БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

От старта си в ефира на Нова на 7 септември 2020 г.сериалът „Братя“ бързо и безапелационно се превърна в един от най-успешните и харесваните. А това не се случва толкова често – дори и с криминална  драма, в близо 60-годишната история на родното тв серийно кино.

Защо стана така?

И защо това усещане се затвърди и след финала на втория сезон на 20 май? Комплекс от причини влияят за това постижение и не е лошо да му обърнем внимание.

„Братя“ има много добър и амбициозен продуцент – Краси Ванков, поставил си за задача не просто създаването на поредното тв забавление от 104 епизода, а на стойностна и смислена творба, в която зад  атрактивния сюжет се крият важни и винаги актуални послания, свързани основно със семейството, работата, смисъла на живота, любовта, правото на избор…

За да добие привлекателна форма тази амбиция има нужда най-вече от много добра драматургия. И тук на помощ идват Невена Кертова, Теодора Маркова и Георги Иванов. Това трио е свръхважно за начинанието.То е съставено от великолепни професионалисти, подписали най-важните наши сериали в последните години – „Стъклен дом“ (2011), „Фамилията“(2013), „Под прикритие“ (2016), „Денят на бащата“(2019).

Силната драматургия попада при стабилни постановчици, стараещи се да дадат най-адекватната интерпретация на герои, събития и проблеми – Боя Харизанова,  Станислав Дончев, Ники Илиев…

Осигурява се модерна и функционална визия от операторите Борис Луканов и Симеон Кермекчиев, а за финал се появява и стегнатата и много въздействаща музика на Марио  Балтаджиев, която мигновено става много популярна.

Що се отнася до кастинга и тук се наблюдават интересни ходове. Популярните актьори като Калин Врачански – Борис Донков, Йоана Темелкова – Лора, Леарт Докле – боксьорът, БашарРахал – Гаврилов,  Деляна Хаджиянкова – Снежана Папазова, имат по-скоро съпътстваща функция, осигурена основно от звездния им статус. Всъщност в сериала – и това е негово основно качество – всички образи са еднакво  важни и значими – няма главни и второстепенни персонажи, като любопитното е, че във втори сезон не толкова широко известните имена поемат основни функции и изнасят шоуто на плещите си – Искра Донова – Мая Йосифова,Тодор Танчев – Велин Донков, Стела Ганчева – Мая,Дария Хаджийска – Виктория, Мартин Петков – Симеон,Мартин Димитров – Радо Андреев, Дани Ангелов  - Черкезов, Стойо Мирков – Калин Йосифов…

Хареса ми и още нещо – много важно – в „Братя“ и най-вече в неговия втори сезон сюжетът държи сметка за житейската, а не толкова за фикционалната правда. Именно заради това доброто ченге не побеждава Злото и Драгомир Донков – Владимир Михайлов, опитал се да бъде почтен бизнесмен, отново се превръща в безскрупулния Денис Топал, завърнал се триумфално в сенчестия бизнес.

В последния 39-ти епизод от сезона сценаристи и режисьори наистина майсторски навързаха и доведоха до финал всички основни сюжетни линии, без никакъв пропуск, но, Господи, какъв завършек се получи само!

Добрият полицай Калин Йосифов се оказа манипулатор и лъжец, опитвайки се да оневини по своему големия си приятел Борис Донков, вследствие на което загуби семейство, любима, служба и репутация. Синът му Симеон – отличникът и наивникът със златно сърце се превърна в наркодилър и любимец на Денис Топал, Ива Йосифова – Искра Донова, научила за изневярата на Калин, накрая се реши да го напусне завинаги, Лора откри в невзрачна стая поставения на системи неин съпруг Борис Донков, но след като загуби детето си  и искрено обичащият я Драгомир, завърнал се в обятията на Юлия Опланчик – Лора Христова, а Велин  - Тодор Танчев продължи да се разкъсва в чувствата си между бивша – Снежа и настояща – Мая  - съпруги…

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Защото е стара истина, че това, което УМЕЛО можеш да разкажеш накратко, е безсмислено да го точиш с часове. Реализиран в вкус, замах  и ентусиазъм, „Братя“ заслужено се превърна в зрителски фаворит и занапред  логично ще бъде сочен за образец, мярка и образец на качество в родното ни тв кино.

При това  съвсем заслужено.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЗОВ

    Райна Кабаиванска: Ваксините са едно голямо чудо, което ще ни спаси

    "Най-важната ми роля е на преподавател на старите италиански оперни традиции", казва оперната певица

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Истина е, че всеки се измерва със своя мярка и мерило.“

Хораций, древноримски поет, роден на 8 декември преди 2086 г.

Анкета

Ходите ли на културни събития, откакто се изисква сертификат?

Да - 27.6%
Не - 65.5%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

В „Мъжът с червеното палто“ Барнс е великолепен, в най-добра форма

 

Коментар на литературния критик Митко Новков

„Домът на Гучи“ – плюсове и минуси     

                        

Получил се е красиво заснет, равен и протяжен филм, който не може да живне дори и с документално точно пресъздаденото убийство на Маурицио Гучи на 27 март 1995 г. - ревю от Борислав Гърдев

"Любов като обувка, любов като чадър" - истинско пътуване във времето и пространството

 

Преводачът Огнян Стамболиев за новата книга на Матей Вишниек