АЛЕКСАНДЪР АНДРЕЕВ, DW

Тази млада жена излъчва огромна енергия, непосредственост и завладяваща интелигентност. Перкусионистката Виви Василева изскача на сцената в прочутата Кьолнска филхармония в красива червена рокля, а през следващите 70 минути спечелва сърцата на многохилядната публика, половината от която са деца. Най-напред - с откъси от концерта за ударни инструменти и оркестър от китайския композитор Тан Дун на име "Сълзите на природата". Особено децата гледат като омагьосани танците на Виви между десетките ударни инструменти, за чието "обслужване" ѝ помагат още петима перкусионисти от оркестър "Гюрцених".

Родителите на Виви Василева са оркестранти в Симфоничния оркестър в Хоф в Германия. А брат ѝ Васко Василев - един от най-успешните цигулари от български произход в днешния свят на класическата музика - е концертмайстор в оркестъра на Кралската опера в Лондон. Виви Василева говори чудесен български, в който леко личат симпатични пловдивски нотки - макар че тя самата е родена през 1994 година в баварския град Хоф.

------

Поздравления и големи комплименти за концерта, който изнесе току-що в Кьолнската филхармония! Но как ти дойде наум да станеш перкусионистка?

- В България ми дойде наум. Аз съм родена в Германия и там съм израснала, но всяко лято моите родители ни водеха на Черно море, където моето семейство има една къща. Там, на един много специален плаж на Карадере, в моето детство винаги имаше музиканти, които свиреха на тарамбуки, на джебмета, на най-различни ударни инструменти. Това страшно ми харесваше и когато бях на 7-8 години отидох да ги питам дали може и аз да опитам тези страхотни инструменти. Вкъщи свирех на цигулка, пиано, но нещо такова - да се свири без ноти, само от чувство - това не съм го знаела от моето семейство. Бях много шашната, а те веднага ме взеха в своя кръг, където започнах да свиря и да общувам с тях. Защото музиката е комуникация, език. Дотогава не познавах такава музика: да свириш без ноти, да комуникираш емоционално с другите хора…

Като си го започнала в България: Може ли да се каже, че си тъпанджийка?

- Василева (смее се): Да, тъпанджийка, да! На майка ми, която е пианистка, омъжена за цигулар, й трябваше известно време, докато ме възприеме като тъпанджийка.

Но не е ли много мъжка тази професия?

- Глупости! Няма такива неща. Какво е, моля ти се, мъжка професия?

Ами сила, физическа сила иска много.

- Е, да, ама ние, жените също имаме много сили (смее се)

Тренираш ли нещо? Защото много работиш с ръцете.

- Тренирам, да. Но в интерес на истината самото свирене е вече тренировка - мускулите и фитнеса, това го упражнявам в свиренето. Но много помага да се ходи на фитнес, да се практикува спорт, да се тича, да се ходи на йога. То помага и срещу напрежението, спортът разтоварва, помага и ментално, и физически.

Не се ли изисква и невероятно чувство за координация? Като те гледах сред всичките тези 30 ударни инструменти - барабани, гонгове, вибрафон, маримба, ксилофон, камбанки - та чак до две празни пластмасови бутилки, на мен свят ми се завиваше. Та какво остава за теб, докато тичаш между тях с палките...

- То е доказано, че на барабанистите мозъкът им функционира по различен начин. Активни са всички ареали, защото за тази координация е много важно: с крак да свирим една квинтола, с ръката – една тройка. Раз-два-три, раз-два-три! Това се тренира, мозъкът трябва да се тренира.

Сигурно ти е идвало наум да станеш рок музикантка и да свириш в банда?

- Честно казано - да. Когато на 10 години започнах с преподавател в музикалното училище, първото нещо, което му казах, беше: "Не искам да свиря тези ксилофони, вибрафони, тия мелодични неща. Искам само на барабани, искам да имам банда!" И наистина имах банда! Първите две години най-вече свирих на барабана.

Къде?

- В Хоф, в Бавария, където съм родена, баща ми свиреше в тамошния симфоничен оркестър.

Като стигнахме до Германия: родена си тук, говориш обаче отличен български. Как става това?

- Василева (смее се на глас): Благодаря много за комплимента! Ами с брат ми, с моите родители вкъщи винаги сме говорили български. Както казах, всяко лято по месец и половина прекарвах на Черно море и там с децата волю-неволю говорех български.

Имаш ли още роднини в България?

- Да, чичо ми живее там, имам много братовчеди в Смолян. Моят дядо имаше седем братя и сестри, та половината град са ни роднини (смее се). А в Пловдив живеят чичо ми, леля ми и братовчедите.

Ако някой те пита да го формулираш в няколко изречения: Какви са разликите между Германия и България?

