Светослав Спасов, "СЕГА"

Медийният законопроект на Делян Пеевски доби още по-абсурден вид, след като беше редактиран уж за да хвърли пълна светлина върху финансирането на медиите в България. В отсъствието на депутата - медиен издател, колегите му Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева внесоха още поправки, с които задължиха собствениците на медии да подават купища декларации под заплаха от гигантска глоба. 

Поправките предвиждат медиите да декларират кредитите си от банки, получените пари по европейски и държавни програми и др., но само за последната календарна година. Медийният монопол у нас години наред се хранеше с пари от вече рухналата КТБ. Това няма да излезе наяве с поправките, предлагани от депутатите от ДПС.

Предложенията включват още в декларациите да се посочва и стойността на всички договори, сключени с държавни и общински учреждения и дружества с такова участие, с политически партии, в резултат на обществени поръчки, както и рекламните договори и финансирането от еврофондове, но пак само за предходната година. Така досегашното захранване с публични средства на медиите, контролирани от властта, ще остане непрозрачно. 

Законопроектът "Пеевски" предвижда ексцентрична мярка - медията да подава декларация, ако човекът, който фактически контролира съдържанието и редакционната й политика, е различен от собственика й. Абсурдното е, че повечето медии на монополиста се управляват от подставени лица и не е реално да се очаква, че те ще посочат действителния си началник.

Тази куха разпоредба предвижда данните да се публикуват в регистър на Министерството на културата, като става ясно, че чиновниците му ще решават дали предоставената информация е вярна. В същото време вносителят Велислава Кръстева заяви, че контролът ще е на Комисията за защита на конкуренцията и Сметната палата. Въз основа на тяхната преценка медиите ще подлежат на строги санкции. При забавяне, неподаване на декларация или обявяване на неверни данни санкцията ще е от 10 хил. лв. до 15 хил. лв. Глобата за повторно нарушение ще е от 20 до 30 хил. лева. Когато нарушителят не може да бъде установен, Министерството на културата ще сигнализира МВР, очевидно да го издирва. 

Действителният собственик на медията ще трябва да декларира още дали заема публична длъжност и дали спрямо него има влязла в сила присъда.

 

ОТГОВОР

При внасянето на поправките Велислава Кръстева заяви, че те се правят в отговор на най-големите критици на проекта. Тя каза още, че ще бъде инициирано обсъждане на законопроекта, на който ще бъдат поканени собственици на медии. Според Хамид Хамид текстовете не се отнасят до журналистите, поради което не приема в публичното пространство да се въртят отворени писма, че се засяга свободата на словото. Хамид има предвид позицията на Управителния съвет на Съюза на българските журналисти, според който проектът няма да извади наяве как властта контролира медии с разпределянето на европейски и държавни средства.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„В живота няма второстепенни, епизодични герои, които играят ролята на винтчета.“

Елза Триоле, френска писателка, родена на 24 септември преди 125 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.