На ул. „Овче поле” № 116, насред историческия софийски квартал Ючбунар, има една къща, позната на мнозина. Къща, в чиито стени е вградена част от нашата литературна класика. В която бунтовните мисли, сатиричните изблици или просто младешките лудории на един буден ум са били изваяни в красиво слово, четено и рецитирано от няколко поколения българи. 

Това е къщата на Христо Смирненски. Днес тя тъне в печална разруха и тягостен прахоляк от обществено безразличие и чиновническо бездушие. 

Дълги години беше музей на големия поет, паметник на културата с национално значение. На книга и сега се води така. Стопанисва се от Националния музей на литературата при Министерството на културата. 

Разрухата затвори вратите й преди повече от 10 години и неумолимо заличава спомените, които обитават „смълчаната хижа”.

Няма нужда да навлизаме в бюрократичните тресавища, довели до всичко това. Безполезно е да спорим кое ведомство, коя алинея и чий печат носят отговорност за това състояние. Това е един от онези случаи, в които дяволът не е в детайлите, а в основния факт – къщата на Смирненски се превръща в руина. С нея си отива и част от националното ни достойнство.

Затова се обръщаме към Министерството на културата – без повече отлагане вземете незабавни мерки, докато допуснатото безобразие все още е поправимо. Ремонтът на къщата и възстановяването й като жив музей на безсмъртния Смирненски изисква пренебрежимо малко финансови средства и усилия на общия фон на ресурсите и усилията, които полага държавата. Непрекъснатото отлагане на спасителните ремонтни дейности е пагубно.

Настояваме! Днес! И сега! Защото сме българи! И защото искаме и поколенията след нас да видят онзи малък прозорец, от който: „Тази вечер Витоша е тъй загадъчна и нежна – като теменужен остров в лунносребърни води, и над смътния й гребен, сякаш в болка безнадеждна, се разтапят в тънка пара бледи есенни звезди”.

------------

Тази снимка направих наскоро. И с нея ви предлагам горния текст да стане обща наша петиция до министерството на културата с копие до президента, министър-председателя и председателя на парламента. Моля всеки, който желае да се присъедини към нея, изразявайки съгласието си тук. След това поемам ангажимент да се организираме и да я връчим. 

Не е важен броят на подписалите, а съпричастността. Затова имам една молба – зная, че някой ще се сети за друго подобно безобразие и ще каже „е, то да е само това...”, друг ще разсъждава за правно-административните аспекти, трети... Моля, спестете всичко това – тази петиция е конкретно и само за възстановяне на къщата-музей на Христо Смирненски. Нека който е съгласен се присъедини без излишно разводняване на темата, без ненужна политизация или търсене на незнайни кусури! Благодаря!

 

Текстът е публикуван в профила на автора във "Фейсбук".

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Целувала съм се с Орландо Блум, била съм до Джони Деп и Джефри Ръш. Беше удивително!”

Кийра Найтли, британска актриса, родена на 26 март преди 40 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...