Картината „Nimfa dormind“ (Спяща нимфа) на Николае Григореску, рисувана около 1865-1873 г., беше продадена за 330 000 евро на пролетния търг, организиран в четвъртък от “Артмарк”, предаде за БТА агенция Аджерпрес.

Картината, наричана още „Голямото голо тяло“, е от колекцията на бившия банкер Ърнест Гудуин, директор на Банката на Румъния в началото на ХХ век. Творбата, класифицирана в категорията „Съкровище“ на Националното движимо културно наследство, първоначално беше оценена на 100 000-200 000 евро.

Сред другите произведения, купени на високи цени на търга, са: „Privirea stramosilor“ (Погледът на предците) на Йон Цукулеску, продадена за 99 000 евро; „Ulcior cu tufanele“ (Кана с храсти) на Щефан Лукиан, продадена за 50 000 евро; „Intimitate“ (Интимност) на Николае Тоница, продадена за 34 000 евро; „Interior cu tufanele“ (Интериор с храсти) от Теодор Палади, продадена за 30 000 евро; „Muza pamfletarului“ (Муза на памфлетиста) (студия) от Николае Тоница и „Portret de evreu“ (Портрет на евреин) от Николае Григореску, продадени всяка за по 24 000 евро.

"Артмарк" има клон и в България и организира търг на картини на български автори на 25 март.

НИКОЛАЕ ГРИГОРЕСКУ е роден през 1838 г. в с. Питару (Румъния) в селско семейство. От малък остава сирак. Учи иконопис при художника А. Хладек. За стенописите в Адапийския манастир получава държавна стипендия за обучение в Париж. Учи при художника Себастиан Корню (1862 – 1869). Пътешества в Италия, Гърция и Османската империя. Завръща се в Румъния, където създава най-известните си картини. Рисува портрети, пейзажи и селски бит.

Участва в Руско-турската война (1877 – 1878) като кореспондент – доброволец в румънската армия. От етюди направени по време на военните действия, по-късно създава бележити по художествената си стойност платна: „Битката при Смърдан“, „Шпиони“, „Военнопленници“, „Пленени турци“, „Червен хусар на кон“ и др.

Николае Григореску е класик на румънското изобразително изкуство. Художествената академия в Букурещ носи неговото име. Провежда се и ежегоден пленер „Николае Григореску“.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.