В края на 2019 г. и началото на новата година възникна отново напрежение между Русия и Полша. Повод затова стана изказването на президента Путин, че Полша също носи вина за избухването на Втората световна война. Полските историци реагираха моментално, припомняйки историческата истина. Някои български историци обаче влязоха в тона на президента на Русия , което предизвика и реакцията на Посолството на Полша в България . Ето текстът, публикуван на gov.pl:

-------

Прелюдия към Втората световна война са подписаният на 23 август 1939 г. съветско-германски Пакт „Рибентроп-Молотов“ и приложеният към него секретен протокол за подялба на Полша и други страни (този факт е признат от Конгреса на народните депутати на СССР, който на 24 декември 1989 г. осъжда Пакта). Благодарение на това споразумение Хитлер не само печели съюзник в лицето на Сталин, но си подсигурява свобода на действие в планираната война с Полша. Третият Райх и СССР почти веднага се възползват от сключеното съглашение: на 1 септември 1939 г. Хитлер напада Полша, а на 17 септември 1939 г. същото прави Сталин. На 22 септември в разположения в централна Полша град Брест се провежда съвместен военен парад на Вермахта и Червената армия. На 28 септември 1939 г. Третият Райх и СССР сключват Договор за дружба и граници, подпечатал не само подялбата на Полша, но и съюза на двете тоталитарни държави. 

От първите дни на германската окупация на Полша (по онова време държавата с най-голяма еврейска общност в света) антисемитската политика на Третия Райх е придружена от пропагандна кампания, целяща създаване на негативни настроения към евреите. Към тази дейност се добавя и прилагането на най-сурови наказания (включително смъртно наказание) към всеки поляк, поискал да окаже помощ на евреин. Полша е единствената окупирана от Третия Райх страна, в която помагането на евреите се наказва със смърт. Известни са много примери за масови убийства, извършени от германците, на полски семейства, които укриват евреи или им оказват друга помощ. Да, известни са и случаи, в които поляци издават евреи на нацистите срещу печалба. Тези поляци обаче се наказват със смърт „от името на Република Полша“ от полската съпротива. За истинското отношение на поляците спрямо евреите най-добре свидетелства фактът, че те са най-многобройната група (6 992 души) сред удостоените с почетното звание „Праведник на света“, присъждан от израелския Мемориален комплекс на жертвите на Холокоста „Яд Вашем“ в Йерусалим.

На всички, които искат да получат допълнителна информация относно гореизложените факти, Посолството на Република Полша препоръчва статията „Разказът на картата“, написана от полския историк д-р Анджей Завистовски, както и интернет страницата Truthaboutcamps.eu (https://bg.truthaboutcamps.eu/thb/represje-wobec-polakow/15655,file.html)

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Жените се отнасят с пренебрежение към онези, които ги обичат и обичат тези, които ги пренебрегват.”

Мигел де Сервантес, испански писател, роден на 29 септември преди 476 години

Анкета

Остава ли ви време да четете книги?

Да, както винаги - 80%
Все по-малко - 20%
Не чета изобщо - 0%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Камъчета под езика" - рядка и дълбока книга

 

Написаното от Марин Георгиев е амалгама от автобиография, история, литература и конюнктура, строги и точни наблюдения на писатели и поети, на характерите и поведението им, както и превъплъщенията им и преди, и сега

Прометей, герой и жертва

 

Без съмнение „Опенхаймер“ ще бъде един от най-добрите филми в историята на киното. Невероятна операторска работа, изключителна актьорска игра и впечатляващи саундтраци.

Не губете време...

Нагоре по стълбата, която води надолу

 

 „Астероид Сити“ на Уес Андерсън  - ЗАЩО?