БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

„Не ви познавам“ е сред явленията в прозата ни за 2023 г. Романът е писан през 2022 г. и отразява актуални, значими и горещи събития, които ни следват в бесен ритъм през последните три години –  от пандемията и перманентната политическа криза у нас до войната в Украйна.

„Не ви познавам“ е своеобразно продължение на „Поразените“ от 2019 г.,въпреки че може да се чете безпроблемно като самостоятелен роман.

Теодора Димова, на базата и на реално преживени житейски перипетии, просто е доразвила съдбата на двама от персонажите си, която се оказват срамна тайна за главната й героиня и нейно алтер его – Александра.

Става ясно, че бабата Райна ражда скрито трето дете и то от убиеца на съпруга си, при което Александра и прословутия Начо Пясъка, зад когото прозира Васил Божков, се оказват първи полубратовчеди, а съпругът Борис, когото Александра обича и му вярва безпрекословно е латентен хомосексуалист, поддържащ трайна връзка със семейния приятел Стенли…

„Не ви познавам“ е колкото роман за поражението от ковида, сполетял ни като Божие наказание за собствените ни съблазни и грехове, толкова и предупреждение за паяжините и невидимите връзка с неотиващия си тоталитаризъм, дърпащи ни към миналото и стопиращи всяка важна и навременна инициатива за бъдещето на страната ни.

Романът е всъщност психологическо изследване на манталитета и ценностната система на чувствителния български интелигент с либерално-демократически разбирания и евроатлантическо мислене и изпитание за избора, който честният творец и гражданин трябва да направи при всяко гнусно и неприлично предложение, ако и да е подплатено с 250 000 евро.

Защото засяга съвестта, достойнството и самочувствието му и тъй като при приемането на подобна задача - за обслужване на псевдодесен и псевдонационалистичен проект, човек губи своя облик и се превръща в марионетка, изпълняваща чужди заповеди, поемайки по пътя на падението.

„Не ви познавам“ е интересен и като правдива характеристика на човешката реакция в екстремна ситуация, когато трябва да се направи съдбоносния ИЗБОР, след който нищо няма да е както преди.

Чисто по интелигентски Александра прекалено много премисля и претегля, двоуми се, търси съвет от съпруга си, чуди се да приеме ли офертата и да напише пиесата „Черният“ или да откаже и запази своето достолепие…

Докато стигне предела на силите и възможностите си и просто напусне без време този свят.

Признавам  си, че този финал е стряскащ и неочакван, повече подхождащ за ефектен край на пиеса или филм, отколкото на роман, че след себе си оставя куп каверзни въпроси, включително и най-важният – „Това ли е начинът за решаване на проблема?“

Не е  ли  необходимо все пак да заемеш позиция, дори и да е спорна, вместо да се сбогуваш с живота, без да демонстрираш своето решение…

Разбира се, това е авторски замисъл и подход, с който трябва да се съобразим.

С „Не ви познавам“ Теодора Димова продължава развитието си като зрял прозаик и за пореден път доказва, че умее да напипва важните и значими проблеми, за които да разказва откровено и увлекателно.

Читателите й вярват, следват я последователно и затова тя си остава сред най-четените ни съвременни творци.

След „Не ви познавам“ ще чакам с нетърпение следващата й книга.

Защото  го заслужава.

Теодора Димова, „Не ви познавам“, роман, 443 стр., С., 2023, “Сиела“, редактор и коректор Ива Колева

 

„Висшето образование не е показател за ума, скъпите подаръци не са признак за любов, обещанията и думите не винаги са истински. Вашият опит, внимание и поведение към хората – това е наистина ценно.“

Орландо Блум, английски актьор, роден на 13 януари преди 48 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…