„Пенчо Славейков не е най-високата точка, до която може да се възмогне българската поезия, за нас той не е идеално съвършенство - сами ние бихме изтъкнали не един крупен недостатък в творенията му, - но ще преувеличим ли, ако кажем, че днес в нашата поезия не е създадено нещо по-ценно и по-значително.

До ден днешен той остава най-голямата фигура в литературата ни. Копията, хвърляни от засада върху него, се разбиват и падат върху главите на пигмеи, които с глупостта си искат да съборят най-яката твърдина в родното ни изкуство. От техните безплодни усилия може да остане само един комичен спомен някога. Никой не може да отрече и заличи Славейкова в съзнанието на тия, които дирят днес в литературата ни отражение на една по-дълбока мисъл и по-трайни художествени ценности.”

-

„Следата, която оставя Алеко Константинов след смъртта си, минава не само през българската литература - тя се простира и през нашия обществен и духовен живот. Алеко е една от ценните, бихме казали, идеалните личности в историята на българската интелигенция - онези личности които наложиха своя отпечатък върху живота на нашата младеж през 90-те години.”

-

„На всеки случай за мен самия имаше нещо тъмно във всичко това, нещо, което чувствувах като сила, която ще ми разкрие погрешни пътища, ще окрили духа ми  и ще ме подеме. Но аз само за миг почувствах тая сила – тя не може да ме завладее.”

-

„Аз искам всичко, което се зароди в мен, да го изживея, искам да прегори то в огнището на душата ми.”

-

„Нещо тъмно искаше живот, без да ме пита – една друга воля, не моята воля. Дали то изчезна безследно, завинаги или се стопи в мен, за да се пробуди отново с нова сила?”

-

„След изживяването на едно ражда се друго - човек живее с това друго, за да го изживее и превъзмогне, и тъй с богатството на неговата душа расте неговата смелост и сила. Това, което иска живот, трябва да се изживее, да прегори в огнището на душата. Само така се пречиства и възражда тя. Остане ли нещо неизживяно, непрегоряло, то се натрупва в нея и загася нейния огън. Неразумно е да се мисли, че посредством волята може да се преодолее всяко силно чувство, което считаме за опасно. Остане ли влечението неудовлетворено, колкото е по-мощно, толкова по-силно раздрусва душата и я разбива. Никаква воля не е в състояние да го преодолее.”

-

„Но все пак какъв красив трагизъм се крие в борбата между мощното чувство и силната воля - макар този трагизъм да довежда до вътрешни катастрофи...”

-

„В чистилището на душата ни прегарят всички страсти.”

-

„Тъмни, всевластни, свободни сили живеят в нас.”

-

 „Тежко ни, ако бихме помислили, че сме казали всичко, което е трябвало да кажем.”

-

„Моето нещастие е, че пораснах  с един идеал, който не е бил и не е за тоя свят.”

 -

ДРУГИТЕ ЗА НЕГО

Владимир Василев: „Боян Пенев можеше да бъде поет – затова никоя лъжа в поезията не можеше да остане скрита за него.

Можеше да бъде художник – достатъчно е тънкото му наблюдение и нерв на художник.

Той можеше да бъде музикант – и написа великолепната си книга за Бетовен.

Но и поетът, и художникът, и музикантът се чувстваха във всичко като в огромен и дълбок фон.

Такива хора могат нищо да не „напишат" – достатъчно е само тяхното присъствие. То вече е една мярка за времето.”

Дора Габе: „Боян беше изключителен човек. Такъв не съм срещала. И вече няма да се роди такова съчетание на способност, ум, характер. Голяма личност. Човек с други измерения.”

Андрей Стоянов: „Той беше аристократ по дух – като малцина у нас. Тоя вроден аристократизъм не му позволяваше да дружи с хора, които не можеше да уважава. Тяхното присъствие го гнетеше и той ги отбягваше. Но никога не отправяше зла дума към тях – защото злите чувства бяха чужди за душата му.

Рядко отправяше упрек към неприятелите си; но приятелите му – тъкмо ония, които обичаше и можеше да назове свои – бяха непрестанно изложени на неговата благородна критика. Приятелят беше длъжен да знае пътя и никога да не изневерява на себе си... Той беше жив образец за всичко, което сам очакваше от приятелите си...”

Блага Димитрова: „Бледно продълговато лице на отшелник, полузасенчено от черна брада, която се слива с тъмнината на фона и на дрехата. И цялата здрачност е пронизана от погледа: вглъбен, пламтящ, взрян право в душата ти. До другия край на коридора да идеш този поглед те следи, сякаш иска да проникне в теб и да събуди някакви непознати пориви.”

БОЯН ПЕНЕВ – литературовед литературен историк, роден на 27 април 1882 г. Завършва славянска филология в СУ "Св. Кл. Охридски" (1907). От 1909 г. преподава в университета. Известно е участието му заедно с д-р Кр. Кръстев, П.Ю. Тодоров, Пенчо Славейков, Кирил Христов, Пейо Яворов и Владимир Василев в литературния кръг "Мисъл". От 1912 до 1914 г. за научната си дейност и литературни изследвания пътува до Мюнхен, Берлин, Краков, Варшава и Прага. В Краков заедно с Дора Габе установява връзка с литературното направление "Млада Полша". Автор е на фундаменталния четиритомен труд "История на новата българска литература", „Дневник. Спомени”, „Изкуството е нашата памет”, и др. Умира на 25 юни 1927 г. в София.

 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Целувала съм се с Орландо Блум, била съм до Джони Деп и Джефри Ръш. Беше удивително!”

Кийра Найтли, британска актриса, родена на 26 март преди 40 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...