ВЕСЕЛИН НАНОВ, "Свободна Европа"

Тя е първата жена концертмайстор, записала името си в близо 180-годишната история на Виенската филхармония. Наричат я “първа дама” на тази консервативна институция.

В сряда, 29 юни цигуларката Албена Данаилова има концерт в софийската зала “България”. Изпълнението е част от Европейския музикален фестивал. Той събира Данаилова на една сцена с оркестъра на Класик ФМ под диригентството на Григор Паликаров.

“Програмата е пъстра. По предложение на оркестъра ще изпълня творби от Й. С. Бах, Сарасате и Крайслер. Бих нарекла пиесите, които сме подготвили, „летни“, леки и приятни за слушане”, каза Данаилова в интервю за БНР.

Само че зад всяко леко и приятно за слушане произведение, което Данаилова изпълнява, се крият години неуморен труд.

“Започнах 4-5-годишна, както повечето мои връстници в България, но чак на 13-14 разбрах, че именно свиренето е това, което ми дава максимална свобода. Тогава усетих, че мога да свиря и, както се казва, да правя каквото си искам с цигулката. Цената на тази свобода е много труд и усилия, но според мен, без да овладееш правилата, без целеустременост, не можеш да я постигнеш”, разказа Данаилова.

Тя е родена в София в семейство на цигуларя Боян Данаилов и пианистката Виолета Попова. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ при Нели Желева и проф. Дора Иванова.

През 2001 завършва Висшето училище за музика и театър в Рощок, Германия при проф. Петру Мунтеану и продължава образованието си в майсторските класове на Ида Хендел, Херман Креберс и др. През същата година е назначена на поста втори цигулар в Баварския държавен оркестър, където през 2003 става първи цигулар, а през 2006 – концертмайстор. През сезона 2003/2004 свири и в Лондонския филхармоничен оркестър.

“(Тогава) избрах да се върна в Мюнхен. Мисля, че за хората, които се занимават с нашето изкуство, най-привлекателни са Германия и Австрия, там се прави най-много за класическата музика", казва тя.

В едно специализирано издание един ден е видяла съобщение, че е свободна и същата позиция (на концертмайстор), но във Виенската филхармония.

"Бях около 30-те си години", казва тя и определя възрастта като подходяща за сериозна професионална крачка. "Казах си, че трябва да опитам, защото такова място може да се освободи чак след 20 години, например, а тогава вероятно не бих се интересувала… Спечелих конкурса, целият оркестър ме поздрави, след това имах два месеца, за да се преместя във Виена и започнах работа. Така и до днес – работа и пак работа”, разказа още Данаилова.

Данаилова е едва шестата или седмата жена приета в оркестъра.

“По принцип, съгласието в оркестъра да се приемат жени, датира още от 90-те години на миналия век, но може би този факт по-бавно се е популяризирал. Там нещата се променят по-бавно някак”, каза Данаилова.

И все пак промяната се случва. В наши дни в състава участват 19 жени, което според Данаилова би било “немислимо” преди 10 години.

От 2019 година Данаилова е и професор по цигулка във Виенския държавен университет. Свири редовно в България, Германия, Израел и САЩ.

“Обичам да се завръщам в България, да свиря тук. Това събужда много спомени от времето, когато още не бях поела по широкия свят. За мен България е „у дома“, но всеки път усещането е, че се променяме – и аз, и моето „у дома”', казва Данаилова.

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.