БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Дължа предварително извинение. В предишно ревю, отразяващо качествата на два родни сериала, озаглавено „На финала“, сметнах, че  приключва животът на лекарската сага „Откраднат живот“.

Това, какво съм мисли аз, е история, но се оказа, че продуцентите от „Дрийм тим“ имат съвсем друга представа за съдбата на този златоносен проект и съвсем логично спретнаха четвърти сезон – „Чуждо тяло“, излъчен без никаква сериозна конкуренция между 12 септември и 22 декември 2017 г.

Признавам, че научавайки за продължението, бях много скептично настроен и дори допусках тежка издънка на екипа.

Оказа се, греша – отново, а 52-те серии ги изгледах на един дъх – от погребението на проф. Иван Генадиев – Стоян Алексиев  до последната среща на летището на доц. Виктор Банков и любимата му уроложка Зорница Огнянова, преди полета му за Германия…

С „Чуждо тяло“ се случи нещо съвсем неочаквано.

Новият сезон се оказа по-свеж , стегнат и занимателен от предишния.

Сценаристите Христина Апостолова, Иван Спасов, Елена Ермова се справиха безупречно с отговорната си задача и реализираха драматургична първооснова с ярки образи, актуални конфликти и динамична интрига.

Петър Вълчанов и Димитър Димитров поднесоха  уверена, раздвижена и стриктно обслужваща сценария режисура.

Модерната и атрактивна визия на Мартин Балкански и Борис Славков също е важен плюс за сериала.

Актьорите отново са  на висота и поднесоха наистина запомнящи се изпълнения.

Сега , от дистанцията на времето, си давам сметка, че вкарването на нов основен персонаж, движещ конфликтния възел  в сюжета – доц. Банков, е било мотивирано, необходимо и си е струвало риска.

На принципа „Царят умря, да живее царят!“ бе съвсем логично на мястото на починалия проф. Генадиев да се появи  заместник и приемник.

Оказал се пълна негова противоположност.

Банков, във властното харизматично  превъплъщение на Юлиян Вергов , изминава сложна крива от строг, пунктуален , педантичен и вечно заинтригуван  суперпрофи – точно по германски тертип, до чувствителен, уязвим, правещ необходимите компромиси, но оставащ си човек на дълга и честа , какъвто бихме искали да видим като ръководител не само на болницата „Свети Кирил“, но  и на държавата.

В Банков има нещо донкихотовско,  по детски наивно, но и една привличаща непоколебимост и верност на принципите, заради които той постепенно стана нужен и необходим на колегите си, а на финала и герой срещу корупцията, изправяйки се гордо срещу прогнилата система в здравеопазването и превръщайки се в национална знаменитост.

Германският възпитаник постепенно възвръща родния си облик, адаптира се към работната си среда и дори започва да допуска гафове, характерни за всеки средностатистически българин.

Естествено в интимен план, където мъчителната му любов с д – р Огнянова в темпераментната и искрена интерпретация на Диана Димитрова  така и не получава шанс за реализация.

Допадна ми и друго в подхода на сценаристите и постановчиците .

Те не се вторачват само в комплицираната съдба на Банков, а държат сметка и под око следят перипетиите и около другите важни за повествованието образи.

Доста по – плътно е разкрита драмата на главната сестра Магда Жекова, оказала се наивница, измамена от зависимия от хазарта шофьор Васил.

Марта Вачкова и Красимир Ранков създават впечатляващ тандем и е истинско удоволствие да следиш играта им.

Логично неблагополучен се оказа и опитът на доктор Хинова  - Десислава Бакърджиева - да има дете от сурогатна майка.

София Стаменова – Ернестина Шинова спаси връзката си с Мартин Врабчев – Даниел Рашев, но загуби бившия си съпруг съдия , изигран с царствено магнетично величие от Юрий Ангелов.

Доц. Петър Захариев – Емил Марков запази брака си с Галя Стилиянова – Ралица Паскалева, но бе принуден да помогне за смъртта на бившата си съпруга Виолета Захариева – Йоана Буковска, спасявайки я от кошмарните гърчове  на коварната болест.

Доктор Калин Генадиев – Димо Алексиев и Наталия Павлова – Дария Симеонова успяха да се разведат и сключат повторен брак, веднага след който на бял свят се появи тяхната дъщеря.

Доктор Тасев – Наум Шопов младши и д - р Добрева – Луиза Григорова се разделяха и събираха, тя дори преживя мимолетна лесбодрама, но накрая намери сили в себе си да продължи напред със специализацията в Женева, оставяйки на кръстопът любимия й – дали да я последва, запазвайки любовта помежду им или да остане сам в София…

Умишлено акцентирам на чупките в основните сюжетни линии.

Посочвам и нещо друго – към финала на сезона, сниман в бясно темпо и с неизбежните гафове, останали и след монтажа на съответния епизод  (посочвам еп.№ 51 , в който Жекова кой знае защо нарече колежката си Добрева д - р Стилиянова), сериалът заприлича подозрително на коледна приказка.

Това най – отчетливо си личеше в последния епизод № 52, започващ шоково с раздаване на шамари между четирите основни двойки в сагата, а приключил нагарчащо сладникаво – мелодраматично, напомнящ много смущаващо финала на друг прочут , но конкурентен сериал   - „Стъклен дом“(2010 – 2012), дело на Димитър Митовски и Димитър Гочев…

И друг път съм писал, че в „Откраднат живот“ си дават среща актьори от различни генерации и е истинско удоволствие да видиш как свежите и непосредствени интерпретации на Луиза Григорова, Диана Димитрова или Наум Шопов младши се допълват и дори абсорбират в хубавия смисъл на думата от грабващите модификации на ветерани като Мария Каварджикова, Ивайло Герасков,  Юрий Ангелов, Янина Кашева и особено на Йоана Буковска, която като Виолета Захариева, изваяна внушително, страстно и правдиво, прави ролята на живота си.

Няма да пророкувам дали ще има пети сезон „Откраднат живот“.

Личното ми мнение е, че „Чуждо тяло“ е един достоен завършек на проекта от 190 епизода с напълно осмислени и разработени в дълбочина основни сюжетни линии.

Знам, че мирисът на успеха е сладък и винаги е свързан с пачки банкноти, но се питам :

-Добре, нека заснемат пети сезон, пари трябва да се изкарват, рейтингът е висок, публиката ще поглъща нови серии – защо да не са 50, Нова телевизия ще завладее допълнителен пазарен дял…

Но какво ще гледаме в този пореден сезон.

Кой ще смени доктор Банков на шефския стол?

Тук ще има интрига, безспорно.

Но нали драмите около другите основни персонажи са в общи линии  обхванати до някакъв логичен завършек?

Какво да очаквам – да видя Тасев как пристига в Женева и преди това се среща с доктор Василев и съпругата му Биляна Захариева в Лондон,  Лора Хинова да зачене чудодейно и непорочно като Богородица или да присъствам на сватбата на Врабчев и Стаменова?

Във всички случаи  петият сезон ще бъде просто доизстискване на златната жила и нищо повече.

Но кой съм аз?

Важните са Нова тв и „Дрийм тим“ – ако те решат  - ще има готови за излъчване епизоди през март – април 2018 г. – както си е традицията.

А защо не – „Столичани в повече“ издържаха цели 11 сезона, какво пречи „Откраднат живот“ да  продължи по утъпканата пътека?

 

Още текстове от Борислав Гърдев ТУК

„Винаги имам проблеми с медиите. Особоно когато им казвам, че искам да живея без трите „П“ – политици, преса, папа.“

Карлос Сантана, виртуозен китарист, роден на 20 юли преди 77 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Поглед назад: меланхолията, която ни влюби в „Изгубени в превода“ на София Копола

 Филмът оставя ярка следа както в съзнанието на зрителите, така и в историята на киното от първото десетилетие на 21-ви век...

Възкръсва ли  американският уестърн?

 

Най-амбициозният проект на Кевин Костнър - „Хоризонт“, е вече факт

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...