МИТКО НОВКОВ, фейсбук

Да спретнеш трилогия във време, когато четенето хич не е на мода – за това се иска дързост, дързост и непукизъм. Христо Карастоянов ги има и двете в изобилие, както в изобилие има и талант. Безспорен, неоспорим талант. „Т като Ташкент“ е завършекът на сагата му за Гео Милев, започната с „Една и съща нощ“, продължила с „Животът няма втора половина“ и ето я – пристигнала вече в Ташкент.

Няма да разказвам какво се случва в романа, защото Христо се сърди – не знам защо, но изглежда си го мисли като криминале. Политическо-историческо криминале. Ама що да сториш - понякога авторът не е твърде наясно що е написал, те нали затова са критиците - да му кажат и осветят. Дойдох, прочетох, обясних,...

 Вярно, има и такива елементи в сюжета, криминални и детективски, но за мен книгата е по-скоро изключително интересна и завладяваща история за едно разследване на смъртта и гроба на Гео, осъществено някъде към 50-те. Не мислете обаче, че романът му прилича на образцовото комунистическо четиво „По дирята на безследно изчезналите“, излязло изпод ръката на Николай Христозов през 1973 г. в „Партиздат“ (издателството не е случайно, ама никак), съвсем различен е. Христо Карастоянов продължава с характерния за самия него сленг, запазената му марка – толкова оригинална и самобитна, на едно разказване полусериозно-полушеговито, с намигвания и иронични подмятания с каквито го помним още от „Пропукан асфалт“ и „Перпетуум мобиле“.

Това е добре промислена писателска хватка: дава му възможност хем да разказва отстранено, хем и очуднено, прехвърляйки почудата си и върху читателя. И той, читателят, – почуден, да продължи и продължи да чете. Между другото, Карастояновия много благодари в началото на Костадин Бонев, големия наш режисьор, и на Константин Петров, прекрасния наш разказвач, за подарената му хрумка. Но Христо си я е разработил, развил, разгърнал; превърнал я е във великолепен роман, от който не можеш да се отлепиш. И ето така, залепнали, изведнъж и неусетно стигаме до Коледата. Или до Ташкента, все едно… 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Все още обичам хората, които съм обичала, независимо че ги избягвам, когато ги срещна на улицата.”

Ума Търман, американска актриса, родена на 29 април преди 55 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.