SKIF

Това е книга, около която не бива да се престава да се шуми. „Той пак е тук” на Тимур Вермеш (48) – германски журналист от унгарски произход, неслучайно е бестселър в немскоезичните държави. Става дума за дебютен роман, който директно се нареди на „етажерката с класиците”.

Хуморът и сатирата бликат от всеки ред на „Той пак е тук”, издание на „Атлантис - КЛ”. Фантастичният сюжет как Хитлер се събужда до някогашния си бункер в центъра на Берлин в наши дни е единственият неправдоподобен елемент в романа. Всичко останало – житейските ситуации, в които попада, съвременните нрави, манипулативните и комерсиални практики на медиите, цинизмът на партиите, лицемерието на мнозинството в обществото към чужденците и различните  - всичко това е снимка на съвременността с най-висока резолюция.

Читателят започва да се смее от първите страници на романа, а на финала тръпки лазят по гърба му. Имаме ли представа колко хитлеровци бродят между нас? И неуспелият художник Адолф преди 80 години е изглеждал безобиден, а докара апокалипсисът на Земята през ХХ век.

Слава богу, книгата нито е нравоучителна, нито е идеологическа. Тя описва карикатурно съвременния човек с неговото лековерие, заблуди, склонност да бъде манипулиран, наивност. Огромен плюс на този шедьовър е воденето на повествованието в аз-форма – самият Хитлер ни разказва за приключенията си в съвременния свят, доверява ни мислите си, плановете си, връща ни във Втората световна война, като коментира грешките си, успехите си, цялото си обкръжение. И нито за миг, четейки, не можеш да кажеш, че ти звучи изкуствено. Напротив, започваш да разбираш необяснимия му възход в онези дни.

Смешният пласт е на повърхността. Вторият пласт в романа, скрит под тонове хумор и ирония, показва, че урокът на Хитлер изобщо не е научен. Малко повече от половин век по-късно всичко е забравено и почвата за нацизма е изорана и добре наторена. И не са един или двама тези, които упорито хвърлят семена в нея. И колкото да не искаме да повярваме – Хитлер е пак между нас, въпрос на случайност е дали ще успее да вземе властта и да се разпорежда със света, както някога.

Специално внимание заслужава преводачът Любомир Илиев, положил неимоверни усилия да обясни всяко едно неразбираемо за днешния човек понятие от епохата на национал-социалистическото управление в Германия. Неговите бележки правят атмосферата на романа, диалозите и изобщо целия контекст напълно прозрачни дори за най-невежия читател.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„През целия си живот бях преследван от мисълта, че очевидно мъжете не искат да бъдат свободни. Те винаги искат да бъдат роби на някого, например на кариера или жена.“

Марчело Мастрояни, италиански актьор, роден на 28 септември преди 97 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.