ВЛАДИМИР САБОУРИН, "Портал Култура"

Алексей Навальный, "Патриот", Литва: One Book Publishing, 2024

1

На 11 април 2024 година, три месеца след убийството на Алексей Навални в изправителната колония "Полярен вълк", неговата прессекретарка Кира Ярмиш съобщи в профила си в "Телеграм", че Навални е написал автобиография. До поста на Ярмиш информацията за книгата беше пазена в тайна близо пет години.

Работата върху книгата започва успоредно със заснемането на документалния филм, но двете свидетелства за живота на Навални се оказват в крайна сметка коренно различни. Разликата между филма и книгата сами по себе си, като артефакти е толкова голяма и неочаквана, че е съизмерима с радикално събитийното разграничаване между приживе и посмъртно, в което двете творби попадат постфактум.

Ако филмът "Навални" (2022) не ви е допаднал (на мен не ми), книгата "Патриот" (2024) има голяма вероятност да ви хареса - мен ме очарова - въпреки лишеното от въображение и езикова плът заглавие, свеждащо екзистенциалната и литературна плътност на автобиографичния разказ до един ключов наистина политически проблем на Русия и самия Навални.

Да, трансформацията на Русия от атавистична териториална империя в "съвременна нация-държава" (Владимир Пастухов) е безкрайно отлаганият, незаобиколим и чакащ разрешаването си проблем, който Навални посмя да повдигне с критикуваните от всички страни опити за формиране на широка антипутинска коалиция между националисти и демократи. И да, Навални се върна в Русия именно защото този проект не може да се осъществи в емиграция - и съответно го превърна със завръщането си и предизвестената си смърт в завещание, каквото всъщност е автобиографията му. И да, накрая, политическите завещания имат да правят след смъртта на автора си преди всичко политика.

Затова "Патриот". Но автобиографията на Навални е много повече и нещо много по-сложно от това - не на последно място тъкмо поради свръхкомплексността на политическата задача по превръщането на една катастрофално окъсняла и архаично мултиетническа империя в модерна национална държава. Повече от очевидно е, че на историческия етап, в който се намираме след началото на голямата война, чисто политическото описание - да не говорим за каквато и да било форма на реализация - на демократично-националистическия проект на Навални изглежда по-малко възможно от всякога.

Националистическото в Русия на победилия видимо за необозримо време военен путинизъм е здраво апроприирано и закотвено в националболшевизма. Преди началото на голямата война въобразяването на политическата квадратура на кръга, в който да се впишат националистическите и либерално-демократичните сили в Русия, беше въпрос на нетривиална индивидуална харизма на един отделно взет човек.

На политическия проект на Навални му остава в настъпилата междувременно епоха на зрелия военен путинизъм в обозримо бъдеще единствено опцията на автобиографичния разказ, описващ генеалогическите предпоставки и социалните контексти на нетривиалната индивидуална харизма на един отделно взет човек, пишещ in extremis своето завещание.

Фондацията за борба с корупцията (ФБК), изградената от Навални организация, все повече затъва, от своя страна, в напълно безперспективна вътрешновидова конкуренция, деляща с другите емигрантски опозиционни сили кожата на по-живата от всякога путинска мечка.

 

2

И тук на сцената излиза един Навални, когото лично аз не познавах. От книгата научих защо не съм го познавал. И защо фигурата, която бегло бях мяркал в Ютюб, преди да започна да се интересувам покрай голямата война от случващото се в Русия, първосигнално не ми бе симпатична. В документалния филм главен герой по необходимост беше именно тази фигура: разследващият влогър тип московски хипстър и неговият аватар в социалните видеоплатформи.

Преди да стигне до тях обаче и да наложи с тяхна помощ този образ за себе си, на който се дължи огромната му популярност, Навални първоначално и изходно е - изненада - пишещ човек. Решаващата крачка от писането към видеоформатите я прави в принудителен ред, когато през март 2014-а - "три дена преди путинския референдум в Крим" - блокират блога му в LiveJournal ("Живой Журнал"). "Трябваше някак да се оправи ситуацията: за мен беше важно да стана отново достъпен за милиони граждани на Русия [...] реших да опитам да направя това с помощта на видеа. Но тук имаше проблем: необходимостта да се снимам в тях ме ужасяваше."

Колкото и да е трудно да си представим Навални, който се ужасява от перспективата да трябва да се снима, той е бил такъв - пишещ човек - и постигнатото по-късно и въпреки естеството на пишещ човек респектира.

"Аз обичам да пиша. Откакто се помня, съм бил човек на текста. [...] В началото за мен нямаше по-голямо мъчение от това да гледам самия себе си на запис. Особено при онези откъси, където се опитвам нещо да изобразя, да изиграя, да се пошегувам - това направо ми причиняваше физическа болка. Ако трябва да съм честен, това и до днес не ми е минало напълно."

Това звучи толкова невероятно, че човек се пита защо му е тази версия на Навални, ако не е вярно. Определено няма политическо основание сам да подкопава медиалния фундамент на многомилионния си - при филма за двореца на Путин 133-милионен към момента - успех. И "прозрачността" като чисто политически императив също няма как да е достатъчно основание.

