БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

След като спечели „Оскар“ за „По метода на Ричард“ (2021) Уил Смит представя следващия си опус магнум „Еманципация“ (2022), който ще накара и най-големите скептици да повярват, че е отличен драматичен актьор. А и продуцент с инстинкт за качествените и стойностни проекти, които неминуемо се харесват и носят награди и престиж.

За успеха на новия му епос заслуга има великолепният сценарий на Бил Колаж и ефектната режисура на Антоан Фукуа, създателят на „Тренировъчен ден“ (2001), „Плачът на слънцето“ (2003), „Закрилникът“ (2014 – 2018), „Великолепната седморка“ (2016), „Безкрай“ (2021)…

Фукуа създава зрелищен, но смразяващо реалистичен филм, разказващ за порива на един смел и достоен човек – Питър/Уил Смит в разгара на Гражданската война в САЩ през 1863 г. да избяга от робската неволя и да получи жадуваната  свобода.

Историята, автентична и шокираща, е достатъчно привлекателна, за да се плъзне всеки неофит по плоскостта на политкоректността и бичуването на белия расизъм със задна дата.

Фукуа бяга от тези клопки, но съвместно с оператора – класик Робърт Ричардсън, работил с Оливър Стоун и Куентин Тарантино, прилага омагьосваща черно-бяла експресивна визия, която само на моменти е обагрена от ярките огнени пламъчета.

За силното въздействие на творбата помага и музиката на Марсело Зарвос, когото помним като създателят на композициите за прочутия сериал „Рей Донован“ (2013 – 2022) на Ан Бидерман.

Разбира се, заслугата на Смит е безспорна.

Дори и заради структурата на филма да бъде типична монодрама, като голямата звезда доказва защо е такава – обсебва вниманието ни и с всеки жест и действие тласка повествованието към главната цел – Свободата, която идва след като Питър влиза в редовете на Първа луизианска гвардия, с която атакува бастиона на южняците, лишавайки ги от оръдия и давайки възможност на северняците да минат безпрепятствено през река Мисисипи, което и всъщност съществено допринася за очакваната изстрадана победа.

Втората сюжетна линия с преследването на Питър, което организира ловецът на бегълци Джим Фасел/Бен Фостър и което завършва с неговата гибел, също работи за внушението на спектакъла, въпреки че на моменти напомня подобни кампании, които сме гледали и в други продукции като „Корени“ (2016) на Филип Нойс например  и одисеята на Кунта Кинте/Джонатан Раян Майерс.

Ако и да е дълъг 132 минути „Еманципация“ не доскучава нито за миг, до финалните надписи, от които разбираме, че робството в САЩ е отменено окончателно на 19 юни 1865 г., за което заслуга има и Питър и неговата знаменита снимка в гръб, показваща следите от бичуването му, обиколила целия свят и спомогнала също за края на войната.

„Еманципация“ бяга от евтината пропаганда и риторика.

Антоан Фукуа е достатъчно опитен и мъдър постановчик, за да насочи усилията си към универсални и ясни послания, с които да бъде и атрактивен, и актуален, и безкомпромисен.

Филмът му е завладяваща и страстно поднесена сага, с която се възвисява несломимия човешкия дух и стремежа му към свобода и достойнство.

 

„Еманципация“, 2022, 132 мин., реж.Антоан Фукуа,“Аpple TV+“

  • В ПАМЕТ

    Сбогуване с Алек Попов

    АЛЕК ПОПОВ (1966-2024)

    • Спомени и оценки на популярни български писатели за автора на "Мисия Лондон"
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Нобелисти: Край на толерантността към режима на Путин!

     Под това заглавие над 40 носители на нобелови награди се обърнаха към света с призив "световните лидери и всички хора с добра воля да се откажат от всякакви илюзии за Путин и неговия престъпен режим". Той е отворен за присъединяване

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПРИЗНАНИЕ

    Похвално слово за Кирил Кадийски

    От столицата на поезията Париж.

    • „Той, Кирил Кадийски, е митологичен кон от квадригата на българските класици, които са сред нас и теглят колесницата на Словото“.
  • ИНТЕРВЮ

    "Россия - като чудовището на Франкещайн..."

    "Много скоро Путин, Руската федерация и руснаците ще претърпят военна и репутационна катастрофа, след която ще бъдат презирани и мразени от целия свят", казва Кънчо Кожухаров, автор на книгата „Империята на Пошлостта“

„Въздухът в чужбина не поражда у мен вдъхновение, защото съм руснак и няма нищо по-вредно за човека от това да живее в духовно изгнание.“

Сергей Прокофиев, руски пианист и композитор, роден на 23 април преди 133 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Камъните на Сизиф

Няколко са основните стълбове на „Камъчета под езика“: владеене на пластиката – в портретите на Георги Мишев, Петър Алипиев, Константин Павлов, Никола Инджов например с рядко срещаното умение да предаде психическото чрез физическото; литературно-критическият анализ – за Марко Ганчев, Първан Стефанов, Атанас Далчев...

Защо обичаме лошото време

 

Привидно семпъл, камерен, скромен, но така въздействащ! Заслугата е безспорно на Яна Лекарска

Книга за малките големи неща

Клер Киган е един от силните гласове на съвременната ирландска литература с вече няколко отличия зад гърба си