ЕЛИЦА СИМЕОНОВА, "Свободна Европа"

Как най-престижните университети по изкуствата подбират кой да преподава на талантливите младежи? Този въпрос изникна около случая с оперната прима Дарина Такова, която се отказа да преподава в Националното музикално училище след спор с директорката.

Свободна Европа потърси с този въпрос Симеон Пиронков-младши – преподавател по дирижиране в Университета по музика и драматични изкуства във Виена – едно от най-престижните висши учебни заведения по изкуства в света.

„При нас преподават много известни имена“, каза диригентът в телефонно интервю. „Повечето кандидати също са световно признати имена. И единственият начин да се направи разлика, е да се мине по правилата на конкурса.“

Конкурсите за щатни преподавателски места се провеждат под контрола на цялата музикална общност в лицето на представители на различни университети, а не само на този, който търси преподавател. „Целта е да има максимална прозрачност и да няма съмнения за шуробаджанащина, както му казваме по български“, допълни Пиронков, който многократно е бил член на такива комисии.

Диригентът подчерта, че изискванията за водене на майсторски класове са по-различни и олекотени от административна гледна точка от тези за щатна длъжност. .

Изискванията

Изискванията за преподавателите в Университета по музика във Виена са много високи. Учебното заведение е създадено преди повече от два века и негови възпитаници са световно признати имена в музиката. Такива са и преподавателите.

Затова сред критериите за оценка с голяма тежест са дейността като човек на изкуството и опита на кандидата. Задължително условие е дипломата от консерватория. „Често големи изпълнители, които не са довършили образованието си, в един момент се връщат и изкарват диплома, защото тя им е нужна, за да преподават.“

Кандидатите трябва да изпълнят музикално произведение пред комисия.

Конкурсите за щатно място включват писмена част, която представлява изготвяне на концепция за курса на преподаване. „Целта е комисията, която провежда конкурса, да знае как възнамерява преподавателят да води часовете си и какви са идеите му за педагогическа дейност. Преподаването, както знаем, е много по-различна дейност от концертното изпълнение“, изтъкна Пиронков.

„Тези правила трябва да се спазват и не се правят изключения за никого“, допълни той. Именити изпълнители могат да бъдат поканени да се включат в конкурса. „Това обаче не им дава сигурност, че ще заемат позицията“, подчерта той.

Контролът

Конкурсите за преподаватели се провежда съгласувано между ректората на Университета и съответния факултет, който определя от какъв кадър има нужда и на какви критерии трябва да отговаря кандидатът.

Освен преподаватели в университета обаче, комисията по подбора включва и специалисти от други учебни заведения, изтъкна Пиронков. Целта е да се осигури контрола на музикалната общност над назначенията и да се гарантира пълна прозрачност на процеса.

„Ако в един конкурс за диригент (преподавател) участват 70 кандидати, те първо биват оценени от трима души, които са външни за университета, например преподаватели в други университети“, дава пример преподавателят. „Всеки от тях прави свой списък с фаворити на базата на задължителни критерии – дейност като човек на изкуството, опит и т.н. Всеки е задължен да аргументира своя избор. Тези списъци се изпращат на комисията по подбора, тя ги получава и на базата на тези препоръки взима своето окончателно решение кой да бъде поканен.“

„Задължително е комисията по подбора да включва представители освен на института, който търси преподавател, а и от още поне два института. Трябва да има и хора, външни на институцията. Има контролен елемент, който се простира не само в рамките на самата институция, но включва и други институции“, изтъква той.

Провеждането конкурсите се следи от Министерството на културата.

Симеон Пиронков подчерта, че има опит в провеждането на тези конкурси само в Университета по музика във Виена. Негови колеги в музикалните училища (които в Австрия не са със статут на гимназии, както Музикалното училище в България) споделят, че и там се следва този регламент, когато трябва да се назначи преподавател на щатно място.

Той напомни, че български изпълнители се съревновават успешно на световната сцена като минават по всички правила на конкурсите. „Наскоро се проведе конкурс за преподавател по цигулка, на който се явиха световноизвестни имена. Между тях беше и Албена Данаилова от България, която издържа конкурса в съревнование с концертмайстори на световноизвестни оркестри“, каза той.

 

  • ЖИВОТ С ИДИОТ

    Теодор Ушев: Идиотизмът превзема света

     „Живот с идиот“  живееше в мен 20 и няколко години, и все не намирах смелост да посегна към него. Знаейки, че ще бъде много трудно да види бял свят, където и да било, поради начина, по който е разказан", казва аниматорът. 

„Освен живопис и градинарство друго нищо не умея.”

Клод Моне – френски художник, основател и лидер на стила импресионизъм, роден на 14 ноември преди 185 години

„Мистър Джоунс“ на Агнешка Холанд: 100-годишната рецепта на Сталин за геноцид в Украйна

 

Лъсва и образът на охранената журналистическа гилдия на чуждестранните кореспонденти, базирана в Москва.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

“Рожден ден”, но не за последно (ревю)

 

“Рожден ден” е стегнат и добре конструиран филм, операторската работа на Георги Челебиев е безупречна, а музиката на Георги Стрезов е въздействена и функционална.

Кожата на руснаците

 

Отговорът на въпроса защо руснаците са фашисти? Прост е той, лесен: защото са народ, който няма достойнство. И изглежда, никога не е имал. Затова онези от руснаците, които искат да живеят с достойнство, руският народ и руската власт ги обявяват за предатели. И заедно ги прогонват… И заедно ги убиват…  

Един висок провал

 

Впечатления на един литератор от филма на Франсоа Озон „Чужденецът“...