1. „Мълхоланд драйв“, Дейвид Линч, 2001 г.

2. „В настроение за любов“, Уонг Карвай, 2000 г.

3. „Ще се лее кръв“, Пол Томас Андерсън, 2007 г.

4. „Отнесена от духовете“, Хаяо Миядзаки, 2001 г.

5. „Юношество“, Ричард Линклейтър, 2014 г.

6. „Блясъкът на чистия ум“, Мишел Гондри, 2004 г.

7. „Дървото на живота“, Терънс Малик, 2011 г. 

8. „Една единица и една двойка“, Едуард Ян, 2000 г.

9. „Раздяла“, Астар Фархади, 2011 г.

10. „Няма място за старите кучета“, Джоел и Итън Коен, 2007 г.

11. „Истинският Люин Дейвис“, Джоел и Итън Коен, 2013 г.

12. „Зодиак“, Дейвид Финчър, 2007 г.

13. „Децата на хората“, Алфонсо Куарон, 2006 г.

14. „Акт на убийство“, Джошуа Опънхаймер, 2012 г.

15. „4 месеца, 3 седмици и два дни“, Кристиан Мунджиу, 2007 г.

16. „Holy Motors“, Леос Каракс, 2012 г. 

17. „Лабиринтът на фавна“, Гилермо дел Торо, 2006 г.

18. „Бялата лента“, Михаел Ханеке, 2009 г.

19. „Лудият Макс: Пътят на яростта“, Джордж Милър, 2015 г.

20. „Ню Йорк, Ню Йорк“, Чарли Кауфман, 2008 г.

21. „Гранд хотел Будапеща“, Уес Андерсън, 2014 г. 

22. „Изгубени в превода“, София Копола, 2003 г.

23. „Скришна игра“, Михаел Ханеке, 2005 г.

24. „Учителят“, Пол Томас Андерсън, 2012 г.

25. „Memento“, Кристофър Нолан, 2000 г.

26. „25-ият час“, Спайк Лий, 2002 г.

27. „Социална мрежа“, Дейвид Финчър, 2010 г.

28. „Говори с нея“, Педро Алмодовар, 2002 г.

29. „Уоли“, Андю Стантън, 2008 г.

30. „Oldboy“, Пак Чхан Ук, 2003 г.

31. „Маргарет“, Кенет Лонерган, 2011 г.

32. „Животът на другите“, Флориан Хенкел фон Донерсмарк, 2006 г.

33. „Черният рицар“, Кристофър Нолан, 2008 г. 

34. „Синът на Саул“, Ласло Немеш, 2015 г. 

35. „Тигър и дракон“, Анг Лий, 2000 г. 

36. „Тимбукту“, Абдеррахман Сисако, 2014 г.

37. „Чичо Буунме си спомня своите няколко живота“, Апичатпон Верасетакул, 2010 г.

38. „Градът на Господ“, Фернанду Мейрелис и Катия Лунд, 2002 г. 

39. „Новият свят“, Терънс Малик, 2005 г.

40. „Планината Броубек“, Анг Лий, 2005 г. 

41. „Отвътре навън“, Пийт Доктър, 2015 г. 

42. „Amour“, Михаел Ханеке, 2012 г. 

43. „Меланхолия“, Ларс фон Трир, 2011 г. 

44. „12 години робство“ , Стив Маккуин, 2013 г. 

45. „Синьото е най-топлият цвят“, Абделлатиф Кешиш, 2013 г. 

46. „Certified Copy“, Абас Киаростами, 2010 г. 

47. „Левиатан“, Андрей Звягинцев, 2014 г.

48. „Бруклин“, Джон Кроули, 2015 г. 

49. „Goodbye to Language“, Жан-Люк Годар, 2014 г.

50. „Асасинът“, Хоу Сяосянем, 2015 г.

51. „Генезис“, Кристофър Нолан, 2010 г. 

52. „Tropical Malady“, Апичатпон Верасетакул, 2004 г.

53. „Мулен руж“, Баз Лурман, 2001 г.

