АМЕЛИЯ ЛИЧЕВА, "Литературен вестник"

Последната книга на Салман Рушди „Нож“ е своеобразна хроника на нападението над писателя и последвалото оцеляване и лечение. Подобно на неговия предходен мемоар „Джоузеф Антон“, в който той говори за преследването след издадената му „смъртна присъда“ заради „Сатанински строфи“ и перипетиите около годините укриване, „Нож“ е опитът на Рушди да се справи с поредното абсурдно и травматично събитие, да признае и приеме случилото се, доколкото това е възможно, за да го овладее. Изобщо това е неговият опит да отговори на насилието с изкуство. В самата книга на няколко пъти става дума за необходимостта от своеобразна терапия чрез писането, за да се освободи съзнанието за нови фикционални сюжети. Но на едно място е акцентирано и върху изказването на агента на Рушди, който много преди писателя е убеден, че тази книга ще я има, защото подобни случки продават.

 Разбира се, не искам да кажа, че мотивът на Рушди е комерсиален, но като изключим психологическия елемент, който безспорно е водещ за писателя, няма как да подминем думите на агента и да не констатираме колко прав е бил той, защото днешната епоха е такава – вкусът към биографичното, към всичко онова, което може да се разбере за живота на твореца, към интимниченето и автентичността, към пикантното, е много силен. Неслучайно и книгата на Рушди набляга много върху слабостта, страданието, както и върху връзката на писателя с последната му съпуга, описана в ключа на тийнейджърска любов, а и на сантиментализма.

Съвременната публика иска това – иска да чете за човека Рушди. Може би затова и в романа се появяват и други писателски фигури, също вкарани най-вече през болестта и страданието им – Мартин Еймис, Пол Остър. Предлага ни се голяма доза лично, пак да го подчертаем, в унисон с духа на нашето време, при това с констатацията на самия писател, че един от големите минуси на епохата ни е желанието всичко лично и частно да става публично и да събира лайкове.

 Когато пред себе си имаме писател като Рушди, когото сме свикали да ценим обаче заради размитата граница между въображаемо и реално в неговите текстове, който с основание е етикетиран като „магически реалист“, документалността и реализмът на тази книга са малко шокиращи. Между другото, доста рецензии в анголезичната преса си позволяват и да критикуват книгата, като казват, че на места писателят изпада в баналности и дори в безвкусие. Изобщо критиците не се страхуват да са остри, въпреки че става дума за толкова лична и автобиографична книга.

 В същото време все пак и тук Рушди е верен на себе си и успява да вкара литературност в биографичното. Може би най-представителни за тази литературност са въображаемите разговори, които води със своя нападател, които успяват да наложат образа на един фанатизиращ се с времето терорист и да отворят към важни размисли за съвременния тероризъм, за връзката на тероризма с религията и пр. Мюсюлманският свят се е променил неимоверно много от издаването на фетвата срещу „Сатанински строфи“, най-малкото заради 11 септември и множеството други атентати по света. Затова и „Нож“ всъщност представя образа на новото поколение терористи, които са готови на всичко и не познават чувството на съжаление. Нещо повече, в цялото повествование имаме препратки към автори и произведения – Шекспир и идята за злата човешка природа, емблематизирана от персонажи като Яго; литературният похват предусещане, чрез който се онагледява темата за бъдещето, в което се връща миналото; думите за един или друг писател…

Пак в чуждата критика като рефрен се набива тезата, че за разлика от  „Джоузеф Антон“, писана между другото в трето лице, „Нож“ е напрегнат, четивен и за щастие, не е дребнав. Може би защото и залогът в „Нож“ е още по-голям. И той е голям, защото не просто отваря към темата за преследването на човека на словото и по-общо – за застрашеността на свободата – на говорене, на живеене, на правото на лично пространство, но и показва каква е цената, която реално се плаща в тези случаи. Конкретно при Рушди заради религиозния фанатизъм и раждането от него на тероризма, но и по-общо – заради всяка цензура и диктатура. В този смисъл мемоарът му за физическото нападение, но и за поражението върху съзнанието, е изключителено ценен за днешната епоха, в която страхът от тероризма заплашва да превърне човешките същества в зависими от страха и да парализира идеята за нормалност. Така че личната драма на Рушди е всъщност белег на пораженията върху цялото ни съвремие. Затова и е толкова спасителна констатацията, която прави Мартин Еймис по отношение на приятеля си, когато се изненадва, че Рушди не е смален, а е някак цял и непокътнат. Защото да оцелееш с величината си, с размера си, с непотъпканите цели, мечти, с непокътнатото си състояние, е всъщност най-голямата и може би единствено възможната победа над тероризма във всички негови измерения.

 Салман Рушди, „Нож. Размисли след опит за убийство“, прев. от английски Надежда Розова, изд. „Колибри“, С., 2024

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Ако приемем, че вечност не означава безкрайна продължителност от време, а безвремие, тогава вечният живот принадлежи на тези, които живеят в настоящето.“

Лудвиг Витгенщайн, австрийски философ, роден на 26 април преди 136 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.