Освен политическо завещание обаче "Патриот" е и безспорна изповед в най-буквалния богословски смисъл на думата. В началото на книгата изповедалността е мотивирана меко от стремежа за повествователно предаване на "духа на времето", от една страна, и от необходимостта - вече малко по-твърдо - за скъсване с миналото в процеса на политическа еволюция. "Може би пиша за това в такива подробности, тъкмо за да предам не просто духа на времето, но и да разкъсам връзката - посредством метода на публичната изповед - със себе си от онова време."

Към края на книгата, в частта на "Затворническите дневници", изповедността се втвърдява екзистенциално-теологически, натоварвайки самия процес на писане с трансцендентални свръхсмисли. Ако при първата част на книгата, създадена в Германия през месеците на рехабилитация след отравянето, Навални диктува на Ярмиш в ролята ѝ на литературен секретар, затворническите дневници са писано слово в буквалния смисъл, разрешавано от лагерните разпоредби по половин час на ден и придобиващо статута на единствен прозорец на контакт със себе си и трансцендентното.

Завръщането към писането след дълги принудителни прекъсвания - 24-дневната гладна стачка например - се свързва с поличби. "Вчера заваля първи сняг. И аз реших, че това е знак. Трябва отново да започна да пиша." Десет месеца по-рано минималистичното описание на снеговалеж в затворническия двор пряко препраща към изконния руски апокалипсис. "Но все едно много красиво и апокалиптично. Едри, здрави новогодишни снежинки летят през редове бодлива тел."

Най-трудно се признават - без изпадане в русоистки нарцистичен мазохизъм и религия на сърцето - малките банални детски злодейства, особено когато те подозрително напомнят на безспорните професионални достойнства на зрелия изповядващ се. Такъв е случаят със садистичното унижаване пред целия клас на учителката по история, объркала модерния романтически талант с античната парична единица. Можем с голяма степен на вероятност да допуснем, че разказът за срамната детска постъпка на по-късния блестящ политически присмехулник е един от малките и безспорни сертификати за автентичност на същностната изповедност на автобиографията му.

 

3

За разлика от автобиографията на Егор Гайдар "Дни на поражения и победи" (1996) - най-ранният образец на жанра в постсъветската епоха - разказваща живота на ключова политическа фигура като континуален роман на възпитанието, четвърт век по-късно "Патриот" описва ставането на един не по-малко емблематичен политик в жанров диапазон, простиращ се от детективски трилър (отравянето) и пикаресков роман (младежките години през 90-те) до путински архипелаг ГУЛАГ и записки от един буквализирал се в случая на Навални мъртъв дом.

Контрастът между Гьотевата жанрова хомогенност и непрекъснатост в единия случай и Бахтиновата разкъсана хетерогенност в другия се дължи колкото на съответното време на социализация, толкова и на съответните ѝ места. Темпоралният контраст между късния развит социализъм, от една страна, и 90-те (в радикалния им руски вариант: лихие девяностые), от друга, не се нуждае сякаш от разяснения. Контрастът по място, от своя страна, е също толкова интуитивно очевиден: Москва при Гайдар - и любимото на Пелевин и Сорокин Подмосковие при Навални (в българския вариант: София град vs. Софийска област).

Навални се самоопределя и самоописва като типичен ъндърдог от Московска област, явяващ се по своя произход чуждо тяло в московската "градска десница", в която започва политическата си кариера.

"Всички момчета от моя клас и другите паралелки дружно постъпиха във военни училища, военния университет и Академията на ФСБ. Изобщо тази особеност на биографията (аз съм от семейство на военен, всички наоколо са военни, всички приятели постъпиха във военни училища) по-късно ме правеше малко чужд в либерално-демократичните среди. Не че подобен произход се осъждаше, но той изглеждаше странноват. Типичният активист е завършил добро московско училище. А аз съм подмосковен тип, на когото му е изписано на лицето, че е ченге или военен. [...] Преди да стана повече или по-малко известен и да почнат да ме разпознават, полицаите по митингите постоянно ме взимаха за свой - за оперативник."

Дори когато по-късно иронично отбелязва, че хората от екипа на ФБК "чисто външно изглеждахме като московски хипстъпри", Навални запазва това автентично самочувствие на момче от подмосковните села, добре описано от Пазолини в ситуацията на избор през 68-а между разбунтувалите се деца на буржоазията и полицаите от селата край Рим. Пазолини застава на страната на момчетата от селата.

В последния манифест на Навални в затвора "Моят страх и ненавист" (11.08.2023) отчетливо се чува гневът на левия ресентимент срещу "градската десница" от 90-те, който екипът му ще въплъти в документалния сериал "Предатели", качен в Ютюб през пролетта на 2024-та като част от политическото му завещание. С включването на левия ресентимент в квадратурата на кръга на антипутинската коалиция между националистическите и либерално-демократичните сили тя става още по-имагинерна, но същевременно автобиографично по-плътна и автентична.

