Петицията „За спасяване на оперните певци на България“, с искане да бъде прекратено провеждането на репетиции, оперни спектакли и премиери по време на коронавирусната пандемия, събра 534 подписа за една седмица, съобщи segabg.com. Ако съдим по коментарите, повечето тях са на оперни певци или техни близки. Поводът е смъртта на световноизвестния оперен певец Камен Чанев, заразен с COVID-19, в края на ноември.  

„За огромно съжаление, той е един от четиримата починали колеги, за които знаем! - пише организаторът на петицията, тенорът Петър Костов. - В България, за разлика от почти цяла Европа, оперните театри останаха активни и отворени…“. Той припомня, че през целия ноември, когато всички европейски театри са били затворени, българските продължиха да работят с пълен капацитет. Освен това са се планирали гастроли, премиери и фестивали. „Всичко това доведе до множество случаи на коронавирусна инфекция сред колегите – статистика, която реално няма и никой не я води”, заяви в ефира на „Здравей, България” тенорът.

Представленията в оперните и драматичните театри у нас продължават и през декември, макар със заповед на МЗ да бяха затворени кина, музеи, галерии и концертни зали. Вчера в същото предаване по Нова тв стана ясно, че балетист на столичния Музикален театър е бил санкциониран, задето е носил маска по време на представление. Според ръководството на Оперетата това е смутило зрителите, затова Станислав Стефанов е трябвало да даде писмено обяснение за постъпката си. 

„За публиката театърът наистина е едно от най-безопасните места в момента. Спазва се изключителна дисциплина, изключителен ред – на влизане, на излизане. Но в същото време не се повдига изобщо въпросът как ще се предпазваме ние, артистите“, каза Стефанов пред Нова тв. 

"Вече беше ясно, че заболелите от COVID-19 колеги ден след ден се увеличават. До генерална репетиция всички бяхме с маски. Генералната репетиция значи спектакъл без публика. Ние всички бяхме с костюми и необходимия реквизит. Докато не дойде момента за спектакъл. Зад кулисите изведнъж забелязах, че всички бяха без маски. Отговорността ми към себе си, към семейството, към обществото, ме накара да изляза с маска на сцената“, добавя балетистът.

Директорката на Музикалния театър Марияна Арсенова контрира, че проблемът не е в носенето на маската, а във вида й – медицинска и несъвпадаща с общата естетика на представлението: „Когато може, участниците са с маски, но когато сцените позволяват разстояние и отделяне на артистите един от друг, тогава са без маски. Да, разбира се, че могат да бъдат с маски, когато това не нарушава общата визия на спектакъла. По време на един спектакъл, чието действие исторически е свързано с началото на миналото столетие, въпросният господин е излязъл с бяла медицинска маска, което е предизвикало смут в публиката. За всеки един от спектаклите ние имаме грижата да направим такива маски, че те да не се различават от художествена визия от костюмите, които са в спектакъла.“

Балетистът обаче настоява, че маските са били предвидени само за първата сцена от концерта, в която танцовите артисти са изпълнявали валс по двойки. За останалите сцени им е било казано, че те не са необходими и всички останали са ги свалили, а той е избрал да излезе на сцената с лична медицинска маска.

„Надяваме се, че отговорните институции ще дойдат на себе си — продължава петицията — и ще преценят в полза на певческото богатство на България, отвъд тесния интерес на определени административни кръгове и групи, които не участват пряко на първа линия в творческия процес.  Не дишат един срещу друг с пълни гърди без лични предпазни средства!“, завършва призивът на артистите, провокиран от кончината на техния колега Камен Чанев.

Източник: "Сега"

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Човек не може да живее само с миналото. Но миналото живее в човека, то присъства в неговите най-скрити глъбини, то е връзката му с нещата, с хората, с времето. Миналото – то е ретроспективът на настоящето. “

Константин Константинов, писател, преводач и мемоарист, роден на 3 август преди 131 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

За романа „Девети“, царското злато, Тодор Живков и пътеките на историята ни

 

Но защо при редактирането й са отпаднали шест глави, които Божилов ядосано вкарва в своя блог и дебело подчертава, че при преиздаването  на романа през 2023 г., когато си възстанови авторските права, книгата ще излезе в автентичния си пълен вид?

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия