Аукционна къща Christie’s е обявила, че две неизвестни картини на великия нидерландски художник Рембранд ван Рейн (1606-1669) са открити след 200 години в частна колекция на британско семейство, съобщи "Сега", цитирайки Financial Times. Хенри Петифър от Christie’s  е уточнил, че експертите не са разбрали веднага, че намерените портрети на възрастни съпрузи от град Лайден, датирани от 1635 г., са оригинални творби на Рембранд.

„Изненадващо е, че фотографиите (на тези потрети) никога по-рано не са били проучени. Те напълно отсъстваха от литературата за Рембранд“, посочва Петифър, признавайки, че само можел да мечтае за подобно откритие.

Специалистите вече са потвърдили автентичността на платната, датирани и подписани от автора, но непоказвани публично досега. В началото на юли те ще бъдат изложени за продажба в някоя от аукционните зали на Christie's в Лондон, след като са били демонстрирани в Ню Йорк и Амстердам. Стойността им предварително се оценява на 5-8 милиона лири стерлинги (9,2 милиона евро).

Предците на сегашните притежатели, чиято самоличност се пази в тайна, са купили малките маслени картини на търг на Christie's през 1824 г. Тогава високите едва 20 сантиметра творби са били видени за последно. На тях са изобразени Ян Вилемс ван дер Плуйм и съпругата му Яапген Карелс – семейство, близки на художника. Точно в този период Рембранд си създава репутация на много търсен портретист. Ван дер Плуйм, който натрупва състояние от строеж на водопроводи, е видна фигура в Лайден. Синът на семейството, Доминик, се жени за първа братовчедка на Рембранд, а в годината, когато са рисувани портретите, двойката купува градина до тази на майката на Рембранд.

От Christie’s са изпратили снимки на творбите за анализ от експертите по стари майстори на Rijksmuseum в Амстердам, глобален център за школата на Рембранд. След материално-технически и художествено-исторически изследвания те са стигнали до категорично заключение, че принадлежат на Рембранд. Петифър споделя, че статусът на автора като „универсален художник“ навярно ще допринесе интересът към двата портрета да се разпростре отвъд богатите кръгове на колекционери на стари майстори към купувачи на произведения и в други категории като съвременно и модерно изкуство, както и към музеи и галерии с дълбоки джобове.

Рекордът при продажбите на картини на Рембранд беше поставен през 2009 г., когато неговият „Портрет на мъж с ръце на кръста“ беше продаден за 2 200 000 паунда на аукцион на Christie’s.

„Висшето образование не е показател за ума, скъпите подаръци не са признак за любов, обещанията и думите не винаги са истински. Вашият опит, внимание и поведение към хората – това е наистина ценно.“

Орландо Блум, английски актьор, роден на 13 януари преди 48 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…