ПЕТЪР ВАСИЛЕВ
Има много проблеми в религията. Никой не би могъл да могъл да го отрече, независимо дали вярва в божественото, свърхестественото, спиритуалното и т.н. Дори може да се стигне дотам, че религията да бъде обявена за стояща в основата на най-непоправимите конфликти в историята на човечеството. Религията е представлявана от църквата – една институция, отдавна покварена в своята сърцевина и не подлежаща на спасение, но с прекалено дълбоки корени и удобно с оглед историята й оправдание за тайнственост и мистерия.
Именно около тази проблематика се върти филмът „Спотлайт”. Несвързаната с големите холивудски студия лента на Том Маккарти е един от претендентите за най-добър филм на тазгодишните награди „Оскар”. Режисьорът достига максимално близко до документалистиката – поне доколкото е възможно да го направиш с художествено произведение.
Сюжетът е фокусиран върху група смели журналисти от „Бостън Глоуб”, които се изправят срещу католическата църква в опит да разобличат поредица ужасяващи събития от втората половина на ХХ век и модел на поведение, станал запазена мярка за преподобните последователи на римокатолическия канон.
Силната игра на актьори като Марк Ръфало, Майкъл Кийтън, Рейчъл Макадамс, Джон Слатъри, Лийв Шрайбър и Стенли Тучи ни помага да се върнем с назад във времето и да си припомним една история, останала в сянката на трагедията 9/11. Това е история, започнала много отдавна, история, която продължава и днес.
„Спотлайт” е един от най-добрите филми, излезли през 2015 г. Водещ е сюжетът, никой от актьорите не привлича към себе си светлината на прожекторите, което подпомага за въздействитето на разказа за случилото се. Филмът е едновременно силна критика върху всеизвестния проблем с насилието над деца в римокатолическата църква и нагледен пример за това какво означава разследваща журналистика. Ще бъде напълно заслужено, ако екипът се събере на сцената на наградите на Американската филмова академия, за да получи признание за своя труд.