Картината на художника Антон Митов „Цигани продават сита на софийския пазар“ (1904) е била купена на 29 ноември на търг в Париж за 160 000 евро, съобщи във фейсбук Игор Марковски – актьор, дилър на изкуство и създател на аукционна къща „Аполон и Меркурий. По този начин творбата на Митов става най-скъпо продадената българска картина в историята. 

Ето пълният текст на Игор Марковски (без редакторска намеса):

29 Ноември 2024.

Най-скъпо продадената българска картина!

Франция. Тази вечер. Търг на прочута френска аукционна къща. 

Естимация на картината: €30,000 - €50,000

Времето отделено за наддаването на тази творба - 3 минути и 16сек.

На финала на наддаването остават двама кандидати. Един по телефона и един в залата.

По телефона - €158.000

В залата - €160.000.

Първи път. Втори път. Трети път. Продадено!

Това е окончателната цена. 

Към нея аукционната къща добавя 27% комисионна, или €43.200.

Цената, която трябва да се заплати:

€203.200

Аукционната къща не казва КОЙ е купил творбата.

Но коректно казва (и пише), че творбата е продадена за €160.000, както е правилно. 

В лева:

312.932лв и 80стотинки (х курс на БНБ за €1 = 1.95583лв)

Автор: Антон Митов (1862 - 1930)

Заглавие: „Цигани продават сита на софийския пазар (България), 1904 г.“.

Маслени бои върху платно, подписано долу вдясно и датирано.

Реставрация, малки пукнатини, липсват 2 части от рамката.

размери: 81 х 121 см

....

По време на търга не се появяват представители на М-во на К на Бг, не нахлуват цивилни и униформени полицаи от мевере, гедебоп и други подобни организации, не показват подписана заповед от някой си Цвинокио или подобен нему, нито предавяват искане към Аукционната къща да им предостави документ, че творбата е със статут на културно-историческо наследство и/или някаква подобна дивотия. 

За жалост същите тези идиоти (без извинение!) не намират никакъв начин, за да наддават и да закупят творбата, за да я върнат в България, а после да я предоставят безвъзмездно на Националната галерия (бивша НХГ). 

....

 

 

Повече за Антон Митов - взето от Уикипедия:

Антон Стефанов Митов е български живописец, педагог, изкуствовед, критик, историк на изкуството, обществен деец, дописен член на БАН (1918).

Роден е на 1 април 1862 г. в Ески Заара (днес Стара Загора), в семейството на търговеца Стефан Хаджимитов. Брат му Георги също става художник, но умира много млад. Третият брат Борис е популяризатор на идеите на дарвинизма в България, автор на учебници и директор на прогимназия.

В края на 1880 Антон заминава за Италия. Завършва Академията за изящни изкуства във Флоренция при проф. Джузепе Чаранфи (1885). Гимназиален учител в Стара Загора, Пловдив, Варна и София.

Антон Митов създава и редактира заедно с Иван Мърквичка списание „Изкуство“ (1895 – 1899). През 1896 с Иван Мърквичка и Борис Шатц основава Държавното рисувално училище, което през 1921 се преименува в Държавна художествена академия. Професор по история на изкуствата, перспектива и методика на рисуването (1896 – 1927) и директор на Художествената академия (1912 – 1918 и 1924 – 1927).

Творчеството на Антон Митов обхваща почти всички жанрове и техники на живописта. Най-значим е приносът му за създаване на следосвобожденската битова картина и на едни от първите морски пейзажи в българската живопис. Прави реалистични портрети, а също и картини със сюжети от Първата балканска война. Антон Митов, заедно с проф. Иван Мърквичка, са сред творците, изографисали „Свети Александър Невски“ (1911 – 1912). Антон Митов е автор и на мозайката под камбанарията с образа на светеца. Рисува стенописи и икони в Шипченския манастир (1902) и в Мавзолей-параклиса „Св. Георги Победоносец“ в Плевен (1905). Илюстрира (с колектив) „Под игото“ (1894, 1896) и „Нова земя“ (1896) от Иван Вазов, прави проекти за театрални костюми.

Автор е на първия български труд по история на изкуството – „Ръководство по всеобща история на изкуствата“, в осем части (1925 – 1927), а също и на много студии и статии.

Активно участва в обществено-културния и политически живот и се изявява като страстен публицист. Един от най-изявените популяризатори на изобразителното изкуство.

Един от основателите на Дружеството за поддържане на изкуството в България през 1893 и от организаторите на първите общи художествени изложби.

Баща е на художника Борис Митов.

Умира на 20 август 1930 в София

Неговото име носят улици в София, Пловдив и Казанлък.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин