ПЛАМЕН АСЕНОВ, "Свободна Европа"

 

Амедео Модилиани - художник, (1884 – 1920)

Произход: Италия, обедняло семейство на сефарадски евреи

Образование: Изящни изкуства във Флоренция и Венеция, от 1906 е част от парижкия авангард

Интереси: скулптура, живопис – портрет и голо тяло, модернизъм, африканско и камбоджанско изкуство

Най-известни творби: „Червенокосо момиче във вечерна рокля“, „Мадам Помпадур“, „Жана Ебютерн с червен шал“

-------

Амедео Модилиани рисува автопортрет с едно синьо и едно черно око. И казва: „С едното око художникът трябва да гледа света около себе си, а с другото – света вътре в себе си”.

Модилиани е роден през 1884 в Ливорно, в род на сефарадски евреи. Баща му е от Италия, майка му от Франция, а преплитането на култури и езици е полезна основа за личния му художествен стил, който във времето на „големите изми” му помага да бъде хем модерен, хем независим от течения, групи и манифести.

Детството на Модилиани е относително бедно заради банкрута на бащата, но големият му проблем са болестите - кара плеврит и тиф, а на 16 хваща и туберкулоза. Учи в къщи, а тъй като талантът му е очеваден, в школата на Микели се занимава главно с портрет и голо тяло - интересува го човекът, не пейзажите. Е, интересът му към голото тяло не е само академичен. Един биограф пише: „Когато не рисува голи тела, той е постоянно зает да съблазнява съседските слугини”. Освен с рисуването, младежът се запознава с Ницше и Шопенхауер, а поезията на Верлен, Бодлер и Лотреамон му е настолна.

В началото на XX век Модилиани учи голо тяло във Флоренция, на Капри има първа по-сериозна любовна история, а във Венеция се запознава с хашиша, друга страст, която съчетава с огромни количества алкохол.

Модилиани отива в Париж през 1906 и се хвърля в бохемския живот. Той се носи като аристократ, приятел е с водещи фигури от авангарда - Грис, Пикасо, Кокто, Аполинер, Бранкузи. Те го приемат за свой, макар че държи на независимостта си и не се включва в нито една група.

Аристократичният му вид контрастира с мизерните условия на живот и работа – но за дрога и пиене пари винаги има. Или други начини. Случва се да се качи на масата в ресторанта и да се съблече гол, за да го изхвърлят, преди да дойде сметката. А в делириум понякога танцува гол по улиците, спи в канавките, става агресивен и налита да се бие, макар винаги да излиза победен.

Модилиани не е за хора със слаби нерви, но мнозина го ценят и му помагат, защото е голям творец. Проблемът му обаче не са алкохолът и дрогата, а че умира. Туберкулозата го разяжда, лекарство няма, а чрез абсента и хашиша опитва да прикрие симптомите. Те пък допълнително съкращават живота му и безумният кръг се затваря на 35.

Модилиани рисува все по-трескаво и продава на случайни туристи за 5 до 50 франка. През 1910 прави страхотни скулптури, но камъкът е скъп, а обработката е противопоказна за слабите дробове, затова се връща към живописта. И тогава създава изумителните платна с голи и облечени женски тела, проточили дълги лебедови шии, които и сега го правят един от най-скъпо продаваните художници.

Жените обожават Модилиани. Те го преследват, подчиняват му се, търпят капризите и тежкия му характер. Първата му истинска голяма любов е от Русия - Ана Ахматова. Прочутата поетеса току-що се е омъжила за убития после от болшевиките поет Николай Гумильов, в Париж са на сватбено пътешествие, но тя лудва по италианеца. Общата им страст е поезията, той рисува скици на голата и облечена Ана, а 50 години по-късно тя пише, че Модилиани е най-забележителния мъж, когото някога е срещала. Следва дълга и трудна садо-мазо любов с Беатрис Хейстингс, но жената, която наистина обича и с която прекарва последните си години е Жан Ебютерн. Жан ражда дъщеря, на път е и второ дете, когато през 1920 Модилиани умира в мъки, а два дни по-късно тя скача от петия етаж.

Междувременно Модилиани се сприятелява с полския поет и търговец на изкуство Леполод Зборовски, който организира единствената му самостоятелна изложба – 30 платна в жанра „ню”, голо тяло. Става скандал и префектът на Париж я закрива. Да, публиката е виждала голи женски тела - но да се изобразяват с необръснати пубисни косми, както прави Модилиани, се приема за особено неприлично, грозна порнография.

Днес същите картини звучат по друг начин, но е факт, художникът никога не успява да се порадва на заслужената слава, дошла почти веднага след смъртта му. Буквално в следващите часове мнозина се хвърлят да купуват де що има картина на Амедео Модилиани - от онези, които той приживе продава за 5 до 50 франка на всеки, който съжали жалкия пияница.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 139 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия

Голата истина за група „Жигули“

 

За каква криза може да се говори в родното ни кино, дори в днешните условия, след като имаме такъв талантлив и плодовит режисьор?