ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

Името на поета, белетриста и дипломата Дуилиу Замфиреску (1858 – 1922) е почти непознато у нас и тази книга е първата ни среща с него. В богатата литературна история на северната ни съседка той е известен като даровит поет класицист, повлиян и от френската и италианската лирика от XIX век (Алфред дьо Мюсе и Джозуе Кардучи), а също и от класиците (Михай Еминеску и Василе Александри), но преди всичко като един от родоначалниците на румънския реалистичен роман. Известната трилогия на Дуилиу Замфиреску, (издание на „Авангардпринт”), състояща се от трите неголеми романа: „ Живот на село” (1895), „Танасе Скатиу” (1986) и „На война” (1898). С нея авторът се утвърждава като „бащата на румънския семеен роман- хроника”, който по-късно, в периода между двете световни войни – време на разцвет на румънската култура и литература – ще достигне  своя апогей в творчеството на добре познатите и у нас класици Ливиу Ребряну и Михаил Садовяну.  

Първата част е „лирична, пасторална поема за селския живот”, е изобразена една истинска социална хармония, напомняща ни прелестните романи на Тургенев. Вторият роман проследява преломното време, свързано с появата на новобогаташите – част от тях и политици, безскрупулни, продажни и жадни за власт, предшественици на тези, които и днес владеят Румъния, и България. Третата част е особено интересна за нас, тъй като представя румънското участие в Освобождението на България от турско робство. 

Това е първото художествено пресътворяване на събитието и първи военен роман в литературата на Румъния. Малцина българи знаят, че освен руски войни за свободата на България са се сражавали близо 24 000 румънци.  При особено тежките и драматични боеве край Плевен и Гривица са изгубили живота си над 4000, а ранените са били повече от 3000... И това бурно време всъщност е и фонът на историите на главните герои, като фикцията тук се преплита с някои автентични, документални моменти. В третата част са „развързани” любовните и сюжетните възли, завързани в началото на хрониката. 

Една увлекателна проза от балзаковски тип. Дуилиу Замфиреску е следвал модела на великия французин, но се е считал по-скоро за ученик на граф Лев Толстой, който е бил неговия кумир. А Наташа Ростова от „Война и мир” е била модел при изграждането на женските образи тук: Саша, Тинка, Ана, Наталия... 

Вярвал е, че един истински романист не бива да бъде равнодушен пред събитията от неговото време, че трябва да ги отразява обективно, „с цялата им голота и безсрамие”. Целта на писателят, който създава романи, пише той през 1889 година на водещия тогава румънски критик Титу  Майореску е: „...да създава илюзия, при това най-интензивна, за реалността на живота... Да имаш въображението на Александър Дюма- баща и  съвършения стил на Гюстав Флобер съвсем не е достатъчно, за да напишеш един съвременен, модерен роман, за това са нужни и ред други неща, но на първо място способността  да съумееш да кажеш в подходящия момент истината и нужното, главното...” 

Според Дуилиу Замфиреску изкуството не бива да репродуцира действителността, а да създава само илюзията, представата за нея, сътворявайки нещо подобно на реалността, което, разбира се, не е в противоречие с нея...

На корицата е използвана картина от класика на румънската живопис Николае Григореску

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Снобите нямат врагове и затова злословят по адрес на всички с надеждата да си спечелят някой.“

Фредерик Бегбеде, френски писател, роден на 21 септември преди 56 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.