БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

От старта си в ефира на Нова на 7 септември 2020 г.сериалът „Братя“ бързо и безапелационно се превърна в един от най-успешните и харесваните. А това не се случва толкова често – дори и с криминална  драма, в близо 60-годишната история на родното тв серийно кино.

Защо стана така?

И защо това усещане се затвърди и след финала на втория сезон на 20 май? Комплекс от причини влияят за това постижение и не е лошо да му обърнем внимание.

„Братя“ има много добър и амбициозен продуцент – Краси Ванков, поставил си за задача не просто създаването на поредното тв забавление от 104 епизода, а на стойностна и смислена творба, в която зад  атрактивния сюжет се крият важни и винаги актуални послания, свързани основно със семейството, работата, смисъла на живота, любовта, правото на избор…

За да добие привлекателна форма тази амбиция има нужда най-вече от много добра драматургия. И тук на помощ идват Невена Кертова, Теодора Маркова и Георги Иванов. Това трио е свръхважно за начинанието.То е съставено от великолепни професионалисти, подписали най-важните наши сериали в последните години – „Стъклен дом“ (2011), „Фамилията“(2013), „Под прикритие“ (2016), „Денят на бащата“(2019).

Силната драматургия попада при стабилни постановчици, стараещи се да дадат най-адекватната интерпретация на герои, събития и проблеми – Боя Харизанова,  Станислав Дончев, Ники Илиев…

Осигурява се модерна и функционална визия от операторите Борис Луканов и Симеон Кермекчиев, а за финал се появява и стегнатата и много въздействаща музика на Марио  Балтаджиев, която мигновено става много популярна.

Що се отнася до кастинга и тук се наблюдават интересни ходове. Популярните актьори като Калин Врачански – Борис Донков, Йоана Темелкова – Лора, Леарт Докле – боксьорът, БашарРахал – Гаврилов,  Деляна Хаджиянкова – Снежана Папазова, имат по-скоро съпътстваща функция, осигурена основно от звездния им статус. Всъщност в сериала – и това е негово основно качество – всички образи са еднакво  важни и значими – няма главни и второстепенни персонажи, като любопитното е, че във втори сезон не толкова широко известните имена поемат основни функции и изнасят шоуто на плещите си – Искра Донова – Мая Йосифова,Тодор Танчев – Велин Донков, Стела Ганчева – Мая,Дария Хаджийска – Виктория, Мартин Петков – Симеон,Мартин Димитров – Радо Андреев, Дани Ангелов  - Черкезов, Стойо Мирков – Калин Йосифов…

Хареса ми и още нещо – много важно – в „Братя“ и най-вече в неговия втори сезон сюжетът държи сметка за житейската, а не толкова за фикционалната правда. Именно заради това доброто ченге не побеждава Злото и Драгомир Донков – Владимир Михайлов, опитал се да бъде почтен бизнесмен, отново се превръща в безскрупулния Денис Топал, завърнал се триумфално в сенчестия бизнес.

В последния 39-ти епизод от сезона сценаристи и режисьори наистина майсторски навързаха и доведоха до финал всички основни сюжетни линии, без никакъв пропуск, но, Господи, какъв завършек се получи само!

Добрият полицай Калин Йосифов се оказа манипулатор и лъжец, опитвайки се да оневини по своему големия си приятел Борис Донков, вследствие на което загуби семейство, любима, служба и репутация. Синът му Симеон – отличникът и наивникът със златно сърце се превърна в наркодилър и любимец на Денис Топал, Ива Йосифова – Искра Донова, научила за изневярата на Калин, накрая се реши да го напусне завинаги, Лора откри в невзрачна стая поставения на системи неин съпруг Борис Донков, но след като загуби детето си  и искрено обичащият я Драгомир, завърнал се в обятията на Юлия Опланчик – Лора Христова, а Велин  - Тодор Танчев продължи да се разкъсва в чувствата си между бивша – Снежа и настояща – Мая  - съпруги…

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Защото е стара истина, че това, което УМЕЛО можеш да разкажеш накратко, е безсмислено да го точиш с часове. Реализиран в вкус, замах  и ентусиазъм, „Братя“ заслужено се превърна в зрителски фаворит и занапред  логично ще бъде сочен за образец, мярка и образец на качество в родното ни тв кино.

При това  съвсем заслужено.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 139 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия

Голата истина за група „Жигули“

 

За каква криза може да се говори в родното ни кино, дори в днешните условия, след като имаме такъв талантлив и плодовит режисьор?