БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ
Филмите на Валери Милев, роден на 3 ноември 1974 г., завършил НБУ през 1999 г., са от по - ниския пласт на масовата култура, тип „дъното на варела“, предназначени да задоволяват непретенциозните потребности на зрители, харесващи подобни зрелища по кабелните тв и потребителите на двд и блу рей платформите.
Те са предимно зомби хоръри – „Куршуми на справедливостта“, 2019, чисти хоръри – „Погрешен завой 6“, 2014, психологически драми – „Умираме млади“, 2019, помощник на Лиор Гелер и сръчно сглобени екшъни – „Избий ги всички 2“, 2024.
Милев копнее да снима пълнометражен филм на български, това сподели чистосърдечно на 2 април 2021 г. в „Шоуто на Николаос Цитиридис“, но си остава с мечтата и спомена за легендарния опус на Магърдич Халваджиян „Печалбата“ от 2001 г., който имаше потенциала да стане хит, но бе опропастен от ежбите на потенциалните му разпространители, докато накрая тихо акостира в БНТ и на който Милев бе асистент – режисьор.
С годините постановчикът трупа опит, филмите му са все така динамични и атрактивни, пълни с престрелки, екшън – каскади, кръв и предизвикателна голота, в тях вече се подвизават звезди като Дани Трейо – „Куршуми на справедливостта“, Скот Адкинс – „Повторно убиване“, Жан – Клод ван Дам – „Умираме млади“, „Избий ги всички 2“, продължение на хита на Питър Малота от 2017 г.“Избий ги всички“
В своите продукции , предназначени за всеядния световен пазар той лансира и родни красавици като Яна Маринова – „Куршуми на справедливостта“ и Диляна Попова - „Повторно убиване“.
Допадна ми и постижението му в „Код червено“, 2013, първият му, но много стойностен и ефектно направен дългометражен филм, в който лансира хипотезата си – защото задължително и логично е сценарист на проектите си – за българската връзка за победата на съветските войски при Сталинград, оказала се дело на подготвени зомби формирования и най – вече при представянето на плеяда актьори, определящи облика на днешното ни кино – от Валери Йорданов и Ники Станоев до Китодар Тодоров и Леарт Докле, без да пропускаме здравият и все още в кондиция Георги Стайков и дежурният Валентин Ганев.
Валери Милев е майсторът, асът на българския модерен видеоклип. Заедно с Мартин Макариев.
И ако филмите му обслужват вкусовете на широката и непретенциозна зрителска аудитория, сред които няма шедьовър, то клиповете му са реализирани на впечатляващо ниво, бляскаво, ефектно и завладяващо и се нареждат до най – доброто , създадено в областта на музикалния видеоклип в света.
Валери Милев може да снима с най – големите звезди на шоу бизнеса и съм уверен, че те ще останат доволни от работата му.
Така както са удовлетворени основните му работодатели у нас.
Той работи основно с Ицо Хазарта, Камелия и Слави Трифонов и „Ку-ку бенд“.
На пръв поглед стряскаща комбинация от несъвместими стилове и певци, но това само го стимулира да постигне впечатляващи резултати.
Клиповете на Ицо Хазарта - „Имам човек“, 2019, „Само споко“, 2021, са сурово реалистични и подчертано мачистки, но в тях е важно преди всичко острото социално послание, жлъчната критика към обществените недъзи у нас.
При Слави и „Ку-ку бенд“ - „Искам те“, 2023, „Ти си наред“, 2023, „Халилуя“, 2023, в най-тясна връзка с неговите екшън филми, „Закъсня“, 2024, дует с Емилия, на преден план са меланхоличните балади, заснети с вкус и мяра, без изхвърляния , но с много чувство и спотаена страст.
При Камелия - „Името ти“, 2018, „Иди си“, 2020, „Не те забравих“, 2020, на преден план е бляскавата приказка, огнените чувства, еротиката, греха, мъжагите, които гледат строго, лъскавите и скъпи автомобили и стилната голота, превземаща безотказно зрителските възприятия.
Ако ги гледате последователно ще ви се стори че сте свидетели на пищен, предизвикателен , несекващ музикален маратон, който може да ви увлече в обятията си и да ви води уверено и напористо към света на вашите мечти и фантазии.
Наистина великолепни образци на майсторски поднесеното и въздействащо музикално късометражно кино, чийто връх за мен са „Проект Зенит“ на „Бонго Данс“, 2019 и „Водка“, 2021, с Иво Димчев.
Все пак стискам палци Милев да заснеме и български филм – независимо дали е екшън, криминале или трагикомедия.
Той има потенциала и възможността да направи този преход, с който навремето се справи Мартин Макариев след „Вила „Роза“, 2013.
Защо и Милев да не опита и да не се пребори?
Защо и той да не поднесе сериали като „Под прикритие“, 2016 и „ С река на сърцето“, 2022, или опуси като „Диви и щастливи“, 2019, „В сърцето на машината“,2021 и „Игра на доверие“, 2023?
А докато дойде този момент сме в очакване на „Код „Басара“…