 

4

Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна. След началото на голямата война мярнах, че украинската контрапропаганда беше канселирала Навални заради злополучно-знаменитата му фраза "Крим не е сандвич". (Точният цитат в интервю от есента на 2014-а: "Крим да не е сандвич със салам, за да го връщат насам-натам?")

Украинската отмяна бодро и успоредно на настоящата партийна линия е възпроизведена в материал, посветен на смъртта на Навални под заглавието "Крим не е сандвич": най-известните изказвания на Алексей Навални за Украйна и войната". Подзаглавието на това своеобразно и отблъскващо in memoriam гласи "Руският "опозиционер" постоянно използваше чисто пренебрежителния предлог "на". Да, опозиционер е поставено в кавички, говорейки за човек, който предният ден е платил с живота си за това, че е опозиционер. А нарцисизмът на малките разлики се упражнява върху стилистично-политкоректната разлика между на Украине (политически некоректно) и в Украине (политически коректно).

Всъщност Навални осъжда през пролетта на 2014-а включването на Крим в състава на Руската федерация и освен това изключително прозорливо и навременно още тогава призовава Запада в статия в New York Times към въвеждането на допълнителни санкции срещу "вътрешния кръг на Путин", както и към замразяването на активите и конфискуването на собствеността на едри руски бизнесмени.

Същевременно обаче подкрепата за окупацията на Крим по това време определено не се свежда до "вътрешния кръг" и путинските олигарси. С малки изключения тя е масова, "дълбинно-народна" - т.нар. "Кримски консенсус" от 2014-2018 г. - и Навални добре знае това. Крим е първата очевидна реалнополитическа проверка и препъникамък пред визията му за широка антипутинска коалиция. В случая с Крим широтата се оказва, уви, отявлено пропутинска.

 

5

Автобиографичният разказ обаче казва всичко необходимо и достатъчно около украинския произход в прав текст. "Моят баща се е родил в това село [Залесье, укр. Залісся, Чернобилски район, изселено след аварията]". Всяко лято до 10-годишна възраст - до непосредствено преживяната от детето апокалиптична 1986-а - Навални прекарва в Залесье при баба си по бащина линия, превръщайки се в "украински хлопчик", забравил руски".

На масата той постоянно трябва да отговаря на неизбежния при децата от смесен брак въпрос: "Льоша, та ти руснак ли си, или украинец?" В неговия случай въпросът с "глупашката алтернатива от рода на "Ти кого повече обичаш, мама или тати?" придобива плът и кръв в руската майка и украинския баща. Опитът да избегне отговора на глупашката алтернатива в политическата сфера няма как да успее. Но като всяко дете от смесен брак той знае, че тя е глупашка.

Последната запазена записка от затворническите дневници, съставящи заключителната част на "Патриот", е от 2 септември 2022 година. Между записката от 22 март - изведена от редакторите, нарушавайки хронологичния ред, като епилог на книгата - и финалната септемврийска голямата война е спомената два пъти. Първият е констативно не-"нееднозначен": "Русия [...] води в същия този момент класическа агресивна война срещу Украйна". Вторият е личен и апокалиптично трезв: Навални медитира върху възможността, че го очаква "безименна" братска могила.

"Но нали има и по-лошо. Аз съм на 45, имам семейство, деца. Имам зад гърба си преживян някакъв живот, занимавал съм се с нещо интересно, направил съм нещо полезно. А ето сега е война - деветнайсетгодишно момче на бронята, парче от снаряд долита в главата му и край: ни семейство, ни деца, ни живот. В Мариупол сега мъртви мирни жители се въргалят по улиците, глозгат ги кучета и за много от тях братската могила ще е по-добър край. [...] Аз сам направих своя избор, а там просто човекът живял, работел, хранел семейство. И една прекрасна вечер злобно джудже от телевизора - президент на съседна страна - го обявява за нацист и заявява, че той трябва да умре, защото Украйна била създадена от Ленин. И утре в прозореца му долита снаряд и няма той вече ни жена, ни деца и него самият го няма."

* * *

Трезвата медитация за близкия край неусетно обръща поглед към колективния апокалипсис на голямата война, настъпил междувременно за десетки хиляди безименни жертви, които предстои да станат стотици, когато две години по-късно дойде часът на убийството зад полярния кръг. Някои от тези десетки хиляди са лишени и от безименната братска могила, която изплува пред погледа на персоналния затворник на злобното джудже от телевизора като предела на беззаконието и несправедливостта. За безименните жертви на злобното джудже братската могила може би е била по-добър край, мисли той.

Без да е обособена като тема в затворническите дневници, голямата война срещу Украйна се превръща в също толкова естествена част от автобиографичния разказ както смесения произход на аз-разказвача. Глупашките алтернативи, поставяни пред детето от смесен брак в райските украински лета преди Чернобил, са получили вече престъпно окончателно решение по майчина линия и в името на Майката Родина. За да може бутафорно монетаристкият ѝ зов към велика отечествена специална военна операция - Велика Отечествена СВО - да отеква безпрепятствено и необезпокоявано по една девета част от сушата, той, неин един син, лично и поименно трябва да умре. Тогава ще е на възрастта, в която злобното джудже от телевизора става президент на Руската федерация.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин