ЕЛИЦА СИМЕОНОВА, "Свободна Европа"

Как най-престижните университети по изкуствата подбират кой да преподава на талантливите младежи? Този въпрос изникна около случая с оперната прима Дарина Такова, която се отказа да преподава в Националното музикално училище след спор с директорката.

Свободна Европа потърси с този въпрос Симеон Пиронков-младши – преподавател по дирижиране в Университета по музика и драматични изкуства във Виена – едно от най-престижните висши учебни заведения по изкуства в света.

„При нас преподават много известни имена“, каза диригентът в телефонно интервю. „Повечето кандидати също са световно признати имена. И единственият начин да се направи разлика, е да се мине по правилата на конкурса.“

Конкурсите за щатни преподавателски места се провеждат под контрола на цялата музикална общност в лицето на представители на различни университети, а не само на този, който търси преподавател. „Целта е да има максимална прозрачност и да няма съмнения за шуробаджанащина, както му казваме по български“, допълни Пиронков, който многократно е бил член на такива комисии.

Диригентът подчерта, че изискванията за водене на майсторски класове са по-различни и олекотени от административна гледна точка от тези за щатна длъжност. .

Изискванията

Изискванията за преподавателите в Университета по музика във Виена са много високи. Учебното заведение е създадено преди повече от два века и негови възпитаници са световно признати имена в музиката. Такива са и преподавателите.

Затова сред критериите за оценка с голяма тежест са дейността като човек на изкуството и опита на кандидата. Задължително условие е дипломата от консерватория. „Често големи изпълнители, които не са довършили образованието си, в един момент се връщат и изкарват диплома, защото тя им е нужна, за да преподават.“

Кандидатите трябва да изпълнят музикално произведение пред комисия.

Конкурсите за щатно място включват писмена част, която представлява изготвяне на концепция за курса на преподаване. „Целта е комисията, която провежда конкурса, да знае как възнамерява преподавателят да води часовете си и какви са идеите му за педагогическа дейност. Преподаването, както знаем, е много по-различна дейност от концертното изпълнение“, изтъкна Пиронков.

„Тези правила трябва да се спазват и не се правят изключения за никого“, допълни той. Именити изпълнители могат да бъдат поканени да се включат в конкурса. „Това обаче не им дава сигурност, че ще заемат позицията“, подчерта той.

Контролът

Конкурсите за преподаватели се провежда съгласувано между ректората на Университета и съответния факултет, който определя от какъв кадър има нужда и на какви критерии трябва да отговаря кандидатът.

Освен преподаватели в университета обаче, комисията по подбора включва и специалисти от други учебни заведения, изтъкна Пиронков. Целта е да се осигури контрола на музикалната общност над назначенията и да се гарантира пълна прозрачност на процеса.

„Ако в един конкурс за диригент (преподавател) участват 70 кандидати, те първо биват оценени от трима души, които са външни за университета, например преподаватели в други университети“, дава пример преподавателят. „Всеки от тях прави свой списък с фаворити на базата на задължителни критерии – дейност като човек на изкуството, опит и т.н. Всеки е задължен да аргументира своя избор. Тези списъци се изпращат на комисията по подбора, тя ги получава и на базата на тези препоръки взима своето окончателно решение кой да бъде поканен.“

„Задължително е комисията по подбора да включва представители освен на института, който търси преподавател, а и от още поне два института. Трябва да има и хора, външни на институцията. Има контролен елемент, който се простира не само в рамките на самата институция, но включва и други институции“, изтъква той.

Провеждането конкурсите се следи от Министерството на културата.

Симеон Пиронков подчерта, че има опит в провеждането на тези конкурси само в Университета по музика във Виена. Негови колеги в музикалните училища (които в Австрия не са със статут на гимназии, както Музикалното училище в България) споделят, че и там се следва този регламент, когато трябва да се назначи преподавател на щатно място.

Той напомни, че български изпълнители се съревновават успешно на световната сцена като минават по всички правила на конкурсите. „Наскоро се проведе конкурс за преподавател по цигулка, на който се явиха световноизвестни имена. Между тях беше и Албена Данаилова от България, която издържа конкурса в съревнование с концертмайстори на световноизвестни оркестри“, каза той.

 

„Пленяват ме хора, които могат да живеят без страх от последствията, да бъдат страстни без предпазливост, хора, които безумно мразят и обичат.”

Федерико Фелини, италиански режисьор, роден на 20 януари преди 105 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...