SKIF

Този филм не е за тези, които смятат, че Русия на Путин е демократична държава, че войната в Украйна е справедлива и че в „братската“ страна народът живее добре. „Левиатан“ на Андрей Звягинцев показва истинското лице на северния гигант – вчера, днес и утре. Метафората с библейския демон е възможно най-удачната. Политическата машина в Русия е демон – убиващ обикновения руснак без капка милост, без никаква надежда в утрешния ден. Корупцията  - главният персонаж във филма, е потресаваща, превърнала се  и в символ на постсоциализма. 

Обикновено  семейство в обикновено затънтено градче се опитва да защити дома си от кмета, пожелал имота му. Изходът е ясен – брутална разправа. Съпругата е убита, съпругът в затвора, детето е в социален дом. Всичко това с благословията на православната църква и в името на изборната победа на партията на пожизнения президент и на парите, естествено. Няма полиция, няма прокуратура, няма съд, няма морал. Всъщност има го, но той е на подчинение на Путин. Изходът е един – водка, много водка.

Звягинцев снима с размаха на безапелационен майстор на киното. На моменти зрителят остава с впечатлението, че лентата е произведена в САЩ. Но не. Актьорите са подчинени на идеята на режисьора и сценария и за пореден път доказват, че Русия още от времето на Екатерина Велика е люлка на артистични гиганти. Само може да мечтаем какво би било, ако страната беше избегнала революцията от 1917 г. и последвалия терор, продължаващ и днес. 

Филмът е за тези, които обичат стойностното, критичното кино. Лентата има качествата на древногръцка трагедия и носи на авторите няколко престижни награди и омразата на властите – политически, икономически и църковни. 

Засега Звягинцев е жив . Световната му слава ще бъде щит, но докога? Ще има ли смелостта да продължи и как? 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Ана Ангелова - ненадмината българска Кармен

     25 години без оперната певица.

    "Наистина, внушителен бе актьорският диапазон на тази рядко надарена певица и актриса."

     
  • ДНЕВНИЦИ

    Радичков - от другата страна на луната

     Из "Дневници"-те на Марин Георгиев

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ЮБИЛЕЙ

    Авторът! Авторът!

    Скорсезе все още олицетворява значимото авторско кино в неговата американска интерпретация, съчетаваща актуална проблематика и зрелищно професионално майсторство.

„Не можем да обвиняваме човек за това, че защитава своето достойнство. Това е негово задължение.“

Джоузеф Конрад, британски писател от полски произход, роден на 3 декември преди 165 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За механизмите на контрол в седмото изкуство

Книгата на Деян Статулов „(Не)възможната свобода. Идеологическа цензура в българското игрално кино (1948–1989)“ е добър повод да разкажем на младите за филмите, които въпреки монопола на партийната повеля успяват да покажат, че комунистическият идеал е фалшив герой

Мерилин Монро ще надживее „Блондинка“

 

Филмът ни представя сцена след сцена на изнасилвания, обиди, манипулации, измами, унижения и физическа агресия срещу главната героиня

Абсурдна комедия, сатира, драма - за „Амстердам“ и Дейвид О. Ръсел

 

Ще има зрители, които ще го изгледат с каменни лица, след което напористо ще критикуват и злорадстват, други ще се забавляват и ще се кикотят, а малка част просто ще остане изненадана и развълнувана