Най-популярната опера за всички времена - „Кармен” от Жорж Бизе, ще оживее отново на 17 март от 19 ч. в операта в Стара Загора. Диригент е лауреатът от международни конкурси Дмитрий Банаев, режисьор е Огнян Драганов. Сценичната адаптация е на Тодор Демеров. Атрактивните балетни платна с участието на балетната трупа са дело на ръководителя на балета Силвия Томова.

В ролята на Кармен ще се представи Мирослава Йорданова, която идва в Стара Загора по покана на артистичния директор -  оперната прима Веселина Кацарова. Тенорът с международна кариера Милен Божков гостува на старозагорска сцена в ролята на Дон Хосе, младият талантлив баритон Валери Турманов ще изпълни ролята на тореадора Ескамилио, а сопраното Елена Баръмова ще бъде в ролята на Микаела. В останалите роли участват: Евгений Арабаджиев, Денис Иванов, Яница Нешева, Емилия Джурова, Теодор Петков, Борис Кучков-гост. Участват още детският хор „Маргаритки” с диригент Зорница Желязкова, представители на прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур".

Операта „Кармен” е всепризнат музикален феномен. Известно е, че Бизе пише своята музика по испанския сюжет на нашумялата новела на Проспер Мериме, без да е ходил никога в Испания. Прочутата „Хабанера” е всъщност кубинска народна песен. Бизе „печели” именно с това – защото музикалният прочит на известната драма е през призмата на неговата представа за испанската атмосфера. Разкриването на бурните страсти в музикалния текст не е буквално и е много естествено. Мелодиката е запомняща се, а сюжетът динамичен и вълнуващ. Успехът на „Кармен” идва и от това, че хората се вълнуват от ескалиращите страсти.

---

МИРОСЛАВА ЙОРДАНОВА (мецосопран) е родена в София, но от години живее във Великобритания. Завършва музикалното училище "Любомир Пипков" със специалност класическо пеене в класа на Милка Ганева и по-късно академията "Проф. Панчо Владигеров" в класа на Валери Попова. Непосредствено след дипломирането си е ангажирана като солистка в Софийската опера. Носителка е на награди както от няколко големи конкурса в България, така и наградата за ролята на Розина на конкурса "Рикардо Дзандонай" в Италия, а през 2001 г. е избрана да представя България на престижния конкурс "Певец на света" в Кардиф. Специализира в певческата академия "Катя Ричарели" в Парма, по-късно в Милано и Париж. Благодарение на своята вокална гъвкавост, тембър и сценично присъствие, репертоарът й включва произведения от барок до съвременна музика. Особено застъпени са ролите от белкантовия период като Розина от "Севилският бръснар", Анжелина /"Пепеляшка"/, Малколм /"Жената от езерото"/, Мафио Орсини /"Лукреция Борджия"/, Армандо ди Гонди /"Мария ди Роан"/, Адалжиза /"Норма"/. През последните години певицата добавя към богатия си репертоар и ролите на Сузуки от "Мадам Бътерфлай", Емилия от " Отело", Федерика от "Луиза Милер", Азучена от "Трубадур", Амнерис от  "Аида" , Принцеса ди Буйон от "Адриана Лекуврьор. Гостувала е в редица престижни оперни театри: „Ковънт Гардън“, Парижката национална опера, Метрополитен опера, операта в Монте Карло, Гулбенкян фондация в Лисабон, операта в Лече, участвала е на фестивалите: Дордрехт Белканто фестивал, Тенерифе опера фестивал, Гут Имлинг фестивал, Фестивал лирико Флоренция, Тимишоара опера фестивал, оперния фестивал в Клуж и др. както и многократно е гостувала на Бъкстонския фестивал в Англия в оперни постановки и концерти. Мирослава изнася и самостоятелни концерти-рецитали, често включващи рядко изпълнявани или забравени произведения.

---

МИЛЕН БОЖКОВ (тенор) е роден във Варна. Дипломира се в “Проф. Панчо Владигеров” и специализира оперно изкуство в университета за музика - Грац, Австрия при проф. Йоана Боровска. Непосредствено след това усъвършенства певческата си техника при Красимира Стоянова. Първите му ангажименти са в националната опера в София под ръководството на Пламен Карталов. От 2007 г. до 2009 г. е постоянен член в състава на оперния театър на Марибор. Следват концертни изяви в Япония, Австрия, Германия, Словения, Хърватия, Латвия и България. В репертоара му влизат ролите на Неморино от „Любовен еликсир“ на Доницети,  Тит от „Милосърдието на Тит“ на Моцарт, Тамино /“Вълшебната флейта“ от Моцарт/,  Владимир от „Княз Игор“ на Бородин, Вертер от едноименната опера на Масне, Херцогът на Мантуа /“Риголето“ на Верди/, Де Грийо от „Манон“ на Масне, Дон Хосе /“Кармен“ на Бизе/, Джералд от „Лакме“ на Делиб, Алфред от „Травиата“ на Верди, Рикардо от “Бал с маски“ на Верди.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЮБИЛЕЙ

    Том Круз на 60

    Днес едва ли някой предполага, че в живота му е имало и трудни мигове, а и отчаяние. 

„Какво означава да си готов да напишеш книга? Били ли са готови Стайнбек, Джейн Остин, Хемингуей, Шекспир, Дикенс?“

Даниел Стийл, американска писателка, родена на 14 август преди 75 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Изобретяване на самотата" - книга за паметта и самотата

 

Една неопределима жанрово книга с много вълнуващи прозрения от майстора на словото Пол Остър

Прочетете „Хората на Путин"! Няма да съжалявате

Николай Слатински: Ех, ако можех, щях да заръчам по един екземпляр от книгата за всички наши политически путинофили

Езикът като оръжие. Как заговаря обикновеният човек по време на диктатура

 

Българското издание на "Езикът на третия райх" е планирано "много преди изобщо да се заговори за война в Украйна", казва издателят Манол Пейков