АНДА ПАЛИЕВА, "Портал Култура"

Новата книга на Диана Данова-Дамянова „Софийски музикални седмици“ неслучайно още на представянето си привлече интереса на многобройна аудитория от музиканти, журналисти и публика. Това е първото мащабно, обстойно изследване на най-големия ни международен музикален фестивал с вече 55-годишна история, в която са вписани незабравими за културната ни общественост върхове на художествено съвършенство, свързани с най-големи имена на световното и българското изпълнителско изкуство.

Резултат на няколкогодишна интензивна работа на авторката по събиране на максималната информация от най-различни архивни материали, лични спомени на съвременници и участници и публикации в пресата и тяхното прецизно анализиране, книгата предлага не само задълбочен анализ на „Софийски музикални седмици“, но и дава представа за състоянието на целия ни музикален живот в периода от 1970 г. до днес. Диана Данова разглежда изчерпателно в стройно подредената структура на четири студии изграждането на модела на фестивала в отделните му аспекти, неговото развитие и трансформиране, различните параметри на функциониране, репрезентативността в международен план и мястото му в Европейската асоциация на музикалните фестивали. Много значима за летописа на композиторското ни творчество е студията за премиерните изпълнения на фестивала на творби от български автори, в чието концентрирано, лаконично представяне личи ерудицията на музиковеда историк и умелото перо на авторката, което познаваме от десетките ѝ студии и статии в научни сборници и музикално-публицистични материали в различни медии.

В тази широко разстлана панорама на фестивалния профил, изведена над хронология и статистика, на нивото на глобалната проблематика и обобщения, ясно се очертава рефлексията на културните и обществени процеси в сложната епоха на промени в десетилетията от края на ХХ век – началото на ХХI век. Могат да се направят и изводи за тенденциите както в нашия, така и в международия музикален живот като жанрови предпочитания, репертоар, типове изпълнителски състави и т.н. А приложеният богат илюстративен материал допълва общата картина, връща паметта за най-ярките личности и събития през годините.

Книгата на Диана Данова-Дамянова (подобно на нейната книга „Musica Nova в българската музикална култура“) ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

 

„Софийски музикални седмици“. Студии върху историята и настоящето на фестивала“, Диана Данова-Дамянова, Фондация „Международен фестивал „Софийски музикални седмици“ и Институт за изследване на изкуствата – БАН, 2024 г. 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Аз не се снимам редовно в киното… Необходимо е да се общува с хората, да се чете, да се слуша музика – така или иначе да се самозаредя. И само тогава, вероятно, мога да открия потенциала и да предложа нещо ново.“

Даниъл Дей-Луис, британски актьор, роден на 29 април преди 68 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.