54. „Имало едно време в Анадола“, Нури Билге Джейлан, 2011 г. 

55. „Ида“, Павел Павликовски, 2013 г. 

56. „Werckmeister Harmonies“, Бела Тар, 2000 г.

57. „Враг номер 1“, Катрин Бигълоу, 2012 г. 

58. „Moolaadé“, Усман Сембен, 2004 г.

59. „Тъмно минало“, Дейвид Кроненбърг, 2005 г.

60. „Syndromes and a Century“, Апичатпон Верасетакул, 2006 г.

61. „Под кожата“, Джонатан Глейзър, 2013 г. 

62. „Гадни копелета“, Куентин Тарантино, 2009 г. 

63. „The Turin Horse“, Бела Тар и Агнеш Храницки, 2011 г. 

64. „Великата красота“, Паоло Сорентино, 2013 г. 

65. „Аквариум“, Андреа Арнолд, 2009 г. 

66. „Пролет, лято, есен, зима... и пролет“, Ким Кидук, 2003 г. 

67. „Войната е опиат“, Катрин Бигълоу, 2008 г.

68. „Кланът Тененбаум“, Уес Андерсън, 2001 г. 

69. „Карол“, Тод Хейнс, 2015 г.

70. „Stories We Tell“, Сара Полей, 2012 г. 

71. „Табу“, Мигел Гомес, 2012 г.

72. „Only Lovers Left Alive“, Джим Джармъш, 2013 г.

73. „Преди залеза“, Ричард Линклейтър, 2004 г.

74. „Купонджийки“, Хармъни Корин, 2012 г.

75. „Inherent Vice“, Пол Томас Андерсън, 2014 г.

76. „Догвил“, Ларс фон Трир, 2003 г.

77. „Скафандърът и пеперудата“, Джулиан Шнабъл, 2007 г.

78. „Вълкът от Уолстрийт“, Мартин Скорсезе, 2013 г.

79. „Почти известни“, Камерън Кроу, 2000 г. 

80. „Завръщане“, Андрей Звягинцев, 2003 г.

81. „Срам“, Стив Маккуин, 2001 г.

82. „Сериозен човек“, Джоел и Итън Коен, 2009 г.

83. „Изкуствен интелект“, Стивън Спилбърг, 2001 г.

84. „Тя“, Спайк Джоунс, 2013 г.

85. „Пророк“, Жак Одиар, 2009 г.

86. „Far From Heaven“, Тод Хейнс, 2002 г.

87. „Амели“, Жан Пиер Жоне, 2001 г.

88. „Spotlight“, Том Маккарти, 2015 г.

89. „The Headless Woman“, Лукреция Мартел, 2008 г.

90. „Пианистът“, Роман Полански, 2002 г.

91. „Тайната в очите им“, Хуан Хосе Кампанела, 2009 г.

92. „Убийството на Джеси Джеймс от мерзавеца Робърт Форд“, Андрю Доминик, 2007 г.

93. „Рататуй“, Брад Бърд, 2007 г.

94. „Покани ме да вляза“, Томас Алфредсон, 2008 г.

95. „В царството на пълнолунието“, Уес Андерсън, 2012 г.

96. „Търсенето на Немо“, Андрю Стантън, 2003 г.

97. „White Material“, Клер Денс, 2009 г.

98. „Десет“, Абас Киаростами, 2002 г.

99. „The Gleaners and I“, Анес Варда, 2000 г.

100. „Карлос“, Оливие Асаяс, 2010 г.

100. „Реквием за една мечта“, Дарън Аронофски, 2000 г.

100. "Тони Ердман", Марен Аде, 2016 г.

 

Класацията е направена от критици, поканени от BBC Culture, през лятото на 2016 г., затова липсват най-новите филми, представени на „Златен глобус“, БАФТА и „Оскар“

 

 

 

„Да служа ще се радвам, но да прислужвам ще ми дотежи.“

Александър Грибоедов, руски поет, драматург, композитор и допломат, роден на 15 януари преди 230 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман...