ВЕСЕЛИН НАНОВ, "Свободна Европа"

Тя е първата жена концертмайстор, записала името си в близо 180-годишната история на Виенската филхармония. Наричат я “първа дама” на тази консервативна институция.

В сряда, 29 юни цигуларката Албена Данаилова има концерт в софийската зала “България”. Изпълнението е част от Европейския музикален фестивал. Той събира Данаилова на една сцена с оркестъра на Класик ФМ под диригентството на Григор Паликаров.

“Програмата е пъстра. По предложение на оркестъра ще изпълня творби от Й. С. Бах, Сарасате и Крайслер. Бих нарекла пиесите, които сме подготвили, „летни“, леки и приятни за слушане”, каза Данаилова в интервю за БНР.

Само че зад всяко леко и приятно за слушане произведение, което Данаилова изпълнява, се крият години неуморен труд.

“Започнах 4-5-годишна, както повечето мои връстници в България, но чак на 13-14 разбрах, че именно свиренето е това, което ми дава максимална свобода. Тогава усетих, че мога да свиря и, както се казва, да правя каквото си искам с цигулката. Цената на тази свобода е много труд и усилия, но според мен, без да овладееш правилата, без целеустременост, не можеш да я постигнеш”, разказа Данаилова.

Тя е родена в София в семейство на цигуларя Боян Данаилов и пианистката Виолета Попова. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ при Нели Желева и проф. Дора Иванова.

През 2001 завършва Висшето училище за музика и театър в Рощок, Германия при проф. Петру Мунтеану и продължава образованието си в майсторските класове на Ида Хендел, Херман Креберс и др. През същата година е назначена на поста втори цигулар в Баварския държавен оркестър, където през 2003 става първи цигулар, а през 2006 – концертмайстор. През сезона 2003/2004 свири и в Лондонския филхармоничен оркестър.

“(Тогава) избрах да се върна в Мюнхен. Мисля, че за хората, които се занимават с нашето изкуство, най-привлекателни са Германия и Австрия, там се прави най-много за класическата музика", казва тя.

В едно специализирано издание един ден е видяла съобщение, че е свободна и същата позиция (на концертмайстор), но във Виенската филхармония.

"Бях около 30-те си години", казва тя и определя възрастта като подходяща за сериозна професионална крачка. "Казах си, че трябва да опитам, защото такова място може да се освободи чак след 20 години, например, а тогава вероятно не бих се интересувала… Спечелих конкурса, целият оркестър ме поздрави, след това имах два месеца, за да се преместя във Виена и започнах работа. Така и до днес – работа и пак работа”, разказа още Данаилова.

Данаилова е едва шестата или седмата жена приета в оркестъра.

“По принцип, съгласието в оркестъра да се приемат жени, датира още от 90-те години на миналия век, но може би този факт по-бавно се е популяризирал. Там нещата се променят по-бавно някак”, каза Данаилова.

И все пак промяната се случва. В наши дни в състава участват 19 жени, което според Данаилова би било “немислимо” преди 10 години.

От 2019 година Данаилова е и професор по цигулка във Виенския държавен университет. Свири редовно в България, Германия, Израел и САЩ.

“Обичам да се завръщам в България, да свиря тук. Това събужда много спомени от времето, когато още не бях поела по широкия свят. За мен България е „у дома“, но всеки път усещането е, че се променяме – и аз, и моето „у дома”', казва Данаилова.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„В любовта човек трябва да постъпва простичко – да избира хора, достойни за своите обещания, и да се разделя с тези, които не ги изпълняват.”

Изабел Аджани, френска актриса, родена на 27 юни преди 67 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Путин и КГБ: Как Русия не стана "втора Америка"

В книгата си "Хората на Путин" Катрин Белтън се възползва от типичната за диктаторите свръхподозрителност, която ги кара рано или късно да се обърнат дори срещу най-приближените си

Роман за вкуса на петмеза от детството

 

"Петмез“ е метафора не само на детството, но и на човешкия живот

Детската игра – първите житейски роли

 

Така както детето, детството, е най-близо да несъзнаваното, така и психоаналитичният прочит на литературата за деца отговаря на иманентно присъщото несъзнавано в природата на тази литература.