- Най-лесно ми е да го обясня през музиката. Значи в Германия типичната музика е марш: раз-два-три-четири (Виви пляска с ръце и тактува - б.а.) Даже само две четвърти: рамтата-тамтата (продължава да пляска - б.а.). Стабилно, дисциплина, тактът не мърда! А пък при нас - ние сме гъвкави, ние свирим 5/8, 7/8… Оставаме малко в един такт, после решаваме да пийнем едно кафенце - и минаваме на друг. Така са българите, аз много го обичам това! Има ги тия много готини ритми като 11/8: раз-два-три, раз-два-три, раз-два (Виви пак пляска с ръце - б.а.) Според мен като сравниш този такт с едни 2/4, тъмтата-тъмтата, всичко е ясно.

А ако трябва да кажеш какви са предимствата на живота в Германия?

- Културата! Културата тук има много висока ценност. Децата отрано се учат на музикален инструмент, има страхотни концертни зали, културата се цени много високо и от хората, и от политиката, която ѝ дава голяма подкрепа. В България има много таланти в изкуството, но там е по-трудно за едно талантливо дете да получи подкрепа. А в Германия то я получава тази подкрепа.

Две трети от децата в Германия свирят на инструмент, пеят в хор. Днес в Кьолнската филхармония имаше може би 1000 деца на твоя концерт.

- Да, то беше семеен концерт. Точно тези формати в Германия са страхотни - и все повече популярност имат. Аз го намирам за изключително важно. В България май няма такова нещо… Ето ти мотивация за оркестрите в България да го правят! Много е важно! Това дава на децата надежда и мотивация в живота.

И ги отклонява от други неща: наркотици, побоища…

- Именно, да, абсолютно! Аз винаги казвам: когато музиката те докосне, докосне чувствата ти, никакви други дроги не ти трябват, музиката е най-страхотната дрога!

Следиш ли какво става в България? Какви са ти впечатленията?

- Да, генерално следя. Главният проблем според мен е, че ние сме много подозрителен народ, все се съмняваме, нямаме доверие… Не само към политиката, но и към докторите, към никого. И затова има много корупция, всеки се опитва да надхитри, сам да се оправи някак си. Да, това е разбираемо в една такава среда, ама ние, българите, трябва да си спомним, че сме най-силни, когато сме заедно, когато вярваме в тази страхотна нация, която имаме, със страхотната култура, с музиката, с тази балканска душа, дори с храната. Надявам се хората да почнат повече да си сътрудничат и да си имат доверие - тогава ще има голям потенциал.

Днес на концерта бяха и двама твои състуденти от Мюнхен: Устина Дубицки дирижираше, а вие изпълнихте и едно произведение от третия ваш приятел - Грегор. Когато си говориш със свои германски приятели: какво им казваш за България? Какво им препоръчваш да видят, да опитат?

- Препоръчвам им да отидат в страхотните планини - в Рила, на Мусала на се качат, Рилските езера да видят, на връх Ботев да се изкачат, да видят Черно море, да пробват храната. За мен без никакво съмнение, абсолютно подписвам: имаме най-страхотните домати в света! Италианците казват, че имали хубави домати, но…

Ряпа да ядат!

- Българските домати са непостижими! Да, храната и музиката, това препоръчвам също. И най-вече природата.

Няма как да не те питам за брат ти. Сигурно не минава интервю с теб без този въпрос…

- Василева (смее се заразително): Да, винаги в интервюта в България…

Той постигна огромен успех, концертмайстор е в Лондон. Какви са ви отношенията?

- Страхотни! Той за мен винаги е бил огромен идол. Разликата във възрастта ни е много голяма, той дори има по-малка разлика във възрастта с майка ни, макар че сме деца на едни родители. Той вече беше личност, когато аз бях дете. За мен винаги е бил страхотният брат, от когото научих какво значи магията на музиката. Най-важното е музиката да докосне хората, да им даде емоциите и чувствата, които носи. А сега вече заедно правим музика, заедно осъществяваме проекти.

През юни ще имаме заедно концерт във Виена, където аз имам един собствен цикъл - и поканих неговия ансамбъл "Ковънт Гардън солисти", ще свирим заедно. Миналата година на фестивала в Шлезвиг-Холщайн свирихме заедно. Това за мен е огромна радост! С брат ми, когото винаги съм гледала с такъв респект, който ми е давал такова вдъхновение и мотивация… Покрай него повярвах, че ако работя яко, и аз мога да успея.

И накрая: какво би пожелала на хората в България днес?

- Пожелавам им да си имат повече доверие, да не търсят непрекъснато вината у другите. Да почнем от себе си, първата смяна трябва да я започнем от себе си. Пожелавам им енергия и сила, защото това не е лесно. Но хубавите неща стават с доверие и с много работа. Не само да критикуваме другите: нека почнем от себе си. И да се опитаме да бъдем по-добър колектив.

---

На раздяла ръкостискането на Виви Василева отново припомня колко сила изисква нейната професия. Но в паметта остава не само ръкостискането и заразителният смях на една талантлива и супер симпатична жена. Остават и неочакваните ѝ и проникновени наблюдения за България и Германия, за културата и доверието, за маршовете и неравноделните тактове.

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Оскар Уайлд правилно е забелязал, че истинският живот на човека не е непременно този, който той живее.”

Ник Хорнби, английски писател и сценарист, роден на 17 април преди 68 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.