Тази година се навършиха 70 години от излизането на първия брой на сатиричния в. „Стършел“. Във фоайето на НБ „Иван Вазов“ – Пловдив е подредена юбилейна изложба . В нея са подредени снимки, документи и карикатури от изминалите години. Между авторите са знаковите имена – Доньо Донев, Георги Чаушов, Генчо Симеонов, Велин Андреев, Христо Комарницки, Георги Чавдаров, Ивайло Нинов и др. По случай юбилея излезе и книгата „Що е Стършел свършил“. В нея са събрани историческа студия за най-новата история на вестника, спомени, снимки, любопитни факти и куриозни епизоди от живота на редакцията.

Ето какво каза за БНР Румен Белчев, управител на вестника:

„Всичко се дължи на ината на хората, които работят във вестника. Когато преди вече 27 г. вестникът стана независим, т. е. издание на хората, които работят в него, се чуха гласове „дайте да скъсаме с гадното минало и да се наречем „Габърче” или Бог знае какво, „Игленик” също не мина, останахме така. Ние сме наследници на един много стар вестник, в който са работили много големи български писатели и ние се гордеем с тях и за да си сменим името само, защото се е сменило едно правителство, това ни се видя изключително тъпо.

Всички са наши любимци, но да започна с премиера. Разбира се трябва да уважим шефа на правителството, така че започваме от най-високото. Когато избраха г-н Борисов за първи мандат, Ивайло Нинов – нашият карикатурист, дойде възторжен, донесе карикатури и каза „Отсега нататък ще го рисувам само така” и всъщност той беше първият, който въведе образа на Супер Бойко – със синия гащеризон, червените гащички и голяма буква „Б”, а не „S” на корема.  Той може да лети, той може всичко... Напоследък в рисунките на Ивайло той е малко тъжен и говори с кучето си каракачанка, което от време на време му и отговаря.  Сега се сещам за една прекрасна карикатура, когато се беше изпокарал с Ахмед Доган – беше нарисувал летящия Бойко след Доган, който лети на летящо килимче, а Бойко лети с вика „Само да те гепна, барбекюто ще ти цепна.”, защото единственият резултат от този конфликт, че събориха някаква барбекю в Бояна.

За мажоритарния вот ние писахме няколко пъти, че не се знае кой плати за цялото това нещо, то е единственото, което не знаем.

Какво ще се получи при един мажоритарен вот? Ние си направихме веднага сметка. Разфъчкваме Пловдив на парченца от по 30 хиляди души, хайде да познаем кой ще спечели в „Столипиново” – мажоритарно, това ще бъде един изключително честен, изключително некорумпиран, един човек, който един лев няма да даде на избирателите си, те ще го изберат и  ще го държат отговорен. Това е мажоритарният вот, който на нас ни предлагат и казват „въведете го моментално, защото иначе ще излезем на улицата и ще направим еди какво си.” Писна ми от водачи на масите. За четвърт век се нагледахме много, единият даже го пратихме в Брюксел, той беше ваш съгражданин доколкото знам.

Дали героите ще се променят? Когато „Стършел” се създава през 40-те години той въвежда постоянни герои – не поименно, това са Киро Турука, това е гражданинът Морков, това са някакви символични образи, всъщност нашите герои това са лекетата, които цапат публичното пространство както и да се казват".

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 100 години

Анкета

Ще подарите ли книга за Коледа?

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Наполеон“ - филм за възхода и падението на един амбициозен лидер

 

Ридли Скот здравата се е потрудил върху своя епос и заслужава похвала, която ще му е необходима в неговото по-нататъшно творческо развитие

„Диада“ без доза щастие

„Диада“ е честно реализиран филм, с уверена и с ясни послания режисура, впечатлява и операторска работа

За „Ваймар експрес“ и силата на таланта

 

На финала авторката на филма търси помирителен жест – тя деликатно и предпазливо, премерено и едва ли не извинявайки се, стига до извода, че личността и пристрастията на Мутафова отстъпва пред силата на нейния талант, което си е и самата истина.