"Христос Воскресе! Макар че, нямам навика да казвам това, защото съм комунистическо дете, родена съм 1934 г., израснала съм в комунистически режим и нямах понятие от религиозните празници", сподели за БНР оперната прима Райна Кабаиванска, един от най-значимите сопранови гласове през втората половина на XX век, музикална педагожка и общественичка. Тя живее в Модена, Италия и е православна християнка, а съпругът й е католик.

"Спомням си, че моята баба ни правеше козунаци и за мен Великденските празници са свързани с козунаците, с уханието им, с дългото приготвяне... Боядисвахме яйца и след това, който побеждаваше, имаше награда за него, това са моите хубави спомени от тези празници, сподели още маестра Кабаиванска.

"Като преподавател аз не залъгвам младите хора, не им давам напразни надежди, вземам само тези, в които виждам талант, защото без талант, кариера не се прави. Трябва да имаш истински и голям талант. 

Днес е много труден този театрален път, който аз приех преди десетилетия, тогава на първия конкурс, на който се явих в Италия, бяхме само 25 кандидати. Аз спечелих за жените, за мъжките гласове спечели Лучано Павароти. Бяхме по-малко, но имаше избор на по-високо качество. А сега стотици млади хора участват в тези конкурси...", допълни още Райна Кабаиванска.

По думите й "стойността на добродетелите е вечна, но в днешното време на свръх технологии, в които с едно кликване целият свят е в нашите ръце, колкото по-близко е той и колкото е по-малък светът, толкова повече трябва да оценяваме чудото на театъра и операта, в които посетителите дишат с артиста, с певеца", смята Кабаиванска.

В края на 2024 г. тя ще отбележи юбилей и се надява, че акцент в него ще бъдат музиката и младите таланти в тази сфера. 

"Стремя се да им дам това, което мога, всички което за съм научила, защото трябва да има предаване между поколенията", сподели още Кабаиванска, през погледа на своята 70 годишна кариера. 

 

Източник: Програма Хоризонт

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 143 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...