Националната картова и платежна схема (НКПС), част от БОРИКА АД, представи своя трети мащабен проект – дигитализацията на почерка на Георги Стойков Раковски, една от най-забележителните личности в българската история. Създаването на общодостъпен цифров шрифт, базиран на почерка на Раковски, е следващата инициатива, която НКПС представя с подкрепата на графично студио „ПУНКТ“. Водещата цел е стремежът съвременният човек да се доближи до личността на този национален герой, просветител и идеолог на българската свобода.

Официалното представяне се състоя във Военната академия „Георги Сава Раковски.

"Новият дигитален шрифт на Раковски е вече безвъзмездно достъпен за всички желаещи през сайта на НКПС: www.bcard.bg/Rakovski. Веднага след като стартираха инициативите през 2021 година, те достигнаха до хиляди българи. До днес шрифтовете са изтеглени над 2000 пъти, както от страната, така и от чужбина. Те са използвани за изписване на сгради, рекламни материали и различни проекти, свързани с българската култура, в десетки училища и читалища. С тяхна помощ съвременните творци получават шанс да почетат наследството на нашите герои и да го вплетат в модерния визуален език. Това е свидетелство за нарастващия интерес към българското културно наследство и важността на неговото опазване в модерния живот", се казва на сайта на bcard.bg. 

---

ГЕОРГИ РАКОВСКИ - революционен демократ, масон, публицист, журналист, историк и етнограф, роден на 2/14 април 1821 г. Истинското му име е Съби Попович. Той е първият идеолог и организатор на националноосвободителното движение в България и е негов ръководител през първите десет години. Като идеен вдъхновител на четническото движение, той не само поставя началото на организираното националнореволюционно движение, но го издига на нов, още по-висок организационен етап. Неговият богат опит и теоретична дейност са използвани от следващата генерация български революционери в лицето на Васил Левски и водачите на Априлското въстание от 1876 година. Следи в духовния живот на българския народ оставя и неговата писателска, журналистическа и публицистична дейност. Целият му живот е посветен на делото за освобождение на България от османско иго. Умира на 9 октомври 1867 г.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Този, който убива човек, убива разумно същество, което е по подобие на Бог, но този, който унищожава добра книга, убива самия разум.“

Джон Милтън, английски поет и публицист, роден на 9 декември преди 416 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.