ПЕТЪР ВАСИЛЕВ
Изглежда дори 4 години след смъртта си Стив Джобс е по-популярен от всякога. Съоснователят на „Епъл” продължава да предизвиква полемики, да привлича публиката, да се утвърждава като символ на дигиталната епоха. Именно поради тази причина зрителите приковаха погледи в „Стив Джобс” - дело на талантливия ирландски режисьор Дани Бойл.
В ролята на харизматичния визионер се превъплъщава един от нашумелите актьори през последните години – Майкъл Фасбендър. Той имаше впечатляваща година –игра и във филмовата адаптация на класиката на Шекспир, „Макбет”. В проекта на Бойл му партнира отново убедителната на големия екран Кейт Уинслет, която играе неговата партньорка и асистентка Джоана Хофман.
Филмът е поглед повече върху личността на Стив Джобс, отколкото разказ за живота му. Бойл тръгва по друг път в сравнение с провалената лента от 2013 г. с Аштън Къчър. Той представя поглед върху Джобс като личност, пренебрегвайки подробностите от неговия живот и кариера, за които можем да прочетем в изчерпателната биография на Уолтър Айзъксън.
Бойл се съсредоточава върху часовете преди 3 премиери на дългоочаквани продукти на „Епъл”, които предизвикват истерия. Джобс не е бил просто гений, който превръща в злато всичко, което докосне, подобно на митологичния цар Мидас. Най-мащабните му проекти, в които инвестира най-много, всъщност имат противоречив пазарен успех, известно е, че дори за дълъг период е отстранен от собствената си компания „Епъл”. Във филма обаче акцентът е върху неговата обсебеност от продуктите, от изпипването на най-дребните детайли, което влудява колегите му. Сюжетът се гради върху поредица от емоционални диалози и спорове.
Друг фокус в продукцията е връзката на Джобс с първата му дъщеря, която той години наред отказва да признае. Пред списание „Таймс” той споделя, че след като има малко над 94% вероятност, той да е бащата, все пак има десетки милиони американци, които също биха могли да бъдат. Впоследствие приема детето за свое, привързва се към него и то му служи за вдъхновение за поредното му велико постижение - решението на Джобс да сложи „стотици песни в джоба на дъщеря си”, за да престане да носи несъвършения си уокмен.
„Стив Джобс” не е шаблонен блокбъстър, но е пример за брилянтна актьорска игра и наистина качествено съвременно кино. Изпълненията на главните актьори са впечатляващи и напълно оправдават нестандартния подход на режисьора.