Най-популярната опера за всички времена - „Кармен” от Жорж Бизе, ще оживее отново на 17 март от 19 ч. в операта в Стара Загора. Диригент е лауреатът от международни конкурси Дмитрий Банаев, режисьор е Огнян Драганов. Сценичната адаптация е на Тодор Демеров. Атрактивните балетни платна с участието на балетната трупа са дело на ръководителя на балета Силвия Томова.

В ролята на Кармен ще се представи Мирослава Йорданова, която идва в Стара Загора по покана на артистичния директор -  оперната прима Веселина Кацарова. Тенорът с международна кариера Милен Божков гостува на старозагорска сцена в ролята на Дон Хосе, младият талантлив баритон Валери Турманов ще изпълни ролята на тореадора Ескамилио, а сопраното Елена Баръмова ще бъде в ролята на Микаела. В останалите роли участват: Евгений Арабаджиев, Денис Иванов, Яница Нешева, Емилия Джурова, Теодор Петков, Борис Кучков-гост. Участват още детският хор „Маргаритки” с диригент Зорница Желязкова, представители на прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур".

Операта „Кармен” е всепризнат музикален феномен. Известно е, че Бизе пише своята музика по испанския сюжет на нашумялата новела на Проспер Мериме, без да е ходил никога в Испания. Прочутата „Хабанера” е всъщност кубинска народна песен. Бизе „печели” именно с това – защото музикалният прочит на известната драма е през призмата на неговата представа за испанската атмосфера. Разкриването на бурните страсти в музикалния текст не е буквално и е много естествено. Мелодиката е запомняща се, а сюжетът динамичен и вълнуващ. Успехът на „Кармен” идва и от това, че хората се вълнуват от ескалиращите страсти.

---

МИРОСЛАВА ЙОРДАНОВА (мецосопран) е родена в София, но от години живее във Великобритания. Завършва музикалното училище "Любомир Пипков" със специалност класическо пеене в класа на Милка Ганева и по-късно академията "Проф. Панчо Владигеров" в класа на Валери Попова. Непосредствено след дипломирането си е ангажирана като солистка в Софийската опера. Носителка е на награди както от няколко големи конкурса в България, така и наградата за ролята на Розина на конкурса "Рикардо Дзандонай" в Италия, а през 2001 г. е избрана да представя България на престижния конкурс "Певец на света" в Кардиф. Специализира в певческата академия "Катя Ричарели" в Парма, по-късно в Милано и Париж. Благодарение на своята вокална гъвкавост, тембър и сценично присъствие, репертоарът й включва произведения от барок до съвременна музика. Особено застъпени са ролите от белкантовия период като Розина от "Севилският бръснар", Анжелина /"Пепеляшка"/, Малколм /"Жената от езерото"/, Мафио Орсини /"Лукреция Борджия"/, Армандо ди Гонди /"Мария ди Роан"/, Адалжиза /"Норма"/. През последните години певицата добавя към богатия си репертоар и ролите на Сузуки от "Мадам Бътерфлай", Емилия от " Отело", Федерика от "Луиза Милер", Азучена от "Трубадур", Амнерис от  "Аида" , Принцеса ди Буйон от "Адриана Лекуврьор. Гостувала е в редица престижни оперни театри: „Ковънт Гардън“, Парижката национална опера, Метрополитен опера, операта в Монте Карло, Гулбенкян фондация в Лисабон, операта в Лече, участвала е на фестивалите: Дордрехт Белканто фестивал, Тенерифе опера фестивал, Гут Имлинг фестивал, Фестивал лирико Флоренция, Тимишоара опера фестивал, оперния фестивал в Клуж и др. както и многократно е гостувала на Бъкстонския фестивал в Англия в оперни постановки и концерти. Мирослава изнася и самостоятелни концерти-рецитали, често включващи рядко изпълнявани или забравени произведения.

---

МИЛЕН БОЖКОВ (тенор) е роден във Варна. Дипломира се в “Проф. Панчо Владигеров” и специализира оперно изкуство в университета за музика - Грац, Австрия при проф. Йоана Боровска. Непосредствено след това усъвършенства певческата си техника при Красимира Стоянова. Първите му ангажименти са в националната опера в София под ръководството на Пламен Карталов. От 2007 г. до 2009 г. е постоянен член в състава на оперния театър на Марибор. Следват концертни изяви в Япония, Австрия, Германия, Словения, Хърватия, Латвия и България. В репертоара му влизат ролите на Неморино от „Любовен еликсир“ на Доницети,  Тит от „Милосърдието на Тит“ на Моцарт, Тамино /“Вълшебната флейта“ от Моцарт/,  Владимир от „Княз Игор“ на Бородин, Вертер от едноименната опера на Масне, Херцогът на Мантуа /“Риголето“ на Верди/, Де Грийо от „Манон“ на Масне, Дон Хосе /“Кармен“ на Бизе/, Джералд от „Лакме“ на Делиб, Алфред от „Травиата“ на Верди, Рикардо от “Бал с маски“ на Верди.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ВОЙНАТА

    Ода за Харкив

     "Държава и народ, които имат град като Харкив, никога не могат да бъдат победени" - коментар на Николай Слатински

„Нищо не е по-коварно от еволюцията на обикновените прищевки, които се превръщат в желания.“

Томас Харди, английски писател, роден на 2 юни преди 183 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Петият вагон“ - равносметка или ново начало

 

През 2022 г. писателят Христо Карастоянов е прегледал, обработил и допълнил своите текстове, конструирайки пъзел, които наистина могат да се разглеждат и като мини романи

Страстната адвокатска защита на един философ

 

Есетата на Октавиан Палер те карат да ги препрочиташ и отново да вникваш и разсъждаваш върху големи теми и образи на световната литература

Фрагменти около една книга на Марин Георгиев

"Марин е от редките участници в софри и говорилни, който усети как изтича времето в бездействие, ако не предприемеш нещо да задържиш хода му" - Георги Мишев за книгата на "Камъчето под езика"