Списание „Шпигел” припомни за свое интервю от 2006 г. с починалия преди ден Нобелов лауреат Ели Визел (87)– прочутия хуманист и борец за човешки права, оживял в лагерите на смъртта Аушвиц и Бухенвалд. Написал е над 50 художествени и документални творби. Най-популярни са мемоарите му „Нощ”, преведени и на български.

-------

Кога ви пратиха в Аушвиц?

- На 22 май 1944 г. Никога няма да забравя това пътуване. Следобед влакът спря недалеч от гарата в град Аушвиц . Името нищо не ни говореше. През нощта ни изкараха от влака и семействата моментално бяха разделени. Мъжете и жените ни подкараха в различни посоки. Дори не можах да се сбогувам с най-близките ми. Видях само червеното палтенце на малката ми сестричка, което наскоро получи като подарък. Двамата с баща ми прекарахме 3 седмици в този лагер и оттам ни пратиха в Моновиц. 

Какви бяха условията там?

- Беше ужасно – глад, страх, мъчения и смърт. Да се измъчваш по този начин беше тежко, но още по-тежко беше да гледам мъките на баща ми. Аз също бързо отслабвах и губех сили, но бях млад (на 16 г. бел. ред.). Някак понасях ужаса. Баща ми не можеше. Беше ужасно да го гледам как мръзне и гладува, как се измъчва, че не може да помогне на собствения си син. 

Много хора са изгубили вярата си в Аушвиц. Примо Леви например разказваше за това. 

- Примо Леви беше в нашия блок, но той и преди това не беше много вярващ. Аз бях много религиозен. С баща ми продължихме да се молим на израелтянския бог. Но имаше моменти, когато се питах: Къде е Бог тук?

Какво се случи, когато съветските войски дойдоха в Аушвиц? 

- В средата на януари 1945 г. Червената армия беше пред Аушвиц и нацистите трябваше да унищожат лагера. По това време аз бях в болничната барака. Баща ми дойде и решихме, че ще напуснем лагера заедно с останалите. Всеки смяташе, че пациентите в болничната барака ще бъдат убити, SS не биха оставили живи свидетели. Последва „марш на смъртта” към Глайвиц. Натовариха ни в открити вагони – стояхме прави, валеше сняг, мнозина замръзнаха и умряха. 

Баща ви преживя ли пътуването?

- Да, но няколко дни по-късно почина в Бухенвалд. Стомахът и червата му бяха много изтощени. Биха го, а аз не успях да му помогна. В последните си часове викаше името ми. Накрая спрях да му отговарям, страхувах се. 

Чувствахте ли се виновен?

- Естествено, че се чувствах виновен. Ако можех да предположа какво ще се случи, можехме да останем в болничната барака в Аушвиц и той вероятно щеше да оживее. Не знаехме. Той искаше аз да взема решението, аз исках той да реши кое е правилно. Но в Аушвиц нямаше голям избор – там ликвидираха наред. Ние освен това не искахме да се разделяме. 

Бухенвалд е освободен от американците чак на 11 април 1945 г. Какво се случи дотогава?

- Докато баща ми беше жив, и аз бях жив. Какво стана след това – не мога да ви кажа. До освобождаването ни имаше 10 седмици, в които аз вегетирах и не забелязвах нищо около мен. Бях загубил желанието си да живея. 

Какво почувствахте след освобождаването ви?

- Бях тъжен и слаб, твърде слаб, за да се радвам. Спомням си, че еврейските пленници направихме една молитвена група и се молехме за мъртвите. На втория ден видях един чернокож американски войник, който за първи път виждаше ужасии като тези в лагера. Той плачеше и плачеше безутешно. След това се втурна да преследва нацистите. 

 

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Не мога да слушам продължително Вагнер. Обзема ме желание да превзема Полша."

Уди Алън, американски режисьор, сценарист, актьор и музикант, роден на 1 декември преди 89 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин