Беларуската носителка на Нобелова награда Светлана Алексиевич осъди полицейското насилие срещу протестиращите в своята страна и призова Александър Лукашенко да си отиде по мирен начин.

72-годишната авторка спечели Нобел за литература през 2015 г. за творчеството си, документиращо  ужасите на войната и живота при репресивния съветски режим, включително Чернобилската катастрофа през 1986-а. В първата си публична реакция на протестите, които избухнаха в Беларус в деня на оспорваните президентски избори в неделя, писателката каза през  Радио Свобода/Свободна Европа, че Лукашенко трябва да се оттегли мирно, за да предотврати кървава гражданска война.

„Мисля, че властите обявиха война на своя народ. Обществото се радикализира пред очите ни.  Защото начинът, по който се държат омоновците (силите за борба с масови безредици), дори не можехме да си го представим ... Видяхме какво става в други страни, а у нас стрелят в кола, в която има малко дете, и то лежи цялото в кръв, пребиват бременна жена, и задушават задържаните  с колене - също като този случай, който предизвика бунтове в Америка."

Писателката разказва как полицаите грабват абсолютно мирни хора от улицата и ги затварят в спортни зали без храна и вода. Вчера е имало протестна женска акция за солидарност с две искания - да се разбере истината за изборите и не бъдат убивани мъжете им. Жените носели цветя, молели се през Вечния пламък. И когато започнали да се разотиват и на площада останали  по-малко, били нападнати от омоновците. 

Алексиевич сподели, че е  шокирана от "нечовешките, сатанински" действия на полицията. Тя допълни, че това по-рано е било немислимо и предположи, че Минск може да е получил подкрепа от Русия. Преди президентските избори в неделя Алексиевич заяви, че ще гласува за главния опозиционен съперник на Лукашенко - Светлана Тихановска. Писателката подчерта, че разбира защо Тихановска, новак в политиката и доскоро майка, гледала децата си вкъщи, е заминала от Беларус на по-безопасно място в съседна Литва.

„Тя беше и остава символ на промяната, на стремежа към нов живот — каза Алексиевич. — Направи каквото можа. Няма да кажа лоша дума за нея. Нека сега  мъжете да излязат напред".

Алексиевич изрази възхищението си от белоруските протестиращи: „През последните няколко седмици просто се влюбих в моя народ. Това са съвсем различни хора, силата им е напълно различна. Преди бях малко разочарована - сега вече не. " 

А към Лукашенко, когото отдавна критикува, тя се обърна с думите: „Иди си, преди да станало е късно, преди да си хвърлил хората в ужасна бездна, в бездната на гражданската война. Ти просто искаш власт и желанието ти ще свърши с кръв".

И по-рано Светлана Алексиевич е обвинявала президента на Беларус, че е превърнал страната й в "малък тоталитарен резерват в Европа".

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Снобите нямат врагове и затова злословят по адрес на всички с надеждата да си спечелят някой.“

Фредерик Бегбеде, френски писател, роден на 21 септември преди 56 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.