцената. В учебния оперен театър на "Санта Чечилия" участва в прелестната барокова опера "Слугинята - господарка" на Джовани Батиста Перголези, в "Бохеми" на Пучини като Мими и в поредица концерти. Получава висока оценка от големия композитор Оторино Респиги за изпълненията си на Вердиеви арии, след което и ангажименти за голямо концертно турне на Италианското радио из страната и в Монте Карло. Освен концертите участва и в пътуваща оперна трупа в постановки на "Бохеми", "Отело" и "Слугинята - господарка", "Кармен" и "Палячи". Поканена е от различни импресарии да продължи работата си в Италия и да гостува на големите сцени там, но през 1927 година се завръща окончателно в родината.

През есента на 1927 година младата, 26-годишна, Елисавета Йовович е вече

редовна солистка на първата ни оперна сцена

Прави своя голям дебют в трудната и обемна заглавна роля на Манон от операта на Жул Масне - режисьор Петър К. Стойчев, диригент Тодор Хаджиев. Утвърждава се като едно от големите перспективни млади дарования и влиза в централния лиричен сопранов репертоар: Виолета Валери от "Травиата", Маргарита от "Фауст", Мими и Мюзета от "Бохеми", Неда от "Палячо", Памина от "Вълшебната флейта", Немея от "Ако бях цар"... Списъкът на ролите й не е дълъг - 35, но повечето от тях са изпълнявани десетки и стотици пъти, като например Виолета от "Травиата" в повече от 230 представления, също и Мадам Бътерфлай,  Мими, Микаела...

Лиричният й глас, както подчертах, е с големи възможности - от високата колоратура до лирико-драматичните партии. От Джилда в "Риголето" и Антонида в "Иван Сусанин" до Агата във "Вълшебният стрелец" и Леонора в "Трубадур", през Таис на Масне или Татяна от "Евгений Онегин". И навсякъде е еднакво убедителна вокално, музикално, без никакви компромиси - стилна, пределно изразителна. Школата й е перфектна, от родината на Белкантото, музикалността безспорна. В България пее на български език, както бе прието до 80-те години на ХХ век, преди да започнат промените, отразили се и върху българския музикален театър. В чужбина пее на съвършен италиански, френски, немски, руски в зависимост от репертоара. А репертоарният й диапазон е наистина впечатляващ - от предкласиката, през класиката, романтизма  до съвременната опера. От Перголези и Хайдн, през Моцарт, Вебер, Доницети, Масне, Пучини, Римски-Корсаков, Чайковски до Пипков.

Тя е първата Яна от "Янините девет братя"

на абсолютната премиера на 19 януари 1937.  С любов изгражда и поредицата си от български героини от оперите на Маестро Георги Атанасов: Цвета, Гергана  и Косара от едноименните опери, Княгинята от "Алцек". Първа изпълнителка на редица други роли от опери, поставени за първи път у нас на сравнително непознати автори като Лорцинг, Голдмарк, Вайнбергер, Шарпантие и др.

В Софийската опера до войната тя е сред стълбовете на състава, сред най-ангажираните артисти, при това най-обичаните от публиката и ценените от критиката. Гостува сравнително малко в чужбина - с отделни спектакли и концерти в Чехословакия, Румъния, Югославия и Германия.

След 1944 година изпада в немилост. Съпругът и е бил министър, а освен това й завиждат и някои по-млади певици, близки до новата власт. 

По нареждане на „вожда и учителя“ Димитров, е прогонена от Софийската опера, или по-точно „командирована“ 

като вокален педагог и солист, за да помогне със своя талант, опит и знания в професионализирането на наскоро одържавената Старозагорска общинска опера (1946-1949), а след това и Русенската народна опера (1949-1952). След време се завръща в родната София, в операта, но не като солистка, а като асистент-режисьор и вокален педагог. Работи упорито и много резултатно с няколко поколения наши певци, за известно време е и в Улан Батор, Монголия, като вокален педагог и режисьор, а от края на 80-те години се установява във Франция, където умира през 1996 година.

Сред ролите й критиката отделя на първо място нейните: Чочо сан, Яна и особено Виолета Валери.

Всъщност, в продължение на няколко десетилетия тя е призната за

най-добрата изпълнителка на Вердиевата "Травиата"

Нейната интерпретация задълго е считана за еталонна в българския оперен театър. Тя работи с редица наши певици като Пенка Маринова, Рене Йорданова, Лиляна Барева, Мими Николова над този сложен образ, за да се утвърдят и те като много добри изпълнителки. По едно странно и щастливо стечение на обстоятелствата тя изпълнява коронната си партия през 1929 година при откриването на новата възстановена сграда на Народния театър след нейното опожаряване, през 1932 г. - при откриването на Варненската общинска опера, през 1946 г. - при одържавяването на Старозагорската общинска опера, и през есента на 1949 г. при тържественото откриване на Русенската народна опера.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Не правя филми просто, за да заработя пари. Аз печеля пари, за да правя филми.“

Уолт Дисни, американски аниматор и съосновател на „The Walt Disney Company", роден на 5 декември преди 123 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин