"Израснах с 4 езика, преди да започна да уча да чета на български."

"Илюзията е враг на надеждата."

„Цели поколения в тази страна не разбраха никога какво е свобода.“

„Една от задачите на автора е да няма никакви илюзии и да бъде напълно неудобен.“

"През повечето време всеки един от нас пътува със затвора, който си е създал…“

"Моят личен опит е, че по време на комунистическата диктатура хората от Запада бяха свръхинтересни, свръхбогати хора. Богатото чуждо е атрактивно, а бедното чуждо е заплаха. Значи отблъскването не е на културна почва, а на материална. И ако чуждото идва у нас с пари и предлага Обетованата земя, тогава нямаме нищо против, че ни е чуждо. А като пристига с нужди, го отричаме." 

 "Публикувам много в немскоезичната преса. Но писмата, основно имейли, са написани на един отвратителен немски. Хората, които защитават немската нация, я защитават срещу един човек, който е овладял техния език, а те лично ритат езика с краката си."

 "Днешният български национализъм не е свързан, както е бил по време на поколението на Ботев, с общи корени в език, в народни традиции, в ценности, които се изграждат на базата на традициите. А е една празна тенекия, която не предлага никакви решения на проблема."

 "Като беглец човек никога няма да се озове отново в първоначалното, невинно състояние на приютеност у дома, усещането за чуждост ще продължи да съществува цял живот."

 "Аз пътувам, за да мога отново и отново да размишлявам и да поставя под съмнение всичките мои предположения и нагласи."

 "Международният спорт е просмукан от корупция, а световното първенство по футбол е най-голямото събитие в тази система."

 "Християнството в България, с извинение, е просто театър. Според мен българският народ никога не е бил особено вярващ. Фактът, че всички тези хора с огромна бързина от атеисти станаха християни, е доказателство, че това е театър, цирк. И опортюнизъм."

 "Няма никакво съмнение, че градове като Берлин, Париж, Лондон, Ню Йорк са много по-близко до света на бъдещето, отколкото малки градчета, които са по-скоро хомогенни."

 "Отдавна съм престанал да очаквам каквото и да е развитие в държавата, наречена България."

 "След падането на Берлинската стена в България имаше революция менте."

"„Когато в едно общество имената на престъпниците са пò на почит от имената на жертвите, в такова общество има нещо много гнило.”

 

ИЛИЯ ТРОЯНОВ -  българо-германски писател и преводач, роден на 23 август 1965 г. в София. През 1971 г. семейството му емигрира в Западна Германия, където получава политическо убежище. Живял е в Найроби, Кейптаун, Париж. През 1989 г. основава издателството „Кирил и Методий“, а през 1992 г. – издателството „Марино“ в Мюнхен. Носител е на различни отличия, сред които Наградата на Лайпцигския панаир на книгата (2006 г.), Берлинската награда за литература (2007 г.), Наградата на литературните домове (2009 г.) и наградата „Вюрт“ за европейска литература (2010 г.).

По-известни са творбите му „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, „Събирачът на светове”, „Власт и съпротива”. Илия Троянов е автор на документалния филм „Балада за българските герои” – филм за личната съпротива на Георги Саръиванов, Георги Константинов, Стефан Вълков, Крум Хорозов и Янко Янков срещу комунистическия тоталитаризъм в България. 

„Благоразумното момиче не трябва да влиза в разговори с непознати жаби.“

Шарл Перо, френски писател, роден на 12 януари преди 397 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…