АЛЕКСАНДЪР ДЕТЕВ, DW

Коя е най-вдъхновяващата история, с която се срещнахте през тази година?

- Като човек, който се е занимавал с шахмат, веднага ще ви кажа - успехите на българските дами в световния шах през 2023-а. Сега тези момичета получават заслужено внимание в медиите, но не знам дали наистина хората си дават сметка какво значат успехите им - те не са изолирани. Говорим за група от таланти, за серия от постижения и в индивидуални, и в отборни първенства, говорим за истинско ново поколение в нашия шахмат. Израснало без капка стимул или помощ от държавата, успяло "на въпреки". Познавам треньора им Петър Арнаудов и използвам случая да го поздравя за труда. Такива неща не се срещат често. Веселин Топалов беше (и все още е) гений, но геният е нещо съвсем различно - той е наистина изолирано явление, появата му си е чист късмет за средата и не може да се разчита, че често ще се появяват подобни след него. А тук - нека повторя - говорим за цяло ново поколение в българския шах. 

Другата история е от САЩ - натъкнах се на нея, докато специализирах в Чикагския университет тази година. Става въпрос за примера на един местен артист - човекът е израснал в гетото, насред насилието, престрелките и наркотиците, в известния с гангстерската си репутация South Side Chicago. Та, този артист купува изоставена къща в South Side, постройката е пред събаряне. Наоколо се навъртат банди. И я превръща в нещо като… най-точната дума е читалище. Обожавам нашата дума "читалище", както и самата концепция. Къщата се превръща в културен център на квартала - има библиотека, сцена, изложбено пространство. Там редовно се провеждат четения и лекции, малки концерти и прожекции, изложби… Насред гетото, напук на насилието. Ходих, контрастът е изключително впечатляващ. После артистът взима втора изоставена постройка, после трета. Създава мрежа. И лека-полека този човек, сам, с налудничавото си желание, с уважението си към общността (това е много важно) успява да попромени облика на квартала. Отново - "на въпреки". Много обичам истории "на въпреки".  

 

Освен незаобиколимата "война", коя друга дума бихте определили като дума на годината? 

- Абревиатура e - AI. Всеки говори за изкуствения интелект, и с право, но ми се струва, че страховете идват от преувеличението. Никога не бива да забравяме, че страшното на този свят са хората, не машините. 

 

И все пак Вие как виждате изкуствения интелект - като възможност или опасност? Къде теглите чертата?

- Не съм съгласен с фаталистите. Изкуственият интелект изпълнява команди, зададени от хората - това е инструмент. Трябва да се притесняваме от хората, не от инструмента сам по себе си. Разбира се, че има потенциални опасности - най-вече в областта на фалшификациите. Но не вярвам във "въстанието на роботите", не вярвам в настъпването на онзи повратен момент, в който AI ще извърши действие без първоначално указание от човек. Това би означавало свободна воля, би означавало постъпка. Само хората постъпват. 

Също така мисля, че ChatGPT е посредствен поет. И съм напълно спокоен за бъдещето на т.нар. творчески професии. В тях човешката грешка е нещо важно - така разбираме авторовия почерк. Има професии, в които човешката грешка е недопустима - сърдечна хирургия, пилотиране на пътнически самолети и т.н. Там е важно да не се греши, важно е ръката на хирурга и на пилота да не трепва. Но ръката на художника? Аз искам тя да трепне. И нещо друго - изкуството е хем проява на свободна воля, себеизразяване (за което ти трябва субект), хем форма на общуване с другия. От самото начало, от рисунките в пещерата Ласко. Едни хора са ги оставили, за да ги видят други хора. И веригата на това общуване не се къса до днес. Няма и да се скъса - ние винаги ще имаме нужда да си разказваме истории. Човешки истории.

 

Кое е най-хубавото и кое - най-лошото нещо, случило се на България през 2023-а?

- Това, което ме притеснява в така зададения въпрос, е, че пак предпоставя една пасивна роля на България, която седи и чака нещо да я сполети, да "й се случи". Много хора,  изглежда, вярват в това и си им харесва. А на мен ми се струва и погрешно, и опасно. Най-хубавото нещо би било осъзнаването, че от нас зависи на какво ще прилича България занапред - на зала "България" или на булевард "България". В момента все още прилича на булеварда. От едната страна офиси, от другата - панелки. И прогресистите се карат с носталгиците. 

 

Един Ваш текст - "Българско селфи" - стана вирален в социалните мрежи две години след първото си публикуване. Образите и дефицитите в общество, които критикува и осмива, явно са все така актуални. Има ли изход от сякаш ендемичните проблеми като популизма и псевдопатриотизма? Как би изглеждал той?

- Най-адекватният отговор на разпенявени идеологии, популизъм и псевдопатриотизъм винаги е била нормалността. Можем трезво да приемаме факта, че сме българи. Защо трябва постоянно да сме обсебени от идеята, че сме "най" каквото и да е? Ако сме нещастни, ще сме най-нещастният народ. Ако сме древни, ще сме най-древните на планетата. Нищо от това не е вярно. За какво ни е? България е чудесна и без този порив към самомитологизиране. И крайната гордост, и крайният срам са нелепи тъкмо в своята крайност. 

Политически опортюнисти (сиреч най-обикновени тарикати) лъжат хората, че се намират в революционна ситуация, което не е вярно. Резултатът от тази лъжа е плакатният патриотизъм - като си тръгнал на "освободителна война", естествено знамената и пилоните стават все по-големи, реториката все по-възрожденска, призивите все по-шумни и показни. Само че тук е важно да не забравяме нещо - никой не може да ти вмени как да обичаш родината си. Аз избирам винаги да се връщам тук, защото обичам България - колкото и да се опитват тарикатите да си присвоят родолюбието и да го направят ексклузивно. Не, не сте познали - то е на всички.

А текстът ми, както казвате, стана "вирален", защото е в същността си патриотичен и нямаше как да бъде написан без любов към България. Ако наистина обичаш родината си, както обичаш семейството си, можеш да й кажеш някои неща.

 

Публикувахте и новата си книга "За неизбежната случайност". Но има ли кой да я прочете? Очевидно обществото ни става все по-функционално неграмотно?

- Аз нямам никакво право да се оплаквам като автор, защото книгата излезе към края на май, а вече има четвърто издание и всеки следващ тираж става по-голям. Просто благодаря на хората. 

Не съм преподавал на по-малки, но когато ме поканят да гостувам в някоя гимназия, винаги виждам будни деца на тези срещи. А когато се случва да преподавам на студенти, виждам будни млади хора. Не мисля, че се раждат по-малко умни и даровити личности в България, това е абсурдно. Просто трябва да направим знанието по-изкушаващо, да изградим обществена среда, в която да си чел книги е готино. Точно така - готино. И това не бива да се подценява, не бива да ви звучи несериозно - много важно е четенето да се възприема публично като нещо готино. Защото то е. 

 

Какво пожелавате на България и какво пожелавате на света през новата година?

- Да спрат войните, няма по-важно нещо. И големите, по света, и малките граждански войни, които бушуват в главите ни. Да си говорим. И на тази вечна везна на любовта винаги да сме от страната на по-обичащите. Одън пише: “Щом не е равна любовта при нас,/ то нека по-обичащият да съм аз.". Струва си да си по-обичащият.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Все още обичам хората, които съм обичала, независимо че ги избягвам, когато ги срещна на улицата.”

Ума Търман, американска актриса, родена на 29 април преди 55 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.