СЕРГЕЙ ДРАГАНОВ
В България стотици стари сгради, пропити с история, се саморазрушават заради нехайство или са плячка на алчността на новозабогателите. Цяло лятото националните ни медии отразяваха с патос хленча на туристическия бранш – нямало клиенти. „Царската гаричка“ край София е само един пример за тотална безотговорност и късогледство на тези, които харчат и усвояват парите на столичани. Резултатът е погребване на купища история, която е могла да бъде запазена жива с малко умствено усилие. За сметка на това никнат като гъби бутафорни исторически комплекски, направени с евтини китайски материали.
Жителите на едно малко хърватско селце – Стриживойна, показват нагледно как от нищото могат да станат световноизвестни, без да усвояват еврофондове.
Как ли? Някой е препрочел внимателно романа на Агата Кристи "Убийство в Ориент експрес" или е гледал някои от филмите, и е намерил доказателства, че историческият влак, в който е извършено убийството, е спрял, затрупан от снега, именно на тяхната гара. Когато легендарният детектив Еркюл Поаро пита персонала къде е спрял влакът, му отговарят: "Между Винковци и Славонски брод". Любопитното е, че местните жители се сещат, че това е само и единствено Стриживойна, казва местния кмет пред RTL.
Агата Кристи пише романа преди 85 години. Днес "Убийство в Ориент експрес" е криминална класика. Наскоро отново беше екранизиран, а влакът легенда продължава да е пълен с туристи, които искат да се отъркат в романтиката на миналото и съприживеят разследването на Поаро.
Вече има проект, чрез който да се оформи вагон музей с подходящия инвентар, пресъздаващ интериора на "Ориент експрес", магазин, декориран в същия стил, алея за разходки и кафене, което да предлага лека английска закуска, пише croatiaweek.com.
Колкото до „Царската гара“ край София - откъдето през 1918 г. Фердинанд напуска България, година по-късно посреща „Ориент експрес“.
Защо жителите на едно малко хърватско селище (2500 души) могат да станат част от литературната история на човечеството и да привличат туристи? Въпросът е риторичен.